PixInsight: hulp nodig

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
gerard van den braak
Contacteer:

PixInsight: hulp nodig

#1 Bericht door gerard van den braak » 29 okt 2024 09:45

Hi,
Ik probeer de komeet C2023A3(Tsuchinshan-ATLAS) te bewerken volgens de Adam Block methode.
Daarbij wordt in batch alle sterren verwijderd met StarXTerminator en een game mask zorgt er voor dat de komeetkop in takt blijft.
Het geïnverteerde masker staat linksboven in de figuur, Rechtsonder de komeetloze plaat.
Maar wat fout gaat is de sterloze plaat de plaat waar de komeet op moet staan.
Daar zie ik een grote wit vierkant met daarin de komeetkop. Als ik dat vergroot ziet het eruit zoals weergegeven.
Ook als ik het niet in batch uitvoer maar een enkele opname zo bewerk komt hetzelfde resultaat.
Het omzetten van fit naar xisf met BatchFormatConversion geet ook hetzelfde (foute) resultaat.
Weet iemand waardoor dit veroorzaakt wordt en wat er ik moet doen om dit te voorkomen?
.
Fig 1.jpg
Fig 1.jpg (227.34 KiB) 567 keer bekeken
.
fig 2.jpg
fig 2.jpg (739.41 KiB) 567 keer bekeken

Astrovirus

Re: PixInsight: hulp nodig

#2 Bericht door Astrovirus » 29 okt 2024 18:04

Nee ik weet niet hoe je dit voorkomt. Wat ik voor mijn opname heb gedaan is eerst gewoon een stack gemaakt op de sterren via WBPP. Van de tussentijds opgeslagen bestanden heb ik vervolgens via de tool Comet align de de deelbestanden die geregistreerd zijn (en dus ook gecalibreerd en gedebayerd) op de komeetkop gealignd. Nadat deze bestanden gealignd zijn via comet align voer ik inderdaad een batch StarXterminator uit om vervolgens deze sterloze afbeeldingen te integreren tot de komeet stack.

Uit de WBPP stack isoleer ik daarna de starren via StarXTerminator. En dan bewerk ik de sterloze komeet en de sterren los en voeg ze op het eind samen. Ik gebruik dus niet een game masker in deze hele procedure.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight

Wjdrijfhout
Contacteer:

Re: PixInsight: hulp nodig

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 31 okt 2024 12:38

Hmmm, dat zijn wel heel bijzondere plaatjes inderdaad. Het lijkt erop dat er ergens een masker inverted is gebruikt waar dat niet moest, of andersom. Hoe zat dat ook al weer met dat GAME mask, wordt die niet gebruikt om stacking-artefacten tegen te gaan? Het is al weer een tijdje geleden dat ik daar naar gekeken heb, maar ging het niet om stacking artefacten waarbij SXT in het stars only beeld nog stukjes komeet had laten staan, en dus niet had meegenomen naar het starless (=comet) image? Het GAME mask wordt geloof ik niet gebruikt om de komeet te maken. Maar ik kan het mis hebben, nogmaals, het is een tijd geleden.

De workflow is dan iets als:
Maak een normale op sterren aligned stacked image (komeet is nu een streep)
Haal de sterren hieruit met SXT. Als er restanten van de komeet overblijven, pas je nu het GAME script toe over de komeet-streep
Nu terug naar de oorspronkelijke niet-geregistreerde plaatjes, en haal ze door SXT halen in batch-mode. De starless plaatjes hebben nu alleen de komeet in beeld, die steeds een stukje verder opschuift.
De starless-beelden hieruit (comet only) registreer je met de CometAlign tool en integreer je tot 1 beeld.
En dan voeg je alles bij elkaar.

Je zou nog eens kunnen kijken naar de editing die ik gebruik heb voor Nishimura: https://www.astroworldcreations.com/ima ... ls/c2023p1. Dat is ook gebaseerd op Adam Block videos. Het GAME masker komt dan in de plaats van waar ik de clonestamptool gebruikt.

'k Weet niet of dit helpt, maar succes ermee in ieder geval.

Willem Jan.

Plaats reactie