Maart 2022

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Maart 2022

#1 Bericht door Bob » 31 mar 2022 09:09

De vele avonden met mooi weer in de tweede helft van deze maand hebben helaas niet geleid tot vele waarnemingen...
In al die mooi weer dagen was het maar 1 avond die geschikt was om een paar uurtjes waar te nemen, de overige avonden waren nevelig en gesluierd.
Wel was er halverwege de maand een maanverlichte avond waarop ik nog wat aardige maanwaarnemingen heb kunnen doen, altijd mooi en goed voor de cijfertjes!
Ook het begin van de maand was er nog een redelijk heldere avond. Bij elkaar dus niet een echt slechte maand, maar zeker ook niet geweldig.
Het heeft geleid tot onderstaande cijfertjes.

Aardig te vermelden is de aanwezigheid van komeet 19P Borrelly die zorgde voor 1 komeetwaarneming en 1, voor mij, nieuwe komeet.
Het was overigens een ZEER onaanzienlijke verschijning, visueel met de 13cm was er nauwelijks iets te zien, perifeer heel moeilijk een erg zwak vlekje...
De oplettende lezer zal het wellicht opvallen dat bij 'nieuwe objecten' 3x 'ster' is vermeld. Dat heeft te maken met sterren die ook een NGC of IC nummer hebben gekregen en die ik eens bekeken heb en geregistreerd in mijn DB.
Voorbeeld daarvan is de heldere ster 50 Cas. Hiervan werd ooit vermoed dat er een nevel rond die ster is en hij heeft daarom ook een NGC-nummer (771) gekregen. Die neveligheid is er echter niet, maar als je die ster bekijkt (kan makkelijk met een verrekijker) dan heb je ook NGC 771 gezien...
De NGC en IC catalogi bevatten meerdere van dat soort sterren, waarschijnlijk daarin opgenomen op momenten dat de assistent van de professor was vergeten de lenzen te poetsen en de professor daarom dacht dat er nevels rond die sterren te zien waren :mrgreen:
-
2022_03_overzicht_waarnemingen.png
2022_03_overzicht_waarnemingen.png (27.96 KiB) 2187 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Maart 2022

#2 Bericht door gerard van den braak » 31 mar 2022 13:54

Maart was geen topper maar toch nog wat waarnemingen (foto's :mrgreen: ) kunnen doen/maken.
De opmerking van Bob bij zijn waarnemingen betreffende 'Ster' heb ik in m'n database onderzocht en kom op 2 IC's en 118 NGC stelsels die ten onrechte als stelsel zijn aangemerkt. Het opzoeken daarvan kan een project op zich zijn!
Hieronder mijn resultaten van maart.
.
wrn_mrt_2022_gvdb.JPG
wrn_mrt_2022_gvdb.JPG (65.71 KiB) 2182 keer bekeken

Plaats reactie