Midzomernacht starparty

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Muddelflut
Contacteer:

Midzomernacht starparty

#1 Bericht door Muddelflut » 26 jun 2024 14:45

Van 25 op 26 juni was er weer de befaamde Midzomernacht starparty, georganiseerd door onze waarneemcommissie Bob en Gerard.
Voor mij de zevende keer dat ik dit mocht meemaken en ik had mijn 30 cm Taurus dob meegenomen.
Het was nog erg warm toen ik tegen 23:00 uur aankwam en Nils en Rob waren er al.
Nils had zijn 13 cm newton bij zich en Rob kwam eerst eens even kijken hoe het toeging op zo'n party.
Al snel volgenden ook broer en zus, Sebastiaan en Marijke, met respectievelijk een 15 en een 13 cm dob.
Bob met z'n 13 cm Starfire, Gerard met zijn Celestron C8 en Tim kwam voor de gezelligheid en om door de verschillende telescopen te kijken.
Nadat iedereen had opgesteld, zo tegen 23:30, moesten we toch echt nog wel even wachten tot het wat donkerder werd.
Maar dat is ook geen probleem, met allemaal dezelfde hobby vliegt de tijd voorbij.
Dan wordt Wega zichtbaar en al snel volgen meer sterren en kunnen we beginnen.
Dubbelster Albireo is heet eerste object wat zich in het schemerdonker toch wel goed laat bekijken.
Marijke wist terecht te concluderen dat het paar uit een blauwe en een gele ster bestaat.
Verder heb ik M57 en M13 bekeken en ook de anderen hebben deze objecten in hun telescopen gezet.
Schorpioen kwam ook al aardig naar boven met Antares prachtig flikkerend in een regenboogspectrum.
Dubbelster Graffias in Schorpioen is een hele mooie dubbel met een duidelijk helderheidsverschil en goed te scheiden.
Toen kwam de maan op, prachtig rood zo laag bij de horizon.
Tegen half twee zijn we gestopt en konden we terugkijken op een geslaagde en gezellige waarneemnacht.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty

#2 Bericht door gerard van den braak » 26 jun 2024 15:00

IMG_0715.jpeg
IMG_0715.jpeg (2.73 MiB) 2597 keer bekeken