Licht

Algemene zaken, opmerkingen, wensen, vragen mbt het nieuwe Forum
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Licht

#1 Bericht door StarWatcher » 01 dec 2021 14:55

Nee eigenlijk lichtvervuiling...

Ik heb een aantal jaren heel weinig aan astronomie gedaan...
De laatste twee jaren toch weer wat meer met deze hobby bezig maar nog steeds niet weer super actief.

Nu viel het mij al op dat de hemel niet meer zo was als in 2010 toen ik mijn dip kreeg.
De hemel is lichter er is veel meer strooilicht bij gekomen.

Als ik in de tuin sta schijnen de buitenlampen van de buren mij in de snoet...
(daarvoor heb ik nu de oplossing bedacht... een lichtscherm ;) )

Maar ik keek net op CloudyNights... en vond daar een link naar een site die de lichtvervuiling in kaart brengt: Light Pollution Map
Er is in bijna 10 jaar een hoop lichtvervuiling bij gekomen...
Een gifje 2012 en 2021
Bijlagen
lichtvervuiling2012-2021.gif
lichtvervuiling2012-2021.gif (729.96 KiB) 9991 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Licht

#2 Bericht door Bob » 01 dec 2021 17:34

Tja, het is helaas zo :(
Dat plaatje is erg confronterend, maar wel reëel!
10 jaar geleden kon je in Drenthe nog leuk speuren naar kleine, heel zwakke sterrenstelsels, nu is dat niet meer de moeite, zelfs niet met een flink grotere telescoop.
En nog erger, het werkt ook door in de niet zo heel zwakke objecten... Die zijn nu veel minder aantrekkelijk om te zien en waarnemen is elke keer weer tegenvallend en bijna frustrerend :twisted:
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Licht

#3 Bericht door Arie » 02 dec 2021 08:16

In de paar jaar dat ik bezig ben, zie ik hier vanuit het Borger buitengebied, ook al duidelijk meer strooilicht aan de noorderlijke horizon.
De kassen van Klazienaveen/Schoonebeek zijn wat minder storend geworden.
En ook richting Borger, waar de nieuwbouw welig tiert, is het niet meer zo donker als het was.
In het oosten wordt tegenwoordig de horizon fraai opgesierd met een lange reeks van rode lampjes. Gratis kerstversiering.
Maar het blijft een nuvers plekkie hier. :D

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Licht

#4 Bericht door StarWatcher » 02 dec 2021 17:57

In het oosten wordt tegenwoordig de horizon fraai opgesierd met een lange reeks van rode lampjes. Gratis kerstversiering.
Zicht op die bij Veendam, Meeden, Drentse Monden Oostermoer, waar ik midden in woon... en bij helder weer zie ik die bij Emmen ook...
Het is een hoop rood als je vanaf Borger richting Stadskanaal rijd...
Staat een hier achter op het land overdag weinig last van.
's Avonds als het stiller is dan hoor je die molen wel... woesj en af en toe wat fluitend...

Rood licht schijnt wat minder storend te zijn dan "wit" licht.

Voor een veldsessie zou ik toch een plek hebben waar ik niet zo veel rood licht zie...
Maar de gratis kerstverlichting hebben we het hele jaar door... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Licht

#5 Bericht door Alnilam » 13 sep 2023 11:42

Tja, dan heb ik in Odoorn nog niet echt te klagen als ik dit zo zie. Bureen die meewerken en het licht uit doen als ze gaan slapen of als ik er om vraag.
Naar het NW toe is het iets minder maar nog te doen. Oost is ok en Zuid ietwat aan de horizon maar er staan hoge bomen voor op niet al grote afstand dus ook dat valt mee. Richting Emmen word aggeschermd door de bomen verder op in het bos.
West kan ik niet lager dan 40/45 graden ivm de beuken bij ons. Al met al heb ik niet te klagen.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie