Juni/juli 2025 - Bino-object: Cr 399 (+ NGC 6802)

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Bericht
Auteur
Bob
Site Admin

Juni/juli 2025 - Bino-object: Cr 399 (+ NGC 6802)

#1 Bericht door Bob » 13 mei 2025 16:36

Voor de komende periode hebben we natuurlijk ook een bino-object nodig!
We hebben daarvoor Cr 399 'Brocchi's Cluster' oftewel 'The Coathanger' genomen. Een makkelijk object voor de verrekijker en bij de meesten vast wel bekend.
Grijze nachten zullen hier geen rol spelen, deze kledinghanger is altijd wel te zien.
Deze 'sterrenhoop' met zijn aparte vorm bevind zich in het sterrenbeeld Vulpecula, aan de zuidkant nabij het sterrenbeeld Sagitta. E.e.a. is vanuit Albireo (Beta Cyg) makkelijk te vinden, zie het kaartje.
Onderzoek naar de afstanden van de verschillende sterren door Hipparcos (1997) heeft met redelijke zekerheid aangetoond dat het een asterisme is en geen open sterrenhoop, de sterren lijken niet onderling verbonden te zijn.

Maar... het moet ook weer niet te makkelijk worden en daarom nemen we ook de sterrenhoop NGC 6802 er bij.
Op de kaart zie je de ligging van 6802 aan de oostzijde van Cr 399.
NGC 6802 zal een twijfelgeval worden; kunnen we die wel zien met een verrekijker?? Misschien wel met een groter type zoals een 15x70. Voor 'gewone' verrekijker moeten we het nog maar even zien...
Omdat het waarnemen van 6802 zo twijfelachtig is, is het waarnemen van Cr 399 al voldoende voor een 'groen vakje' op de lijst. We dagen natuurlijk wel iedereen uit in ieder geval te proberen 6802 te zien!
Dat laatste zal zeker niet lukken tijdens de grijze nachten, dus ergens in augustus of september moeten we daarvoor maar pogingen ondernemen...

Hieronder te tekst van een waarneming van Gerard:
The Coathanger is met een verrekijker zeer eenvoudig waar te nemen. Waarschijnlijk zelfs beter dan met een telescoop omdat met een 8x40 de kleerhanger geheel in het beeldveld past. Eén verrekijker-beeldveld vanuit Sagitta Alfa en Beta naar het NW en hij staat in beeld.
-8x: Al een aantal avonden neem ik "The Coathanger' waar met de verrekijker. Het asterisme is duidelijk een kleerhanger waarvan de haak naar beneden wijst. Het 'hanger staat oost-west en bestaat uit 6 sterren. De 2e van oost en de meest westelijke zijn de zwakste van de hanger. De haak bestaat uit 4 sterren. De ster aan de open zijde (westelijk) van de haak is de meest zwakke van het asterisme (m7,16).
Ook heb ik elke avond gezocht naar NGC 6802 maar die is met mijn verrekijker, onder deze omstandigheden niet te zien. Of hij überhaupt met een 8x40 te zien is weet ik niet.

Het duo is ook opgenomen in het 2-in-beeld waarneemprogramma en in dat kader hebben Gerard en ik tekeningen gemaakt:

Tekening van Gerard gemaakt met de 10cm Takahashi:
vws_2_in_1_beeld_nr_93_2016-08-24x.jpg
vws_2_in_1_beeld_nr_93_2016-08-24x.jpg (33.71 KiB) 3074 keer bekeken
Zelf heb ik deze gemaakt met de 13cm AstroPhysics:
Cr399_NGC6802_AP13.jpg
Cr399_NGC6802_AP13.jpg (116.83 KiB) 3074 keer bekeken
Voor de positie van de objecten dit kaartje (bovenin Albireo die mooi als starhop-startpunt kan dienen):
Cr399.png
Cr399.png (21.76 KiB) 3074 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie