NEQ6 rebuild

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Han

Re: NEQ6 rebuild

#11 Bericht door Han » 27 jun 2024 15:15

Dewheators op een aparte voeding lijkt me een verstandige strategie. Zo te zien gebruik je een klassieke 12 volt voeding met een beperkt vermogen. Een extra geschakelde 12 volt voeding van 5 amp of meer kost niet veel.

Alternatief de dewheater stond bij mij altijd op maximaal en had geen invloed op de seeing bij mijn vaste opstelling . Daarom heb ik de regelaar na enige tijd verwijderd en staan ze nu permanent aan. Een regelaar lijkt me allleen nuttig om stroom te sparen bij een mobiele opstelling.

Bij gebruik van een geschakelde voeding kan je beter het systeem/montering apart aarden om kleine lekstromen te voorkomen.

Mooie guiding waarden.

Draaiden de oude lagers nog vloeiend? Bij mij HEQ5 heb ik allleen de wormas lagers vervangen en die lagers draaiden wat ruw. Het is moeilijk voor te stellen dat de grote lagers versleten zijn of kritisch zijn.

Han

Han

#12 Bericht door Han » 27 jun 2024 15:20

Han schreef: 27 jun 2024 15:15 Dewheators op een aparte voeding lijkt me een verstandige strategie. Zo te zien gebruik je een klassieke 12 volt voeding met een beperkt vermogen. Een extra geschakelde 12 volt voeding van 5 amp of meer kost niet veel.

Alternatief de dewheater stond bij mij altijd op maximaal en had geen invloed op de seeing bij mijn vaste opstelling . Daarom heb ik de regelaar na enige tijd verwijderd en staan ze nu permanent aan. Een regelaar lijkt me allleen nuttig om stroom te sparen bij een mobiele opstelling.

Bij gebruik van een geschakelde voeding kan je beter het systeem/montering apart aarden om kleine lekstromen te voorkomen. Het lukt vaak om een spanningszoeker-schroevendraaier te laten oplichten (neon) met de 12 volt uitgang van een geschakelde voeding.

Mooie guiding waarden.

Draaiden de oude lagers nog vloeiend? Bij mij HEQ5 heb ik allleen de wormas lagers vervangen en die lagers draaiden wat ruw. Het is moeilijk voor te stellen dat de grote lagers versleten zijn of kritisch zijn.

Han

Astrovirus

#13 Bericht door Astrovirus » 28 jun 2024 05:30

Ik gebruik wel degelijk een gestabiliseerde 13,8V voeding van 6-7A en dat is meer dan voldoende, dus ik denk dat daar het probleem niet ligt. Wel heb ik 1 DIY dauwlint en dat is nu de hoofdverdachte, dus de eerst volgende nacht ga ik kijken wat er gebeurt als ik slechts 1 dauwlint inschakel om te zien of het inderdaad in dat DIY lint zit.

Ik denk inderdaad dat de meeste lager nog best goed waren, er zat geen roest op zoals bij de HEQ5 van jou. Ik denk dat het toch vooral met het gebruikte vet te maken heeft, omdat ik vooral in de winter de problemen zag toenemen. Maar mijn insteek was, als je de boel toch helemaal open hebt, waarom dan niet gelijk alles vernieuwen voor kwalitatief beter spul (en zo duur was een complete set lagers niet).

Plaats reactie