Sh2-313, Abell 35

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Sh2-313, Abell 35

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 01 mei 2025 21:22

De sharpless catalogus is en blijft een inspirerende lijst van interessante objecten. De laatste uit de lijst, Sh2-313, is een planetaire nevel. Dus niet te groot, veel OIII, maar ook veel detail in Ha. Vanuit NL is het niet makkelijk deze te fotograferen. Hij heeft een Declinatie van -22°. Zelfs vanuit Spanje kwam hij niet meer dan 30° boven de horizon uit. De software heb ik zo ingesteld dat foto's werden genomen van 2 uur voor tot en met 2 uur na de meridiaan. Dus het meest gunstige tijdstip. Maar het blijft laag aan de horizon.
De meeste opnames die je gepubliceerd ziet zijn in HOO, maar ik heb ook SII erbij gedaan. Hoewel dat signaal wat zwakker is (is het eigenlijk altijd wel), is het wel redelijk specifiek voor bepaalde gebieden, en kan dus een leuke extra kleur-nuancering geven. Het bleek echter niet makkelijk een kleurenpalet te vinden die uiteindelijk esthetisch een beetje door de beugel kon. Uiteindelijk ben ik bij het Foraxx palette uitgekomen, en daar apart SII nog in geel aan toegevoegd. Het was een heel gepruts. Mocht iemand zich hieraan willen wagen, kun je op mijn website alle details vinden.
Sh2-313 - Image.jpg
Sh2-313 - Image.jpg (2.24 MiB) 1525 keer bekeken

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Sh2-313, Abell 35

#2 Bericht door gerard van den braak » 08 mei 2025 19:28

De Sh2 objecten zijn idd inspirerend, ook deze is weer goed gelukt.
Ik ben heel benieuwd wat er vanuit NL van te maken is. Maar dat wordt dan pas september.

Wjdrijfhout
Contacteer:

Re: Sh2-313, Abell 35

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 08 mei 2025 19:53

Is een mooi target voor de FSQ Gerard. Ben benieuwd naar het resultaat.

Plaats reactie