NGC2403 in HaLRGB

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

NGC2403 in HaLRGB

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 23 sep 2022 22:07

Twee jaar geleden ooit de eerste frames hiervan geschoten. Dit voorjaar de set compleet gemaakt, inclusief H-alpha.
Destijds zat ik nogal te knoeien met de juiste belichting en dat is toen ook wat fout gegaan. Best wel de nodige 'clipped' sterren. Dit jaar had ik naar betere instellingen kunnen gaan, maar heb er toch voor gekozen de frames zo gelijk mogelijk te houden, zodat ze het beste met elkaar kunnen stacken.
Al met al 262 frames, met een totale belichting van ruim 17h verzameld met m'n 130mm refractor +ASI1600MM
Bij deze bewerking gebruik gemaakt van een ster-vrij H-alpha beeld. Voor het verwijderen van de sterren daarin de tool StarXTerminator gebruikt, een broertje van NoiseXTerminator. 'k Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de resultaten van deze AI-gebaseerde tools. En ze werken super-eenvoudig. Aanrader.
Verdere details over opname en bewerking op m'n website: https://www.astroworldcreations.com/ima ... ls/ngc2403
NGC2403.jpg
NGC2403.jpg (8.27 MiB) 532 keer bekeken

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: NGC2403 in HaLRGB

#2 Bericht door Astrovirus » 25 sep 2022 11:13

Erg fraai Willem Jan, loon naar werken voor het wachten zou ik zeggen.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: NGC2403 in HaLRGB

#3 Bericht door Arie » 28 sep 2022 16:18

Interessante target Willem Jan.
Ik heb hem aan mijn target-lijstje toegevoegd.
Het is leerzaam wanneer iemand een niet zo alledaags objekt laat zien.
Er zijn er zo veel die de moeite waard zijn.
Maar je ziet door de bomen (sterren) vaak het bos ( veelheid aan objecten) niet meer.
Voor zo’n lichtzwak dingetje (wellicht net zo groot als onze melkweg) heb je hem er fraai op staan.

Inderdaad die twee nieuwe Xterminators en wat ster-reductie/terugplaats operators, zijn heel nuttige aanvullingen op de toch al enorm uitgebreide gereedschapskist van PixInsight.

Middels een forum als het onze, kunnen we deze ontwikkelingen delen.

Arie

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: NGC2403 in HaLRGB

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 30 sep 2022 16:25

Benieuwd hoe hij eruit komt op f/3 Arie!

Plaats reactie