Prachtig weer!

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Prachtig weer!

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 14 mar 2022 13:00

Tjonge, wat is het de afgelopen tijd schitterend weer geweest! Hopelijk hebben velen van jullie de telescoop regelmatig kunnen gebruiken.
Omdat ik voor elke waarneem sessie mijn systeem in de tuin apart moet opbouwen, is het vaak onmogelijk om van een paar heldere uurtjes gebruik te kunnen maken. Een volledig heldere nacht heeft de voorkeur, en een tweede opeenvolgende nacht is al een hele traktatie. Maar de afgelopen weken was het bijna onafgebroken helder, en nog geen/weinig maan ook. In mijn nog korte astrofotografie-historie zijn daarmee records gebroken. Het hielp dat ik eindelijk mijn tweede setup langzaamaan aan de pruttel kreeg, en dan gaat het natuurlijk dubbelop.

Halverwege de maand is maart 2022 nu al veruit de meest productieve maand, met 75h aan belichtingstijd. Da's nu al 10 uur meer dan maart 2020, welke met 65h ook niet verkeerd was.
Ook de 111h belichtingstijd gemaakt in de afgelopen 2-3 weken is een record welke het anderszins al productieve najaar van 2018 van 85h flink overtreft.
De winter is over het geheel genomen behoorlijk slecht geweest, maar zo in februari/maart is er een hoop goedgemaakt.

Betekent wel dat er een onnoemlijke hoeveelheid data ligt die tot nette plaatjes verwerkt moeten worden. Dat gaat waarschijnlijk nog wel even duren....
Bijlagen
Exposure (h) per month.png
Exposure (h) per month.png (140.64 KiB) 1801 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prachtig weer!

#2 Bericht door Muddelflut » 14 mar 2022 13:10

Geweldig Willem Jan T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Prachtig weer!

#3 Bericht door gerard van den braak » 14 mar 2022 13:21

Leuk je activiteiten te zien. Nog leuker is te zien dat je dit in relatie legt met de belichtingstijd. Zó had ik het nog niet gezien :roll:
Het waren idd veel heldere avonden achter elkaar en het is nog niet over!

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Prachtig weer!

#4 Bericht door Arie » 14 mar 2022 14:33

Tja, hebben we zomaar een luxeprobleem.
Het is hier al niet anders.
Tsjonge . . . . .

Maar . . . . , nu hebben we wel wat om naar uit te kijken!

Plaats reactie