Gradiënt probleem

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Gradiënt probleem

#1 Bericht door Astrovirus » 10 apr 2023 10:09

Sinds ik een jaar of 3 geleden verhuist ben en de hobby weer opgepakt heb, worstel ik met een probleem dat ik in bijna al mijn datasets tegenkom, namelijk een cirkelvormige gradiënt in het centrum van mijn opnames. In eerste instantie dacht ik dat dit door niet optimale flats zou komen, maar afgelopen week heb ik wat mee getest met mijn laatste dataset en nu lijkt het erop dat de flats niet de oorzaak van dit probleem is.
Gradient issue.png
Gradient issue.png (2.88 MiB) 490 keer bekeken
Hierboven een 2-tal stacks van dezelfde data, 275 lights van 3 min. De bovenste 2 afbeeldingen zijn niet gekalibreerd, terwijl de onderste 2 volledig gekalibreerd zijn (50 darks, 50 flats [1,81 sec met NINA flat wizzard], 50 darkflats). Op alle afbeeldingen is een sterke STF gedaan om de gradiënt zichtbaar te maken. Daarnaast is aan de rechte zijde ook een DBE toegepast. Dat de flats werken blijkt mijns inziens uit het feit dat in de onderste afbeeldingen de stof doughnuts vrijwel volledig gecorrigeerd worden. Het lijkt er dus op dat de gradiënt voortkomt uit de lightframes en vermoedelijk het gevolg zijn van de aanwezige lichtvervuiling hier.

Ik heb dit probleem overigens in mijn beide telescopen, een 20 cm F/5 newton met MPCC, als ook de voor deze data gebuikte Quattro 150P F/3,45 met Aplanische Comacorrector en Optolong L-pro filter.

De lange termijn oplossing is hier denk ik het gebruiken van een dauwkap, om invallend licht meer te voorkomen, maar daar red ik deze data niet mee. Is dit nog enigszins in de post-processing te corrigeren??

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Gradiënt probleem

#2 Bericht door Wjdrijfhout » 11 apr 2023 20:55

Adam Block heeft eens een keer een video gemaakt met een vergelijkbaar issue. Daar bleek het aan oude darks te liggen, laten we zeggen meer dan een jaar oud. Sensoren veranderen in de loop van tijd kennelijk behoorlijk in hun dark current. Zijn bij jou de Darks en Flat Darks allemaal van recente datum?
Overigens is mijn ervaring dat als je na een DBE weer een STF doet, je vaak hele gekke dingen krijgt en hele grote uitvergrotingen krijgt van kleine verschillen in de achtergrond. Bij normaal stretchen valt het dan vaak behoorlijk mee. Hoe ziet je plaatje linksonder eruit na DBE, zonder weer een STF? Zie je dat de gradient dan duidelijk minder is geworden? Eventueel doe je ABE/DBE twee keer, bijvoorbeeld 1e keer met subtraction en 2e keer met division.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Gradiënt probleem

#3 Bericht door Astrovirus » 11 apr 2023 21:39

De video van Adam Block ken ik inderdaad, maar helaas zijn alle kalibratieframes zo vers als het maar kan, ik hergebruik tegenwoordig (mede door die video) maar zeer zelden oude kalibratieframes. Als ik minder hard stretch via Histogram Transformation, komt de cirkel toch ook wel vrij snel naar boven.

Plaats reactie