Veel slechte foto's

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Veel slechte foto's

#1 Bericht door Jan Peter » 04 aug 2022 19:29

Ik heb een Skywatcher HEQ-5 Pro SynScan GoTo Montering. Bij het fotograferen van M13 moest ik veel (bijna 50%) van de foto's afkeuren.
M13 - details.jpg
M13 - details.jpg (264.16 KiB) 1334 keer bekeken
In de bijgevoegde foto zie je in het bovenste deel een afgekeurde foto door mij en in het onderste deel een goedgekeurde foto. (Beide 400% ingezoomd).
Beide zijn foto's van 45 seconden op ISO 800.

Soms gaat het dus goed en blijft het de montering stabiel, soms gaat het fout en lijkt de montering te verspringen.

Mijn theorie voor dit probleem is dat ik de balans van de telescoop niet helemaal lekker had zitten. M13 stond voor mij Westelijk, de telescoop moet dus dalen dus had ik de balans dus meer het westen moeten hebben.
Aan de andere kant zou ik ook kunnen dat de balans meer aan de oostkant moet liggen omdat intern de tandwielen dan tegen elkaar aan blijven drukken.
Andere optie: toch ergens een probleem in een lager.

Komt iemand dit bekend voor? Ik kan mij niet voorstellen dat ik zoveel foto's moet afkeuren.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Veel slechte foto's

#2 Bericht door gerard van den braak » 04 aug 2022 20:07

Maak je gebruik van een autoguider ?

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Veel slechte foto's

#3 Bericht door Jan Peter » 04 aug 2022 20:45

gerard van den braak schreef: 04 aug 2022 20:07 Maak je gebruik van een autoguider ?
Nee.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Veel slechte foto's

#4 Bericht door gerard van den braak » 05 aug 2022 07:26

Dan vrees ik dat dat het probleem veroorzaakt. Een auto guider houdt de positie vast met een nauwkeurigheid die binnen een pixel zit. En als je dan ook nog een elektrische focusser gebruikt, kan het niet scherper.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Veel slechte foto's

#5 Bericht door Astrovirus » 05 aug 2022 08:32

Mijn ervaring met een 20 cm newton op een net een slag zwaardere montering (NEQ6) is dat ik unguided ongeveer max 60-90 sec (vaker 60 als 90 sec) kon belichten als de poolafstelling heel goed was en niet te veel wind. Voor een HEQ5 zit deze telescoop wel tegen de limiet aan qua fotografische draagkracht, dus is het niet onlogisch dat de max belichting unguided zo rond de 30 sec, misschien iets meer zal liggen. Goede poolafstelling en balans kunnen dit verder oprekken. En met balans kan het ook helpen om de setup aan de Oost-zijde iets zwaarder te maken dan aan de West-zijde, hierdoor haal je een deel van de minimale speling weg die bij dit segment monteringen altijd aanwezig is op de worm-wormwiel overgang, door de kleine onbalans hangen de tandwielen dan t.g.v. de zwaartekracht in elkaar en ontstaat er geen "gewiebel"

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Veel slechte foto's

#6 Bericht door Jan Peter » 05 aug 2022 19:15

Dank je voor jullie reacties Gerard en Astrovirus.

Goed om te lezen wat ik ongeveer kan verwachten van een unguided telescoop op mijn montering.
Ik zal eerst eens proberen het maximale uit mijn huidige setup te halen voordat ik nieuwe investeringen ga doen.

Volgende keer iets meer rekening houden met de balans en ik kan natuurlijk ook nog spelen met de iso-waarden.

Plaats reactie