Op het Astroforum hebben we met een paar man afgesproken om onze data bij elkaar te brengen en zo een plaat te maken van zo'n 50 uur belichting.
De keuze viel op LBN 1400. Een stofwolk. Die zijn erg populair op het ogenblik.
Maar een stofwolk geeft errug weinig licht. Een uitdaging dus om daar iets van te vangen.
Ik heb met de Tak FSQ85 er twee nachten aan kunnen spenderen.
In totaal 14h 50m LRGB
Da's lang voor mijn doen . . . . .
Ik heb er wel een kist vol trucs bij moeten halen om dit er uit te halen.
D'r staat gewoon niks op.
Ik heb ook mogen ervaren wat het is om met een lenzenkijker te werken onder dauwvormende omstandigheden.
Die zwarte balken door enkele heldere sterren schijnt een typische artifact te zijn voor dit model telescoop.
Daar is niks aan te doen.
LBN 1400 stof om in te bijten
- Astrovirus
Re: LBN 1400 stof om in te bijten
Zo die oogt erg fraai Arie. Ik moet mijn data nog bewerken (ik ben dus ook een van dat groepje), maar hoop stiekem ook dit weekend nog wat meer data bijeen te sprokkelen (want dat zal het wel worden), anders halen we die 50 uur natuurlijk nooit (of misschien nog wel veel meer....).
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Ontzettend leuk project, Arie en Tim! En afgaande op het eerste zeer indrukwekkende resultaat van Arie, kijk ik uit naar de volledige 50 uur.
Fantastisch opname! Mooi kleurenspel met een subtiele gloed van rode en blauwe nevels in de achtergrond.
- gerard van den braak
- Contacteer:
Een indrukwekkende foto Arie en mooi bewerkt. Chapeau! (Ik ben er inmiddels ook achter hoe moeilijk die donkere wolken te bewerken zijn).
Van LBN 1400 vind ik op internet geen foto's. Hoe zijn jullie tot het besluit gekomen dit onbekende object aan te pakken?
Van LBN 1400 vind ik op internet geen foto's. Hoe zijn jullie tot het besluit gekomen dit onbekende object aan te pakken?
"Van LBN 1400 vind ik op internet geen foto's"
Klopt, het moet eigenlijk LDN 1400 zijn
Klopt, het moet eigenlijk LDN 1400 zijn
Dankjewel voor de correctie Maurice.
Om met Maxima te spreken :”Het was een beetje dom”.
LDN1400 moet het zijn.
Dan rolt er van alles uit Astrobin.
Ik ben ook van plan om er nog Ha en O3 bij te schieten.
Dan wordt het wat kleuriger.
Vooral in O3 zijn er interessante structuren zichtbaar te maken.
Om met Maxima te spreken :”Het was een beetje dom”.
LDN1400 moet het zijn.
Dan rolt er van alles uit Astrobin.
Ik ben ook van plan om er nog Ha en O3 bij te schieten.
Dan wordt het wat kleuriger.
Vooral in O3 zijn er interessante structuren zichtbaar te maken.
- Astrovirus
Dit is mijn huidige stand, 22 uur en 40 min. Ik worstel nog wel met de bewerking en twijfel of mijn flats OK zijn, misschien dat ik de boel nog een keer stack met verse flats.
Groeten Tim.