LBN 777, de Gierenkopnevel (of Baby Adelaarsnevels). Mijn eerste LRGB-opname vanuit De Kiel.
Integratietijd: 11 uur 55 minuten (73x 300" L, 24x 300" R, 24x 300" B, 22x 300" B) | Optiek: Takahashi ε-180ED + extender 1,5x (f/4,3) | Camera: ZWO ASI2600MM Pro (B 1x1, G 100, T -10 °C) | Acquisitie/aansturing: ZWO ASIair Pro | Filters: Baader Planetarium CMOS-optimized LRGB | Montering: Astro-Physics Mach1 GTO | SQM: 20.9 magn/arcsec² | Data verkregen op: 3 & 4 oktober 2024
Hieronder afgebeeld zijn de LRGB-opname, het 'Lightness kanaal' in de CIEL*a*b* kleuromgeving en dat nogmaals zonder sterren. Opvallend is de boog (schokgolf?) die boven de gierenkop is te zien. Verder naar rechts boven zijn meerdere rimpels/bogen vanuit dezelfde oorsprong te zien.
LBN 777, Gierenkopnevel
- Astrovirus
Re: LBN 777, Gierenkopnevel
Prachtig Maurice,
Dat laat meteen de potentie van je nieuwe stek zien. Die schokgolf was me eerlijk gezegd nog nooit zo opgevallen. Bij nadere inspectie lijk ik die schokgolven ook te zien in mijn opname van vorig jaar (al zijn ze een stuk minder duidelijk dan bij de jouwe).
Dat laat meteen de potentie van je nieuwe stek zien. Die schokgolf was me eerlijk gezegd nog nooit zo opgevallen. Bij nadere inspectie lijk ik die schokgolven ook te zien in mijn opname van vorig jaar (al zijn ze een stuk minder duidelijk dan bij de jouwe).
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
- gerard van den braak
- Contacteer:
Heel mooi. Zou je ‘ Ciel *a*b’ willen toelichten?
@Astrovirus: mooi om jouw opname er als referentie naast te plaatsen!
@Gerard van den Braak: CIEL*a*b*, ook aangeduid als CIELAB of L*a*b* is een 3D-kleurruimte (kleurordeningssysteem) met as L* van zwart tot wit (helderheid/luminantie), as a* van groen tot rood en as b* van geel tot blauw. Gemakshalve verwijs ik naar de Wikipagina voor een uitgebreide toelichting.
In Photoshop wordt een kleurenopname standaard geopend in 'RGB colour'. Via het menu kun je vervolgens de opname omzetten/presenteren in de CIEL*a*b* kleurruimte, namelijk via 'Image > Mode > Lab colour'. Als je vervolgens op 'channels' klikt, kun je de afzonderlijke kanalen (L*, a* en b*) aanklikken en zichtbaar maken. Het L*-kanaal toont in deze kleurruimte dan alleen de helderheids-informatie van de opname. Dat levert een ander beeld op dan de initiële (L)RGB-opname om te zetten naar 'grayscale' om er een zwart-witfoto van te maken.
@Gerard van den Braak: CIEL*a*b*, ook aangeduid als CIELAB of L*a*b* is een 3D-kleurruimte (kleurordeningssysteem) met as L* van zwart tot wit (helderheid/luminantie), as a* van groen tot rood en as b* van geel tot blauw. Gemakshalve verwijs ik naar de Wikipagina voor een uitgebreide toelichting.
In Photoshop wordt een kleurenopname standaard geopend in 'RGB colour'. Via het menu kun je vervolgens de opname omzetten/presenteren in de CIEL*a*b* kleurruimte, namelijk via 'Image > Mode > Lab colour'. Als je vervolgens op 'channels' klikt, kun je de afzonderlijke kanalen (L*, a* en b*) aanklikken en zichtbaar maken. Het L*-kanaal toont in deze kleurruimte dan alleen de helderheids-informatie van de opname. Dat levert een ander beeld op dan de initiële (L)RGB-opname om te zetten naar 'grayscale' om er een zwart-witfoto van te maken.
- Astrovirus
Is inderdaad mooi om het verschil te zien tussen B4 en B5-6 zo. Maar dan valt het me nog alleszins mee wat ik weet vast te leggen.
Groeten Tim.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Prachtige opname, Maurice! Als dit de eerste vanuit De Kiel is, belooft dat nog heel veel moois te worden.
Willem Jan.
Willem Jan.