Lunar 100_L08

100 belangwekkende verschijnselen op de Maan
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Lunar 100_L08

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 14 mei 2025 15:07

Geïnspireerd geraakt door Gerard zijn enthousiasme over de Lunar 100 lijst, heb ik de maanfoto's van een paar weken terug eens onder handen genomen. Stacken met Autostakkert, en vervolgens verschillende verscherping methoden geprobeerd. Interessant genoeg bleek BlurXTerminator niet onder te doen voor de meer gangbare wavelet-technieken zoals bijvoorbeeld Registax. Maar toen was het speuren naar de Lunar100 objecten. Je zou denken dat met 100 features over het hele maanoppervlak er met een paar handjes vol random foto's voldoende materiaal zou zijn om er al heel wat te vinden. Maar dat bleek toch tegen te vallen. Ook was het niet altijd eenvoudig om een setje kraters op een foto terug te vinden op één van de vele maan-atlas apps. Uiteindelijk heb ik drie Lunar 100 objecten goed kunnen vinden.
Wat bevindingen met tips&tricks als iemand anders ermee aan de gang wil:
- Er is onlangs op CloudyNights iemand geweest die een hoge resolutie kaart van de maan heeft gemaakt met alle Lunar100 objecten aangegeven. Dit is superhandig bij het opsporen.
- Veel apps hebben een heel andere 'look' van het maanoppervlak dan wat je door de telescoop ziet. Ik vond SkySafari Pro de beste. Daarop kun je ook kraters identificeren en die geeft ook info over de diverse features.
- Het idee dat lage nummer makkelijk zijn en hoge nummers moeilijk is niet helemaal volledig. Pitatus is een behoorlijk grote krater aan de zuidkant van de maan. Niet ver daarvandaan ligt Gassendi, een zeer vergelijkbare krater. De eerste heeft nummer 84, de ander nummer 13. Waarschijnlijk heeft Pitatus een hoger nummer gekregen omdat het daar gaat om de concentrische rillen, en bij Gassendi om de breuken in de krater-vloer. De laatste is wat makkelijker te zien dan de eerste.
- De lijst beslaat vooral veel verschillende features. Niet noodzakelijkerwijs de mooiste kraters of zo. Daarmee is het een leuke manier om de maan te leren kennen.

Ik vond het puzzelen uitermate leuk en kijk uit naar meer opnames. Er liggen nog opnames van eerdere sessies, dus misschien zitten daar nog een paar bij. Maar bij een volgende maan-sessie wordt het waarschijnlijk toch vnl. specifiek op zoek naar de verschillende objecten. Het is een lijst van 100, moet te doen zijn.... :D

Hierbij dus de eerste, L8. een set van drie kraters, die als beschrijving van Chuck Wood hebben meegekregen: 'Crater sequence illustrating stages of degradation'
Lunar100_L08.jpg
Lunar100_L08.jpg (1.08 MiB) 1810 keer bekeken

Plaats reactie