nieuw lid, dus even voorstellen

Algemene zaken, opmerkingen, wensen, vragen mbt het nieuwe Forum
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

nieuw lid, dus even voorstellen

#1 Bericht door Alnilam » 29 aug 2019 15:49

Hallo allemaal, ik ben Nils de Lijster, woonachtig in Drenthe en wel in Odoorn. Tussen Emmen en Exloo zeg maar.
Ben al jaren geinteresseerd in het heelal en de sterren etc., altijd wel een telescoop willen hebben, maar het is er nooit van gekomen. Ik ben een ex-zeevarende ( HWTK ) en heb daarna jaren over de hele wereld in de scheepsbouw gewerkt. Ben inmiddels met pensioen, ben nog een jonge 66 jarige die volgende maand een jonge 67 jarige word. Ben toch nog steeds wat ah doen, ben technisch adviseur bij Royal Huisman in Vollenhove voor 3 tot 4 dagen per week.

Heb heel wat mooie dingen gezien qua sterren en prachtige sterrenstelsels in zowel het noordelijk als het zuidelijk halfrond. Het Zuiderkruis is werkelijk zeer indrukwekkend.
Maar goed ben nu eindelijk zover dat ik dan toch een telescoop ga kopen om dit alles van nog dichterbij te kunnen bekijken. Ik heb geluk, weinig licht vervuiling hier.

Heb inmiddels veel gelezen in allerhande literatuur over telescopen en wat te kiezen voor wat etc. Mijn ogen gingen pas echt open toen ik alle tips en artikelen op het Astro Forum en hier op de site las .Geweldige informatie, die je vaak een paar maal moet lezen, om het te bevatten of de logica te zien. Heb dat met plezier gedaan.

Ben inmiddels zover dat ik weet wat ik wil gaan zien, vnl de planeten, de maan en wellicht wat dichtbij staande sterren, rustig aan beginnen en we zien wel waar het toe leid. Wellicht astrofotografie . Maar eerst kijken/waarnemen.
Heb inmiddels een telescoop gekocht die gebaseerd op wat ik gelezen heb, een goed begin zouden kunnen zijn. Had mezelf een budget opgelegd van rond de 500 euro, maar daar kwam ik niet helemaal mee uit, denk echter dat ik nu een goede basis heb met de Sky Watcher Explorer PDS 150mm f5 op een eq5 zonder goto.

Ik ben hier bij VWS terecht gekomen via Ria Danes, die een antwoord gaf op mijn voorstellen op het astro forum. Ben dus inmiddels lid geworden van VWS en heb een account op het bulletinbord onder de gebruikersnaam Alnilam. De middelste ster uit de riem van Orion. Hoop hier nog vaak te komen om ervaring uit te wisselen en advies te vragen over het hoe en wat van het waarnemen etc. Daar ben ik dus echt nieuw in

Ik kom de 13e september naar de meeting en hoop jullie allen daar te kunnen begroeten. Eerst ga ik nog even op vakantie maar ben keurig op tijd weer terug

Hartelijke groet
Nils de Lijster
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#2 Bericht door gerard van den braak » 30 aug 2019 07:37

Welkom Nils,
Leuk dat we dezelfde interesse hebben. Maar wees gewaarschuwd; het is verslavend.

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#3 Bericht door Muddelflut » 30 aug 2019 07:52

Welkom Nils,

Ik hoop dat je hier veel kennis, inspiratie en gezelligheid kunt vinden en hopelijk zien we elkaar binnenkort eens bij een lezing of een veldsessie :)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#4 Bericht door Arie » 30 aug 2019 09:06

Ook vanuit Borger, welkom bij de club Nils!

Odoorn. Dan zijn we haast buren. (Zeker op astronomische schaal :D )

Ik zie je hopelijk op onze eerstvolgende clubavond.

Arie

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#5 Bericht door Han » 31 aug 2019 14:51

Welkom Nils!

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#6 Bericht door Alnilam » 02 sep 2019 18:05

Dank iedereen voor het welkom. Ik schrijf dit van uit Friedrichshafen aan de Bodensee. Mooie nachthemels hier. :D
Hoop jullie allen te zien op de 13e.
Hartelijke groet
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 03 sep 2019 09:11

Dag Nils, welkom bij de club!

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#8 Bericht door Alnilam » 11 sep 2019 14:52

Zo, inmiddels terug van vakantie en bericht gehad dat telescoop en montering onderweg zijn. Dat worden spannende tijden om het spul uit te pakken en in elkaar te zetten en dan af te stellen etc. Dank aan allen voor het hartelijke welkom en ik zie er naar uit om jullie allen te ontmoeten op de 13e september. Tot dan!! :D :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#9 Bericht door Alnilam » 11 sep 2019 19:49

gerard van den braak schreef: 30 aug 2019 07:37 Welkom Nils,
Leuk dat we dezelfde interesse hebben. Maar wees gewaarschuwd; het is verslavend.
Haha, ja dat is waar, zit met smart te wachten op mijn Newtonian. Sta om de haverklap buiten met Skysafari aan en zoek de sterren etc. , mij vrouw grinnikt dan is wat, maar ze vind het wel leuk. Ik hoop jullie allen te oontmoeten en veel te leren van de ervaren mensen. Weet er best wel wat van maar moet alles nog leren.... :idea: :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: nieuw lid, dus even voorstellen

#10 Bericht door Alnilam » 11 sep 2019 19:50

Wjdrijfhout schreef: 03 sep 2019 09:11 Dag Nils, welkom bij de club!
Dank je, blij dat ik lid mocht worden en van jullie allen kan leren.!
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie