M.i.v. deze maand een nieuwe fase in het waarneemprogramma 'Object van de Maand': Objecten die met de verrekijker waargenomen kunnen worden.
In de hoop het visueel waarnemen met een verrekijker wat te stimuleren en ook het communiceren daarover gaan we nu van start met een serie van 'verrekijker-objecten'.
We resetten de lijst want veel van de eerder opgenomen objecten zijn erg geschikt voor waarneming met een verrekijker en beginnen deze maand met M 45, de Pleiaden.
Natuurlijk mogen de objecten met allerlei soorten instrumenten worden waargenomen of gefotografeerd en ook daarover kunnen hier berichten worden geplaatst!
Maar voor een 'groen vakje' bij je naam op de lijst die we gaan opstellen gelden alleen waarnemingen met verrekijkers.
Naast de 'gewone' huis-tuin-natuur' verrekijkers zijn ook waarnemingen met de redelijk gangbare 70mm bino's geldig. Grotere bino's beschouwen we als binoscoop en niet als verrekijker.
Deze maand dus maar even beginnen met het, wellicht, mooiste object dat met een verrekijker kan worden bekeken: M 45
M 45 behoeft natuurlijk geen inleiding en geen hop-instructies. Het plaatje hieronder geeft M 45 weer met sterren tot magnitude 8 en een beeldveld er omheen van 5 graden.
Centraal in M 45 staat Eta Tau. Eta kan met de verrekijker (@10x) ook als dubbelster worden waargenomen.
Zijn dubbelsternaam is STF A 8 (Nr 8 in appendix A van de lijst van F.G.W. von Struve). De sterren zijn mag 2,8 en 6,3 met een flinke afstand van 117".
Laat zeker weten of je deze ook hebt kunnen zien!
Het tweede kaartje laat de positie van Eta zien.
-
-
-
Succes met waarnemen en let op, een kleine opklaring is voldoende voor zo'n verrekijkerwaarneming!
November 2024 - Bino-object: Pleiaden
November 2024 - Bino-object: Pleiaden
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson
Re: November 2024 - Bino-object: Pleiaden
Gisterenavond was meteen al zo'n gelegenheid waarbij het geen enkele optie is om een telescoop buiten te zetten. Winterse buien, koud en nat, maar wel af en toe een opklarinkje. En dat geeft dan wel gelegenheid om even (kort) met de verrekijker naar buiten te gaan!
Tegen 23.00 zag ik door het raam een echte Sinterklaasmaan, hij scheen door (de takken van) de bomen... Maar wel fel en helder! Een opklaring dus!
Als vogelaar heb ik natuurlijk altijd de verrekijker binnen handbereik en, hup, even naar buiten.
Het was een flinke opklaring en de Pleiaden stonden hoog aan de hemel, samen met Jupiter en ook de felle Maan.
Verrekijker niet op een stabiele opstelling maar uit de hand. Wat steun is dan wel nodig om een mooi beeld te krijgen want ik ben inmiddels in een leeftijdscategorie beland waarbij het stilhouden van een 10x verrekijker niet meer zo goed gaat als een aantal jaren geleden... Deze keer even snel zijdelings gesteund tegen een regenpijp. Dat is verre van optimaal, een horizontale steun is natuurlijk veel stabieler, maar zo even in de tuin niet beschikbaar.
Maar goed, M 45 mooi in beeld. Qua sterren vergelijkbaar met het voorbeeldplaatje in dit onderwerp. Aardig was vooral dat Eta Tau (Alcycone) ook te scheiden was. Niet makkelijk zonder stabiele steun, maar de vrij zwakke B was toch net wel te zien.
Een mooi voorbeeld dus van hoe je met een verrekijker tussendoor toch wat waarnemingen bijeen kan sprokkelen!
Ik heb meteen maar de pagina van het waarneemprogramma 'Object van de Maand' aangepast zodat eventuele groene vakjes kunnen worden ingevuld.
In deze nieuwe fase van het programma de waarnemerslijst ook gereset. Degenen die hier waarnemingen melden worden dan toegevoegd aan de lijst!
Hopelijk verschijnen veel nieuwe namen!
Tegen 23.00 zag ik door het raam een echte Sinterklaasmaan, hij scheen door (de takken van) de bomen... Maar wel fel en helder! Een opklaring dus!
Als vogelaar heb ik natuurlijk altijd de verrekijker binnen handbereik en, hup, even naar buiten.
Het was een flinke opklaring en de Pleiaden stonden hoog aan de hemel, samen met Jupiter en ook de felle Maan.
Verrekijker niet op een stabiele opstelling maar uit de hand. Wat steun is dan wel nodig om een mooi beeld te krijgen want ik ben inmiddels in een leeftijdscategorie beland waarbij het stilhouden van een 10x verrekijker niet meer zo goed gaat als een aantal jaren geleden... Deze keer even snel zijdelings gesteund tegen een regenpijp. Dat is verre van optimaal, een horizontale steun is natuurlijk veel stabieler, maar zo even in de tuin niet beschikbaar.
Maar goed, M 45 mooi in beeld. Qua sterren vergelijkbaar met het voorbeeldplaatje in dit onderwerp. Aardig was vooral dat Eta Tau (Alcycone) ook te scheiden was. Niet makkelijk zonder stabiele steun, maar de vrij zwakke B was toch net wel te zien.
Een mooi voorbeeld dus van hoe je met een verrekijker tussendoor toch wat waarnemingen bijeen kan sprokkelen!
Ik heb meteen maar de pagina van het waarneemprogramma 'Object van de Maand' aangepast zodat eventuele groene vakjes kunnen worden ingevuld.
In deze nieuwe fase van het programma de waarnemerslijst ook gereset. Degenen die hier waarnemingen melden worden dan toegevoegd aan de lijst!
Hopelijk verschijnen veel nieuwe namen!
www.bobhogeveen.nl
- gerard van den braak
- Contacteer:
Je was er snel bij
Als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar sneeuw.
Als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar sneeuw.
-
Na een dag met veel regen begint de avond helder.
M45 heb ik met 3 verrekijkers in het vizier gehad. Een 10x42 Nikon Monarch 5, een Oberwerk 10x50 Ultra en een budget 8x42 Bynolyt Runner III
Met die waterkou heb ik zelfs met elleboogondersteuning moeite om het beeld stil te houden. Als het warmer lukt dat me veel beter, heb ik ook eerder gemerkt. Ik merk dat ik zit te trillen, ook al ben ik nog maar zo kort buiten dat ik het nog niet eens echt koud kán hebben.
Alcyone, Eta Tau, was evenwel makkelijk te scheiden met alle drie de kijkers. Mooi is ook het boogje van sterren onder Alcyone.
De Maan was nog niet op en het aantal sterren dat ik zag was veel groter dan op het kaartje van Bob. Vele tientallen. Wauw!
Het beeldveld van de Oberwerk is met 6,5 graden groter dan die van de Nikon, maar het aantal sterren dat ik zie in M45 zelf is zo'n beetje hetzelfde.
M45 in de goedkopen Bynolyt-porro is ook een fraai gezicht hoor! De 10x50 versie zou ik ook wel eens door willen kijken.
Dat het een mooie lucht was blijkt er uit dat ik M33 ook met één blik in de goede richting uit de lucht plukte.
M45 heb ik met 3 verrekijkers in het vizier gehad. Een 10x42 Nikon Monarch 5, een Oberwerk 10x50 Ultra en een budget 8x42 Bynolyt Runner III
Met die waterkou heb ik zelfs met elleboogondersteuning moeite om het beeld stil te houden. Als het warmer lukt dat me veel beter, heb ik ook eerder gemerkt. Ik merk dat ik zit te trillen, ook al ben ik nog maar zo kort buiten dat ik het nog niet eens echt koud kán hebben.
Alcyone, Eta Tau, was evenwel makkelijk te scheiden met alle drie de kijkers. Mooi is ook het boogje van sterren onder Alcyone.
De Maan was nog niet op en het aantal sterren dat ik zag was veel groter dan op het kaartje van Bob. Vele tientallen. Wauw!
Het beeldveld van de Oberwerk is met 6,5 graden groter dan die van de Nikon, maar het aantal sterren dat ik zie in M45 zelf is zo'n beetje hetzelfde.
M45 in de goedkopen Bynolyt-porro is ook een fraai gezicht hoor! De 10x50 versie zou ik ook wel eens door willen kijken.
Dat het een mooie lucht was blijkt er uit dat ik M33 ook met één blik in de goede richting uit de lucht plukte.
- Muddelflut
- Contacteer:
Ik heb ook even gebruik gemaakt van de heldere hemel (23:30 uur).
Het is lekker fris. Met achter in mijn tuin een straatlantaarn en in huis brandende lampen toch even lekker waargenomen.
Met 10x50 Bresser zie ik de 7 helderste sterren met gemak. Ook nog wel een tiental minder heldere.
Ik doe dit even los uit de pols met een donkeradaptie van hooguit 5 minuten.
Ik neem Jupiter even mee en ondanks het gewiebel zie ik tenminste nog 1 maantje erbij. Aldebaran, het oog van de Stier, mooi koperrood en dan in het oosten ook nog Mars.
Geen details uiteraard en nog nét iets meer koperrood dan Aldebaran.
Lekker
Het is lekker fris. Met achter in mijn tuin een straatlantaarn en in huis brandende lampen toch even lekker waargenomen.
Met 10x50 Bresser zie ik de 7 helderste sterren met gemak. Ook nog wel een tiental minder heldere.
Ik doe dit even los uit de pols met een donkeradaptie van hooguit 5 minuten.
Ik neem Jupiter even mee en ondanks het gewiebel zie ik tenminste nog 1 maantje erbij. Aldebaran, het oog van de Stier, mooi koperrood en dan in het oosten ook nog Mars.
Geen details uiteraard en nog nét iets meer koperrood dan Aldebaran.
Lekker
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
Lunt 80mm op GsAZ
- gerard van den braak
- Contacteer:
Het is een regenachtige dag maar er is nu even een min of meer ‘helder’ moment. Daar heb ik gebruik van gemaakt om het Zevengesternte met de verrekijker te bewonderen.
M45 is gemakkelijk met het blote oog te zien, het richten van de verrekijker is dus zeer eenvoudig. Ik heb dit al vele malen mogen zien maar het blijft een fascinerend beeld. De sterren van de opensterrenhoop blinken als diamanten tegen de zwart fluwelen achtergrond. Persoonlijk vind ik dit het mooiste verrekijker object aan de noordelijke hemel.
Met de 10x50 tel ik ook zeven heldere sterren dat komt omdat de hemel niet erg transparant is en dan zie je alleen de helderste. Met de 15x70 zie ik er veel meer en daarmee wordt het moeilijk de zeven heldere er tussenuit te pikken.
Welke zeven sterren zie je nu eigenlijk?
Het sterrenbeeld heeft verschillende namen zoals Zevengesternte, Plejaden en Seven Sisters. Die zusters zijn: Alcyone, Merope, Electra, Celaeno, Maia, Sterope en Taygeta. Ook hun ouders staan in de sterrenhoop, dat zijn Atlas en Pleione.
Je zou dan verwachten dat je de zeven zusters ziet als Zevengesternte, maar dat is niet waar. De zeven helderste sterren worden gevormd door Atlas en Pleione + zes zusters, Sterope telt niet mee.
Ik kan me goed voorstellen dat je niet paraat hebt welke ster welke naam draagt. Daarom voeg ik een foto toe die ik eerder gemaakt heb en van namen heb voorzien.
Als je het nog niet gezien hebt, doe het dan nu, je weet niet wat je mist.
.
M45 is gemakkelijk met het blote oog te zien, het richten van de verrekijker is dus zeer eenvoudig. Ik heb dit al vele malen mogen zien maar het blijft een fascinerend beeld. De sterren van de opensterrenhoop blinken als diamanten tegen de zwart fluwelen achtergrond. Persoonlijk vind ik dit het mooiste verrekijker object aan de noordelijke hemel.
Met de 10x50 tel ik ook zeven heldere sterren dat komt omdat de hemel niet erg transparant is en dan zie je alleen de helderste. Met de 15x70 zie ik er veel meer en daarmee wordt het moeilijk de zeven heldere er tussenuit te pikken.
Welke zeven sterren zie je nu eigenlijk?
Het sterrenbeeld heeft verschillende namen zoals Zevengesternte, Plejaden en Seven Sisters. Die zusters zijn: Alcyone, Merope, Electra, Celaeno, Maia, Sterope en Taygeta. Ook hun ouders staan in de sterrenhoop, dat zijn Atlas en Pleione.
Je zou dan verwachten dat je de zeven zusters ziet als Zevengesternte, maar dat is niet waar. De zeven helderste sterren worden gevormd door Atlas en Pleione + zes zusters, Sterope telt niet mee.
Ik kan me goed voorstellen dat je niet paraat hebt welke ster welke naam draagt. Daarom voeg ik een foto toe die ik eerder gemaakt heb en van namen heb voorzien.
Als je het nog niet gezien hebt, doe het dan nu, je weet niet wat je mist.
.
-
Vrijdag 29 november, rond 23:00u, heb ik met een 10x50 verrekijker de Plejaden 'gevangen', à la Paul Bakker: zittend in een tuinstoel, rugleuning achterover en ellebogen op de armleuningen (nog geen uitklapbare armsteun gemaakt...). Ook nog een foto gemaakt met de mobiel van mijn vrouw; haar Samsung S23 heeft een betere camera dan mijn 'oude' Samsung A50. Zo'n overzichtsfoto is wel geinig, met Jupiter, Orion (met zwaard... ) en dus de Plejaden.
Laatst gewijzigd door Jurgen Runge op 05 dec 2024 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muddelflut
- Contacteer:
Lekker
Ria
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
Lunt 80mm op GsAZ