Argelander en zijn dubbelsterren

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Argelander en zijn dubbelsterren

#1 Bericht door Bob » 15 mar 2022 10:28

Al enkele jaren ben ik bezig on te proberen dubbelsterren waar te nemen die op de lijst van de Pruisische astronoom Friedrich Wilhelm August Argelander staan.
Het is een wat onbekende lijst die veel wijde, en dus makkelijke maar ook wat saaie, dubbelsterren bevat. De lijst bevat 108 paren.
Voor Argelander die leefde van 1799 tot 1875 was dit een bijzaakje. Hij was in zijn tijd een belangrijke astronoom en o.a. directeur van de Sterrenwacht van Bonn.
Daar heeft hij de beroemde Bonner Durchmusterung samengesteld, een catalogus van alle sterren tot magnitude 9 van Noord tot 2 graden ten zuiden van de hemelequator (324.188 sterren!).
Ook heeft hij zich bezig gehouden met variabele sterren en is daarmee de grondlegger van de studie naar variabelen als onderdeel van de sterrenkunde.

Maar goed, tussendoor heeft hij blijkbaar ook een lijstje gemaakt van wat dubbelsterren. In de WDS is deze lijst ook opgenomen en de paren hebben de aanduiding ARG meegekregen.
Zoals gezegd geen spectaculaire of mooie dubbelsterren (op een heel enkele na), maar wel even leuk om mee te nemen. Je moet tenslotte wat met al die heldere nachten... :roll:

Nadeel is wel dat er een aantal van de ARG-paren voor waarneming uit onze streken erg laag staan.
Ik heb er inmiddels 83 waargenomen en had daarvoor in 3 gevallen de hulp nodig van een vakantie in Zuid-Frankrijk.
Ook in het vroege voorjaar zijn er een paar lage ARG's en de afgelopen heldere periode waarbij ik 1x naar Gasteren ben gegaan heeft daarvan weer wat opgeleverd. Eigenlijk waren het vooral die paar lage ARG's waarvoor ik die koude avond de ontberingen van Gasteren ben aangegaan.
Ik heb in Gasteren ARG 20 (in Pyxis), ARG 19 (in Puppis), ARG 17 (in Canis Major), ARG 12 (in Lepus), ARG 72 (in Hydra) en ARG 15 (in Canis Major) waargenomen.
Van ARG 20, de meest lage, heb ik een tekening gemaakt, zie hieronder.
Helaas zijn van 13 ARG-paren geen gegevens bekend, ze staan ook niet in WDS en nergens is de oorspronkelijke ARG-lijst te vinden. Blijven dus 95 paren over om waar te nemen, voor mij dus nog 13 die allemaal heel laag staan (en niet in de zomer dus ze kunnen niet 'eventjes' in Frankrijk bekeken worden). Dat wordt nog een uitdaging voor hele heldere avonden in Gasteren, bijvoorbeeld voor ARG 23 die op decl. -28,5 staat in Antlia... :mrgreen:
-
ARG_20_Pyx_AP13_55x.png
ARG_20_Pyx_AP13_55x.png (39.74 KiB) 1405 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Argelander en zijn dubbelsterren

#2 Bericht door Muddelflut » 15 mar 2022 16:15

Zoals gezegd geen spectaculaire of mooie dubbelsterren (op een heel enkele na), maar wel even leuk om mee te nemen. Je moet tenslotte wat met al die heldere nachten... :roll:
Hahaha nou je besteed je heldere nachten in ieder geval nuttig al is het dan wat saai ;-)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie