Bij de presentatie van Paul Bakker op 15 november over het waarnemen met de verrekijker hebben we kunnen horen wat je allemaal wel kunt zien met zo'n 'simpele' verrekijker. En vrijwel iedereen heeft er eentje in huis, bij de vraag hiernaar gingen op 15 november alle vingers omhoog!
Wisten jullie, degenen die al wat langer lid zijn, dat Gerard en ik in 2017 ook een presentatie over dit onderwerp hebben gegeven? Ik was het eigenlijk alweer vergeten...
Maar met het idee om n.a.v. het verhaal van Paul het waarnemen met de verrekijker wat leven in te blazen binnen onze club dachten Gerard en ik ineens 'He, dat idee hadden al eens!' en dat was dus bij ons verhaal van 2017.
Met flink wat nieuwe leden binnen de club kunnen we het nu misschien wel een beetje van de grond krijgen.
Waarnemen met de verrekijker is echt Back to Basics, gewoon de kijker pakken en omhoog kijken naar de sterrenhemel. Op een makkelijke manier de hemel verkennen en daarmee ook leren kennen!
We hebben ervoor gekozen om dit binnen onze club te gaan doen met een 'revival' van het OvdM-programma, nu geheel gericht op de verrekijker.
Een andere optie zou zijn om een waarneemlijst te maken van, pakweg, een honderdtal objecten. Dat doen we niet en we houden het met een maandelijkse Bino-OvdM overzichtelijk en toegankelijk. De lijst ontsaat dan naar verloop van tijd vanzelf.
Er zijn trouwens wel waarneemlijsten voor verrekijker in de omloop. Mocht je daarvoor belangstelling hebben dan kunnen we die beschikbaar stellen. Je hebt o.a. diverse programma's van de Astronomical League:
- Binocular Deepsky program
- Messier Binocular program
- Binocular Double Star Program
Ook heb je:
- IFAS Binocular Certificate
- Binocular Highlights (van Gary Seronik)
Je ziet aan deze waarneemprogramma's dat waarnemen met de verrekijker zeker wel serieus genomen wordt in de wereld van de amateurastronomen!
En om even een indruk te geven dat je met wat jaartjes af en toe naar buiten lopen met een verrekijker heel wat kunt zien hieronder mijn 'cijfers'.
Hierbij geldt dan ook nog dat ik nooit serieus uit geweest ben om 'alles' met een verrekijker waar te nemen.
Messier gezien: 74
Dubbelsterren gezien: 125
Zonnestelsel-objecten gezien: 54 (o.a. kometen en planetoïden)
Totaal aantal objecten gezien: 510
Dus, genoeg te doen!
En als je buiten het Bino-OvdM om iets wilt melden, vertellen of vragen over het waarnemen met de verrekijker dan kun je hier terecht!
Back to Basics!
Back to Basics!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson