Messier 3

De Messierlijst, meld hier je waarnemingen!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Messier 3

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 21 jun 2022 16:57

Deze kan toegevoegd worden aan de Messier waarneemlijst. Geen ingewikkeld target, wel een ingewikkelde opstelling, met een Mewlon-180 telescoop. Optisch niet zo fraai als de refractors, en nog veel te leren, maar voor een aantal toepassingen een interessante aanvulling.
Veel trial en error dus en veel frames weggegooid. Maar uiteindelijk 119 overgehouden van 180s elk, dus een kleine 6 uur belichtingstijd.

Voor details over de opstelling en bewerking kun je op mijn website terecht: https://www.astroworldcreations.com/image-details/m3

Foto's zijn al in Februari/Maart genomen, maar nog steeds niet bewerkt. Er liggen er nog meer te wachten...
M003.jpg
M003.jpg (2.47 MiB) 1456 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Messier 3

#2 Bericht door Muddelflut » 22 jun 2022 07:36

Nou, dat ziet er toch mooi en opgelost uit T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Messier 3

#3 Bericht door gerard van den braak » 23 jun 2022 21:16

Prachtige opname, ik verbaas me wel over de belichtingstijd van de subs. Als ik dat zo lang doe, zijn de sterren overbelicht en is de kleur eruit. Hoe kan dit?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Messier 3

#4 Bericht door Astrovirus » 24 jun 2022 06:57

Hoi Gerard,

Ik denk dat het behoud van sterkleuren bij langere belichtingen zit in de manier van stretchen. Ik zie op de site van Willem Jan dat hij voor deze opname ook een synthetische luminance heeft gemaakt vanuit de kleurenopname. Hierdoor kan de kleuren data veel minder hard gestretched worden, waardoor de kleuren behouden blijven. Daarnaast wordt er denk ik in de het stretchen van de luminance ook goed gebruik gemaakt van maskers, waardoor de stretching alleen plaatsvind waar het moet en bijvoorbeeld niet in de sterren. Dit is iets wat ik bijvoorbeeld ook heel vaak toepas en mijn belichtingstijden liggen aardig in de buurt van wat Willem jan toepast, terwijl ik vermoedt dat ik iets slechter zit qua SQM waardes.

Wat ik daarnaast ook heel knap vind in deze opname, is dat de kern niet overbelicht is. Ik vermoed dat dit ook met het stretching proces te maken heeft, iets dat ik ook gebruikt heb bij mijn M94 opname om de kern niet te laten uitbranden. Verder een prachtig resultaat, ondanks dat de nieuwe setup nog behoorlijk getemd moe(s)t worden.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Messier 3

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 24 jun 2022 13:35

Klopt, voor een belangrijk deel kun je dat sturen bij het stretchen. Voor deze foto heb ik dat gedaan met GHS in PixInsight. Dat is eigenlijk een verzameling van verschillende stretching algorithmes en biedt nog wat extra controle om te voorkomen dat lichte delen gaan uitbijten, en ook dat donkere delen juist wat donkerder dan normaal blijven. Kun je echt naar hartelust mee spelen. Het heeft een goede preview functie, dus je ziet goed wat je doet.

Daarnaast ook niet vergeten dat deze telescoop niet bepaald lichtsterk is. Met de reducer/flattener is hij f/9.7, dat is bijna twee stops lichtzwakker dan jouw FSQ106, Gerard.

Tot slot is de camera een andere. En wat betreft het voorkomen van overbelichting van ster-kernen is vooral het dynamisch bereik belangrijk. Voor deze camera is dat 13.5 stop bij gain 26 (ietsje hoger dan unity gain). De ASI1600 heeft een dynamisch bereik van ongeveer 11.3 bij gain 139. Je hebt dus twee stops extra speelruimte daar.

Plaats reactie