Vuurdoop Dobson 25cm

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Vuurdoop Dobson 25cm

#1 Bericht door Alnilam » 12 feb 2022 16:42

Nou gisteravond was het eindelijk zover, helder dus de nieuwe Dobson 25cm kon uitgeprobeerd gaan worden. Was erg benieuwd wat dat zou opleveren na de 15cm Newton, die inmiddels verkocht is. Nou ik kan jullie melden dat dat niet tegenviel.
Allemachtig wat een verschil! Of je nu met een 40mm E-Lux (30x) een overzicht kijkt of met een 13mm Hyperion op 92x het is zoveel duidelijker... Ik ben er nu ik dit schrijf nog onderste boven van.... :lol:
Na M44 en de Maan , ging ik door naar de Pleiaden en vandaar naar Orion, in overzicht met Betelgeuse, de riem maar helaas geen zwaard. Toen op advies van Bob naar Castor gehopt en deze op 92x bekeken. Had initieel wat moelijkheden om deze mooie dubbelster echt scherp te krijgen. De collimatie moet nog even gefine-tuned worden. Klusje voor deze week.
Ik had het inmiddels best wel koud gekregen, het vroor inmiddels een graad of 2 en als je dan stil zit buiten word het toch wel koud. Ook kwamen er wat wolkjes opzetten en ben ik zo rond 21.45 gestopt, na zo'n 2 uurtjes waarnemen.
Al met al een groot succes en deze jongen is superblij met de nieuwe kijker!!

Nils
Laatst gewijzigd door Alnilam op 13 feb 2022 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vuurdoop Dobson 25cm

#2 Bericht door Muddelflut » 13 feb 2022 08:03

Geweldig Nils. Ik ben blij dat het niet tegenviel ;)
Net een nieuw instrument en nu ook al waarnemingen dat is super.
Ga zo door zou ik zeggen T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie