Sh2 124

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 746
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Sh2 124

#1 Bericht door gerard van den braak » 21 jul 2022 08:48

Vijf nachten voor één foto.
Sharpless nr.124 is een emissienevel in sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Het staat, in de Melkweg, zomers hoog aan de hemel. Zó hoog dat tegen half twee ’s nachts de telescoop recht naar boven moet kijken. Probleem is dat de rand van de koepel dan in de weg zit. Dus om 02:30 moest ik stoppen. Maar gedurende 5 nachten heb ik toch 6,6 uur bruikbare data kunnen verzamelen met Sh2-124 als resultaat.
Het is typisch een object voor astrofotografen want visueel is het niet te zien. Het is bijzonder zwak en geeft hoofdzakelijk licht in H-alfa op 656,3nm. Dat ligt aan de rand van het zichtbare spectrum, ver in het rood. Met gebruik van H-alfa, OIII en SII filters (Waterstof, Zuurstof en Zwavel) is de foto tot stand gekomen. Het licht in OIII en SII is erg zwak en er zijn veel opnames nodig om het zichtbaar te maken.
.
sh2-124.jpg
sh2-124.jpg (1.56 MiB) 1027 keer bekeken

Arie
Berichten: 412
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Sh2 124

#2 Bericht door Arie » 21 jul 2022 19:06

Dat is een hele fraaie afbeelding geworden Gerard!
T!

Wat voor filters en camera heb je gebruikt?

Ik overweeg een nieuwe filterset nu mijn newton op f3 staat.
Nu gebruik ik nog een "ouderwetse" set van 2" Baader-CCD optimized filters.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 746
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Sh2 124

#3 Bericht door gerard van den braak » 22 jul 2022 13:24

astronomik 6nm

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 568
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Sh2 124

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 22 jul 2022 13:28

Dat is een hele mooie foto, Gerard! En mooi dat je in deze korte zomernachten toch ruim 6 uur aan belichting bij elkaar kunt krijgen.
Ook een mooie kleur-bewerking. Hoe heb je de narrow-band filters aan de RGB kanalen gekoppeld?

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 568
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Sh2 124

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 22 jul 2022 13:33

Arie schreef: 21 jul 2022 19:06
Ik overweeg een nieuwe filterset nu mijn newton op f3 staat.
Als je op zoek bent naar nieuwe filters, speciaal voor zo'n snelle telescoop, is het aan te raden de videos van Cuiv te bekijken. https://www.youtube.com/c/CuivTheLazyGeek/featuredHij heeft een hele serie filters zelf getest, en kijkt ook altijd speciaal naar eventueel noodzakelijke band-verschuiving bij snelle systemen. Voor hem is dat geloof ik iets van een f/2 RASA, maar mogelijk ook relevant voor jouw f/3 Newton.
Zelf gebruik ik een set Chroma filters waar ik erg tevreden over ben. Een goedkoper en erg goed alternatief is Antlia http://www.antliafilter.com. Redelijk nieuw merk, maar timmert stevig aan de weg en doorgaans goede kritieken.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 746
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Sh2 124

#6 Bericht door gerard van den braak » 22 jul 2022 14:09

Wjdrijfhout schreef: 22 jul 2022 13:28 Dat is een hele mooie foto, Gerard! En mooi dat je in deze korte zomernachten toch ruim 6 uur aan belichting bij elkaar kunt krijgen.
Ook een mooie kleur-bewerking. Hoe heb je de narrow-band filters aan de RGB kanalen gekoppeld?
Met de Takahashi FSQ106ED en de ASI 1600 zijn de opnames gemaakt. Het zijn opnames van 2 nachten in 2021 en drie nachten in 2022. Allemaal omstreeks dezelfde maand en dagen. Er zat oorspronkelijk in 2021 nóg een dag bij maar die opnames heb ik afgekeurd.
Astronomik 6nm filters.
Ha: 43 x 200s
OIII: 36 x 200s
SII: 40 x 200s

Het samenstellen van de foto was veel werk. Daar ben ik óók 6,5 uur+ mee bezig geweest 😊
Hier mijn workflow, het lijkt compleet maar ik kan het niet exact reproduceren.
-Stacken in ASTAP
Het Hubble palet (SHO) liet veel mooie details zien van de nevels maar was saai in kleur.
In SOH kwam er wel meer kleur maar te weinig detail in de nevels er om heen.
Bij zowel SHO en SOH heb ik Ha ook als luminance ingezet.
-Photoshop
SHOH en SOHH in Photoshop op elkaar gelegd met opacity van +/- 50%. Nu heb ik zowel de kleur als de neveldetails, al is de kleur nu wel wat minder geworden.
-PixInsight
In PI, met de functie starnet, sterren van nevel gescheiden.
Het starmask heb ik ongemoeid gelaten. Ik heb gekeken wat het effect was als ik met MorphologicalTransformation de sterren verminder maar daar werd de foto minder sprankelend van.
-Photoshop
Het neveldeel is in Photoshop bewerkt met levels en curves en met saturation flink opgetrokken.
-PixInsight
In PI is het neveldeel en het starmask weer samengevoegd.
-Topaz DeNois
Een weinig ruis reductie (1)
-Photoshop
Unsharp Mask, 1 pixel.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 568
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Sh2 124

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 23 jul 2022 20:35

Da’a een hele klus geweest inderdaad, Gerard. Dus een 50/50 blend van SHO en SOH. Dat geeft wel een heel eigen kleur karakter en komt voor deze nevel heel fraai uit. Mooi werk!

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 568
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Sh2 124

#8 Bericht door Wjdrijfhout » 23 jul 2022 20:39

Arie schreef: 21 jul 2022 19:06
Ik overweeg een nieuwe filterset nu mijn newton op f3 staat.
Zie net overigens dat Baader onlangs is uitgekomen met twee soorten filters voor snelle telescopen, inclusief een filter selector pagina waar je op basis van je eigen telescoop-gegevens kunt kijken welke het meest geschikt is. Daar zou voor je f/3 Newton wel eens een heel geschikte tussen kunnen zitten…
https://www.baader-planetarium.com/de/ ... -selektor/

Arie
Berichten: 412
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Sh2 124

#9 Bericht door Arie » 24 jul 2022 16:39

Dankjewel voor de link WJ.
Cuive heeft voor mij geen geheimen. Ik volg hem al een tijdje.
Ook zijn manie vwb Ultrafast NB filters.
Zijn NiNA videootjes hebben me aardig goed op weg geholpen.
Ik heb mijn oog laten vallen op Antlia.
Volgens het Baader verhaal kun je in geval er geen of weinig sprake is van light polution, volstaan met een minder smalbandig filter.
Dat scheelt in de kosten. In mijn geval zouden de edge 4.5nm moeten volstaan.
Ze beweren tevens met stelligheid dat al hun filters par focal zijn. Uiteraard alleen bij een volledige LRGBNB set.
Ik heb de vraag uiteraard bij Antlia neergelegd en wacht op hun antwoord.
Het gaat om een stevige investering. Daar kom ik met alleen mijn AOW-tje niet uit.
TS Duitsland heeft ze op voorraad. De Baader filters zijn voorlopig nergens te krijgen in 2”.

Plaats reactie