NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotografie.

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotografie.

#1 Bericht door Astrovirus » 14 aug 2022 10:13

Afgelopen week heb ik een project ondernomen waar iedere normaal denkende astrofotograaf helemaal niet aan zou beginnen onder onze huidige omstandigheden, namelijk het fotograferen van een reflectienevel in een achtergrond van donker stof en onder bijna volle maan. Om te zien wat er mogelijk zou zijn, heb ik in totaal 7 nachten belicht, gedurende zo'n 4,5 uur per nacht, voor een totale belichting van 31 uur en 48 minuten. Ik was benieuwd naar hoe de maan zou storen en of het überhaupt mogelijk zou zijn het donkere stof in de omgeving zichtbaar te krijgen. Mijn conclusie is voorlopig dat als je maar lang genoeg belicht en zorgt dat je objectveld niet direct in de buurt van de maan ligt, er heel veel mogelijk is. Daarnaast is deze opname gemaakt zonder enige vorm van filtering, behalve het UV/IR cut filter dat standaard al in de camera aanwezig is.

Opname details:
31 uur en 48 minuten belicht gedurende de nachten van 6 op 7 t/m 13 op 14 augustus (met uitzondering van 11 op 12), start opnames gemiddeld rond 22:45, einde gemiddeld rond 3:15, maanfase oplopend gedurende de periode van 56% tot 100%.

636x180 subs, TEC 0°C, gain 565, offset 25, gemaakt met CCDciel, preprocessing in DSS 4.2.6 met 50 darks, 50 flats en 50 bias frames. Post-processing in PixInsight gebruikmakend van Dynamic Crop, Linear Fit, ABE. DBE, ATrousWavelets Noise Reduction, Deconvolution, Histogram Transformation, Masked Stretch, HDRMT, LHE, Saturatie via Curves en LRGB combination (er is dus gebruik gemaakt van een synthetische luminance op basis van de OSC data)

Apparatuur:
Skywatcher BK200P @F5 Newton (20 cm) / MPCC mkII
NEQ6 / EQmod / CdC
QHY5 / 9x50 Finderguider / PHD2 (guiding gem rond de 0.30 arc sec)
Altair Astro Hypercam 269C PRO TEC
LPM (DIY SQM) van 19.30 (6/7-08-2022), dalend naar 17.30 (13/14-08-2022)

Al met al een leuke en leerzame ervaring.
NGC7129_42_N1234567_31h48_2022_PIfinal_2000px.jpg
NGC7129_42_N1234567_31h48_2022_PIfinal_2000px.jpg (2.79 MiB) 825 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotogra

#2 Bericht door gerard van den braak » 14 aug 2022 16:09

Tim,
Je hebt de hoofdprijs T! (op de prijs kom ik later terug)
Ik denk dat je een record aan belichtingstijd hebt en een geweldig resultaat. Opmerkelijk dat je zo weinig lichtvervuiling (groene waas) hebt. Zat dat er niet in of heb je die eruit gehaald? Je merkt wel, je kan nog zo'n mooie foto maken, het roept bij mij altijd weer vragen op. Als ik maar je camera info kijk zie ik dat je een gain gebruikt hebt van 565. Dat heb je gedaan om pakweg 1 elektron/ADU te krijgen? Is dit de unity gain van jouw camara?
Dan zit ik nog met een vraagje over de offset van 25. Wat is dit en waarom geen 40? Tenslotte nog een vraagje over de temperatuur van de camera. Die had je op 0C gezet. Ik begrijp dat het tijdens de opname nachten niet echt koel werd maar had het b.v. niet gekoeld kunnen worden tot -10?
OK, dan nu de hoofdprijs: Ik denk dat je kandidaat lidmaatschap van de VWS Noord Drenthe nu wel omgezet kan worden in een volwaardig lidmaatschap :D

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotogra

#3 Bericht door Astrovirus » 14 aug 2022 17:01

Ik denk dat je een record aan belichtingstijd hebt en een geweldig resultaat.

Nee mijn M94 opname heeft in totaal nog net iets meer belichting dan deze, 34,8 uur op M94 om 31,8 op NGC 7129.
Opmerkelijk dat je zo weinig lichtvervuiling (groene waas) hebt. Zat dat er niet in of heb je die eruit gehaald?
Ik ben ook enorm verbaast over hoe weinig gradiënt er in deze opname lijkt te zitten, zeker als ik dat vergelijk met deze tussenstand destijds op M94, na 24 uur belichten.
M94_24h_STF.jpg
M94_24h_STF.jpg (157.3 KiB) 819 keer bekeken
Daar is overduidelijk de lichtvervuiling te zien. Wat ik me nog zou kunne voorstellen, maar dit is hogere giskunde geef ik direct toe, dat de maan zoveel gradiënt geeft dat dit egaal lijkt?? Visueel leek het alsof het deel van de hemel wat ik aan het fotograferen was net buiten de visuele schijnsel van de maan over de hemel, fotografisch gaat die invloed nog veel verder voor zover ik weet.
Als ik maar je camera info kijk zie ik dat je een gain gebruikt hebt van 565. Dat heb je gedaan om pakweg 1 elektron/ADU te krijgen? Is dit de unity gain van jouw camara?
Dan zit ik nog met een vraagje over de offset van 25. Wat is dit en waarom geen 40?
Gain 565 (of 5,65 in sommige capturesoftware) is inderdaad unity gain en gebruik ik sinds ik de camera heb, wordt ook door de meeste (beperkte) overige gebruikers zo gedaan. Dit zelfde geld voor de gebruikte offset, die komt ook af van andere gebruikers en lijkt me goed.
Tenslotte nog een vraagje over de temperatuur van de camera. Die had je op 0C gezet. Ik begrijp dat het tijdens de opname nachten niet echt koel werd maar had het b.v. niet gekoeld kunnen worden tot -10?
Voor wat betreft het koelen hang ik een beetje in tussen voorzichtig zijn en oude gewoonte vanuit mij gekoelde Canon 350D destijds. Ik heb in het begin wel dieper gekoeld met deze 269C, maar heb toen ook een aantal keer last gehad dat er aandauwing begon plaats te vinden rond ik denk de MPCC. Aangezien ik geen dauwlint daar heb, en eigenlijk ook niet wil ben ik nu terug gevallen op mijn oude strategie van een graad of 5-10 onder het verwachte dauwpunt koelen, om te voorkomen dat er iets in de focuser zo koud wordt dat het metaal/glas onder het dauwpunt terecht komt. Dit moest ik ook altijd bij mijn 350 D doen omdat ik anders dauw op het vensterglas van de sensor, of zelfs ijsvorming kreeg. Vanuit die zelfde ervaring weet ik ook dat met goede passende darkframes de iets hogere donkerstroom goed te compenseren is. En die maken gaat gelukkig makkelijk overdag, met het dak van de sterrenwacht dicht.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotogra

#4 Bericht door gerard van den braak » 14 aug 2022 17:48

‘ zelfde geld voor de gebruikte offset, die komt ook af van andere gebruikers’
Wat doet de offset?? offset van wat??

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotogra

#5 Bericht door Astrovirus » 14 aug 2022 18:03

Offset gebruik je om te compenseren van de lege well variatie na het uitlezen van CMOS. Door hier en standaard waarde bij op te tellen word voorkomen dat een well echt als leeg wordt gezien, iets wat niet goed zou zijn. De offset moet dus zo laag mogelijk zijn, dat er nergens een volledige well read kan zijn zonder signaal, maar ook dat je niet te veel van je dynamisch bereik opoffert. Beter dan dit kan ik het nu ook niet uitleggen.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotogra

#6 Bericht door gerard van den braak » 19 aug 2022 08:02

Ik heb me er wat verder in verdiept en kom tot de volgende samenvatting:
Offset
Veel camera's voegen een pedastel (basislading/grondlading) toe aan elke gedownloade afbeelding.
Dit noemt men de offset. Het offset van de ccd is een pedestal voor de pixels in ADU’s (Analog Digital Unit). Deze grondlading is er altijd, in je lights, flats, darks en biasframes. Dus de ADU-waarden, afkom-stig van het pedestal zijn eigenlijk geen echte gegevens. Alleen ADU-waarden boven het pedestal zijn echte gegevens.
Offset voorkomt de er negatieve waarden worden uitgelezen. Als een pixel bijvoorbeeld 10 fotonen ont-vangt en de masterdark wordt er van afgetrokken kan er een negatieve waarden ontstaan die door de ruis veroorzaakt is.
Stel dat een camera een offset heeft van 50 en de uitgelezen waarde is 175. De werkelijke pixelwaarde is dan 175-50=125. Maar als de uitgelezen waarde 40 is zal de werkelijke pixelwaarde -10 zijn en dat is niet wenselijk en zal de offset lager moeten worden. Als de offset te hoog wordt ingesteld kan je informatie verliezen bij het naderen van de max pixelwaarde.
Camerabesturingssoftware weet de cameraoffset en neemt ze dit mee bij de verwerking van darks en flats. Voorwaarde is dat de belichtingstijden en temperatuur van de darks gelijk zijn aan die van de lights en de Bias gelijk aan de flats.
De offset waarde voor de ASI 1600MM Pro Cooled mono is 21 en voor de ASI294MC pro is dat 30

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: NGC 7129 en 7142; Hoe een eigenwijze astrofotograaf een beetje speelt met de ongeschreven wetten van de astrofotogra

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 29 aug 2022 15:56

Je kunt de offset voor je camera ook zelf bepalen. Voor mijn ASI533MM bijvoorbeeld ziet dat er als volgt uit:
Screenshot 20220829.png
Screenshot 20220829.png (170.96 KiB) 747 keer bekeken
Dit zijn 1 minuut dark frames, bij oplopende offset-waarden, zowel voor gain 0 als voor gain 100. Uitgezet zijn de gemiddelde ADU en de minimale ADU van elke dark. Bij voldoende offset, komt de minimale ADU 'los' uit de nul-waarde. Vanaf dat moment is er dus geen gevaar meer dat je pixels hebt die '0' zijn (of negatief, afgerond naar 0). Bij hogere gain pas je normaal gesproken een hogere offset toe. Maar zoals uit de grafiekjes is af te leiden, zijn ze bij offset 5 al 'los'. Dus om problemen bij de calibratie te voorkomen, kies ik voor deze camera maar gewoon offset 5, ongeacht de gain.

Overigens zie je ook vaak aanzienlijk hogere offsets gebruikt worden. Mensen zetten hem soms op 50 of 100 of zo, om maar veilig te zitten. Toch 'eet' je dan redelijk wat dynamisch bereik weg, lijkt me. Het aantal ADU per offset-unit is een gegeven per camera. Voor de ASI533MM is die bijvoorbeeld 40. Oftewel als je de offset met 1 ophoogt, gaat je signaal met 40 ADU omhoog. Zet je de offset dus op 100, ben je 4000 ADU verder....

Plaats reactie