Vandaag voerde ik een systeemscan uit met Bitdefender en die meld dat er een Trojaan, die in PI zat, verwijderd is. Het betrof Zmutzy.1422.
Omdat ik dit wel erg vreemd vond heb ik het gevraagd aan Copilot en die gaf het volgende antwoord:
Ja, Zmutzy.1422 is een trojan. Trojanen zijn een type malware dat zich voordoet als legitieme software om toegang te krijgen tot een systeem. Eenmaal geïnstalleerd, kunnen ze verschillende schadelijke acties uitvoeren, zoals het stelen van gegevens, het installeren van andere malware, of het overnemen van de controle over het geïnfecteerde apparaat2.
Het is belangrijk om je antivirussoftware up-to-date te houden en regelmatig scans uit te voeren om je systeem te beschermen tegen dergelijke bedreigingen. Als je vermoedt dat je apparaat geïnfecteerd is, voer dan een volledige systeemscan uit en volg de instructies van je antivirusprogramma om de trojan te verwijderen.
Trojanen zoals Zmutzy.1422 hebben geen nuttige functie voor jou als gebruiker. Ze zijn ontworpen om schade aan te richten, gegevens te stelen of ongewenste toegang tot je systeem te verschaffen. Het is daarom belangrijk om ze zo snel mogelijk te verwijderen.
Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om een trojan te verwijderen:
Voer een volledige systeemscan uit met je antivirussoftware. Zorg ervoor dat je antivirusprogramma up-to-date is.
Volg de instructies van je antivirusprogramma om de trojan te verwijderen.
Herstart je computer na het verwijderen van de trojan om ervoor te zorgen dat alle schadelijke bestanden zijn verwijderd.
Controleer je systeem regelmatig op malware en houd je software up-to-date om toekomstige infecties te voorkomen.
Wat vinden jullie hiervan?
Trojaan in PixInsite
- gerard van den braak
- Contacteer:
Re: Trojaan in PixInsite
Ik had laatst een appje van SetiAstro gedownload.
De download werd onderbroken door bitdefender omdat die een Trojan herkende in de code.
Dus dat wilde niet.
Daarna op een andere PC geprobeerd. Daar werd hij wel gedownload en geïnstalleerd.
Maar even later wastie foetsie. Verwijderd door windows-defender.
Ik heb dit wel bij die meneer gemeld. Maar ik ben blijkbaar de enige.
O ja, het was een Xisf viewer. XisfLiberator. Om snel PixInsight bestanden mee te bekijken.
Een kloon van FitsLiberator.
Het komt dus vaker voor.
Een search op internet leerde me dat dit vaak een valse melding is.
Ik heb de waarschuwing geaccepteerd, en nu werkt het appje zonder meldingen.
De download werd onderbroken door bitdefender omdat die een Trojan herkende in de code.
Dus dat wilde niet.
Daarna op een andere PC geprobeerd. Daar werd hij wel gedownload en geïnstalleerd.
Maar even later wastie foetsie. Verwijderd door windows-defender.
Ik heb dit wel bij die meneer gemeld. Maar ik ben blijkbaar de enige.
O ja, het was een Xisf viewer. XisfLiberator. Om snel PixInsight bestanden mee te bekijken.
Een kloon van FitsLiberator.
Het komt dus vaker voor.
Een search op internet leerde me dat dit vaak een valse melding is.
Ik heb de waarschuwing geaccepteerd, en nu werkt het appje zonder meldingen.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Bedankt voor de waarschuwing, Gerard. Een search op zmutzy leverde op dat het een informatie-steler is, login details, passwords, bitcoin wallets etc. Dus niet een die je hele computer op slot zet. Verder is het geschreven in Microsoft .NET, dus op mijn Mac zal hij wel niet staan, maar zal de scanner er overheen halen.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit soort malware met officiële software binnen komt, zoals PixInsight. Je mag aannemen dat dit in de release daarvan wordt gechecked en uitgesloten. Maar alle add-ons, inclusief stand alone versies daarvan, zoals xisfliberator, zullen wel niet allemaal een super-robuuste release kennen en dus altijd een zeker risico inhouden.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit soort malware met officiële software binnen komt, zoals PixInsight. Je mag aannemen dat dit in de release daarvan wordt gechecked en uitgesloten. Maar alle add-ons, inclusief stand alone versies daarvan, zoals xisfliberator, zullen wel niet allemaal een super-robuuste release kennen en dus altijd een zeker risico inhouden.
Je hebt helemaal gelijk Gerard, ik gebruik al decennia lang Norton in de verschillende vormen.
Tegenwoordig Norton 360 Ultimate.
Is altijd up to date! Kan het belang van een goed AV programma onderschrijven, ongeacht welke dat is.
Dus aan allen die denken:" het loopt wel los ". dat doet het niet!
Mvgr
Nils
Tegenwoordig Norton 360 Ultimate.
Is altijd up to date! Kan het belang van een goed AV programma onderschrijven, ongeacht welke dat is.
Dus aan allen die denken:" het loopt wel los ". dat doet het niet!
Mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5/CEM26
TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26
TS100Q f/5.8 op iOptron CEM40 EC in Sterrenwacht
TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26
TS100Q f/5.8 op iOptron CEM40 EC in Sterrenwacht