M46 - met Asteroide

De Messierlijst, meld hier je waarnemingen!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

M46 - met Asteroide

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 10 mei 2025 12:59

Hierbij Messier 46. In de kern een redelijk onbeduidend open cluster. Maar het bijzondere aan deze is dat er in hetzelfde beeldveld ook een heel aardig klein planetair neveltje staat, NGC 2438. Ook in deze LRGB opname is die goed te zien en zijn de kleuren ook best wel aardig. Geen smalband voor nodig.
Tijdens het 'blinken' van frames voor deze foto kwam ik een bewegend sterretje tegen. Destijds heb ik die ook al een keer hier op het forum gepost onder de titel 'RaRa wat is dit?'. Afijn, daar ben ik nu achter, het is asteroïde 1998 SG36, een Near Earth Asteroid (NEA). Han vermoedde dat destijds al, en is nu bevestigd. De bevestiging kwam uiteindelijk via de software Tycho Tracker. Eigenlijk gemaakt voor identificeren van satellieten, maar ook asteroïden en kometen kunnen hiermee zeer makkelijk geïdentificeerd worden.
Mocht je wat meer willen weten hoe dat in z'n werk gaat, of hoe deze foto gemaakt en bewerkt is, ben je natuurlijk altijd welkom op mijn website.
M46 - Image.jpg
M46 - Image.jpg (3.21 MiB) 1336 keer bekeken

Muddelflut
Contacteer:

Re: M46 - met Asteroide

#2 Bericht door Muddelflut » 11 mei 2025 08:34

Toch wel een aardig open cluster vind ik en ik weet nog toen ik hem voor het eerst zag, ik verrast was door de PN die ervoor staat.
Dat maakt een leuke combinatie.
Dat je er dan ook nog een planetoïde bij hebt is helemaal geweldig.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie