Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

#1 Bericht door Bob » 04 jul 2021 08:35

Ze komen weer in beeld en het wordt weer ietsje beter dan vorig jaar!
Jupiter en Saturnus beginnen deze periode in het zuidoosten zichtbaar te worden tijdens de donkere uurtjes na middernacht.
Vrijdagavond 2 juli kon ik Saturnus al mooi bekijken met de 13cm AstroPhysics. Nog erg laag zo rond 01.30 uur, maar de seeing was behoorlijk goed en het beeld was weer erg fraai. Satunus heeft nu erg grote flaporen, de ringen staan heel 'open'.
Ondanks de hoogte van slechts 14gr boven de horizon was mooi te zien dat de ringen voorlangs gaan aan de onderkant en achterlangs aan de bovenkant.
Jupiter kon ik nog niet bekijken, die stond nog achter een boom. Maar dat komt nog!

Voor Jupiter komt er langzamerhand een einde aan een ellendige periode van lage stand. Tijdens de oppositie van 2020 kwam Jupiter net geen 15 graden boven de horizon, maar dat was natuurlijk al beter dan de paar jaar ervoor. Dit jaar is de oppositie op 20 augustus en dan komt hij ruim 23 graden, dat begint er op te lijken!
Bij Saturnus gaat het allemaal wat langzamer en hij blijft flink achter bij Jupiter. We moeten nog een aantal jaren geduld hebben voordat Saturnus op redelijke hoogte komt. Dit jaar is dat 18,5 graden (oppositie op 2 augustus) en volgend jaar 21,5 graden (oppositie op 14 augustus).

Vooral wat Jupiter betreft hebben we dus iets om naar uit te kijken!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

#2 Bericht door Muddelflut » 04 jul 2021 19:48

Heerlijk! T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

#3 Bericht door Bob » 19 jul 2021 09:03

Het wordt genieten dit najaar!
De voorbode van een betere positie van Jupiter heb ik, samen met Nils, zondagnacht (zaterdagavond) bij Gasteren mogen meemaken.
Om 01.30 toen de dikke nevels begonnen op te komen en het tijd werd om in te pakken stond Jupiter op 16gr hoogte. Ik had de 40cm meegenomen 'speciaal voor deze gelegenheid' maar had nog niet veel van Jupiter verwacht.
Saturnus hadden we al iets eerder bekeken, die stond rond 01.00 op 15gr, dus goed vergelijkbaar.
Bij de waarneming van Saturnus speelde slechte seeing een grote rol. Ondanks dat natuurlijk prachtig (@ 150x), maar duidelijk vervaagd door de luchtonrust. Cassinischeiding te zien maar niet scherp en dat gold voor het hele beeld. Wel al suptiele wolkenbanden en een duidelijke ringschaduw waardoor het 3D-effect van ringen voorlangs en achterlangs heel sterk was. Vanwege de slechte seeing heb ik niet naar maantjes gekeken, hoewel Titan natuurlijk prominent in beeld was.
Jupiter kwam echter een stuk beter uit de bus! Een onverwacht fraai beeld toch al op die lage positie, het leek wel of de seeing bij Jupiter een stuk beter was!
De hoge resolutie en de optische kwaliteit van de 40cm deden lieten zich duidelijk zien bij 150x, prachtige wolkenbanden met veel structuur en subtiele kleuren en als mooie bijkomst een schaduwovergang van Ganymedes waarvan de inktzwarte schaduw zich met hoog contrast aftekende als klein zwart cirkeltje op het oppervlak van Jupiter. Geweldig allemaal!
Het was een hoop gedoe om de 40cm weer mee te nemen, maar vooral hierdoor was het absoluut de moeite waard!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

#4 Bericht door Muddelflut » 20 jul 2021 08:09

Mooi beschreven Bob, ik kan me er helemaal in verplaatsen.
Super!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

#5 Bericht door Alnilam » 20 jul 2021 15:20

Zaterdag nacht ( zo naar zo) waren Bob en ik in Gasteren zoals hij hierboven al beschrijft. Ik had de 15cm Newton mee op de StarSeeker IV. Bob kwam met als grote verrassing de 40 cm aan. Dat beloofde dus wat. Ik had inmiddels uitgelijnd op Arcturus en Altair. Even geprobeerd om Saturnus te bekijken maar de seeing en de nog lage stand maakte dat niet echt makkelijk. Uurtje wachten dus. In de tussentijd M17 maareven opgezocht met de Hyp 10mm (75x) met het UHC filter er in. Nu tot mijn verassing was het mooi te zien. Mooi figuur die Omega Nebula!! Bob kwam nog even kijken en was ook verrast dat het met de matige seeing toch nog mooi naar voren kwam. Daarna hebben we gezamelijk naar M13 gekeken. Met de Newton en Bob met de 40cm. Dus ik heb ook M13 gezien door de 40cm. Wow!!! Wat prachtig!! Ik vind M13 al mooi door mijn 15cm, maar om het te zien door de 40cm is andere koek pfff werkelijk schitterend. Toen eerst nog even M25 bekeken ook met de hyp 10mm.
Het was de beurt aan Saturnus, die stond wat hoger en eerst met de hyp 10mm dat ging redelijk goed gezien de seeing, toen de Hyp 8mm ( 95X), dat ging ook nog en zelfs met de TMB 5mm (150x) wou dat nog. redelijk scherp wat wazig hier en daar maar toch genieten! Toen naar Jupiter met TMB 5 mm (150x) dat ging werkelijk prima , mooie details toch wel te zien en de schaduwovergang van Ganymedes was prima te zien. Heb dat ook even met de 40cm mogen aanschouwen, geweldig wat een verschil! Al met al was het een geslaagde waarneem sessie ! , Het pakte allemaal beter uit dan we verwacht hadden. Dus erg blij dat we gegaan zijn. :D Jammer dat Ria en Gerard niet konden!! :( De mist kwam op zetten en dus de boel ingepakt en huiswaarts gekeerd. Thuis even op de bank gezeten nog even nagenieten!

Fijne dag nog en hopelijk tot gauw!!
Nils T!
:mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuw Saturnus en Jupiter seizoen breekt aan!

#6 Bericht door Muddelflut » 21 jul 2021 07:41

Mooi verslag Nils T!
Ik kan me helemaal voorstellen wat je zag toen je voor het eerst door Bob zijn 40cm keek.
Maar pas op straks wordt je besmet met het apperture virus ;-)
Maar lekkere waarnemingen mannen!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie