Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#1 Bericht door Bob » 27 mar 2021 06:54

Gisteren kwam bericht van Sky & Telescope en Arie heeft er meteen een mooie foto van gemaakt! (https://vwsnoorddrenthe.nl/phpBB/viewto ... f=13&t=469)
Op 18 maart is in Cas een behoorlijk heldere nova ontdekt. Jammer dus dat het bericht van S&T pas gisteren kwam...
Deze nova is met kleine telescopen al te zien en is (was?) ongeveer mag 8.
Bij AASVO is te zien dat de lichtcurve iets omlaag gaat, dus dat kan pech betekenen (behalve voor Arie... :mrgreen: )
Na het weekeinde lijkt het weer wat helder te worden (met VOLLE Maan!). ALs de nova niet teveel afzwakt dat is hij ondanks volle maan ook wel te zien.
Dus in de gaten houden maar!

Info hier:
https://skyandtelescope.org/astronomy-n ... assiopeia/
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#2 Bericht door Bob » 27 mar 2021 20:22

Voor vanavond had ik een beetje hoop gevestigd op de voorspelde opklaring tussen 20.00 en 21.00, om deze nova op te zoeken.
De radarbeelden lieten wel mogelijkheden zien maar ook weer niet overtuigend. Daarnaast staat Cas vrij laag in het noordwesten en moet een eventuele waarneming zo vroeg mogelijk gedaan worden.
Tegen 20.00 leek het inderdaad wat helder maar ook nog erg licht, de NW-hemel was nog lichtblauw. Dus maar even wachten. Maar de radar liet snel naderbij komende wolken zien, dus veel ruimte was er niet.
20.30 ging ik weer kijken en zag toen daadwerkelijk Cassiopeia in de toch nog lichte hemel staan. Dat was hoopvol!
Maar minder hoopvol was dat dikke sluiers al naderbij kwamen en al het westelijke deel van Cassiopeia begonnen te bedekken :cry:
Er was weinig tijd...
Na een eerste langstrekkende vrij dichte sluier kwam er gelukkig nog een wat dunner en goed transparant sluierdeel en daarin kon ik vrij snel de Nova vinden, uitgaande van Beta Cas was het een makkelijke hop.

De helderheid valt best nog mee als je nagaat dat de nova al op de 18e is uitgebarsten.
Een schatting was redelijk goed te doen doordat er verscheidene sterren van allerlei helderheden omheen staan. De helderste ster in beeld (@55x) is mag 6,6 en die is natuurlijk flink helderder. Vlak naast de nova staat een ster van 9,0 die weer een flink stukje zwakker is. Deze twee samen lijken wat op een erg wijde dubbelster (afstand is 150").
Er staat echter ook een ster in beeld van mag 7,9 en ik moet zeggen dat ik vrijwel geen verschil in helderheid zag tussen deze ster en de nova. Op basis hiervan komt de helderheid toch nog steeds uit op mag 8. Nog steeds helzelfde dus als de afgelopen dagen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#3 Bericht door Muddelflut » 28 mar 2021 08:32

Super dat het wel gelukt is Bob T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#4 Bericht door gerard van den braak » 28 mar 2021 09:36

Wat leuk dat je de Nova ook visueel hebt kunnen zien en er zelfs een helderheidsschatting van hebt kunnen maken. Jammer dat het niet zo helder was en de Maan 99% verlicht was.
Het is altijd weer verbazingwekkend dat je ondanks slechte omstandigheden toch nog zó veel kan zien. T!

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#5 Bericht door Alnilam » 28 mar 2021 10:56

Mooi werk Bob.Was even aan het kijken maar wist niet goed waar te kijken buiten het feit dat het in Cassiopeia was. :cry: :evil:
De maan verziekt een hoop, die schijnt recht de tuin in. Kan er een boek bij lezen, zelfs de graden verdeling op de StarSeeker IV is gewoon af te lezen.
Was niet fijn dus vlot gestopt. Hopelijk de komende dagen meer geluk. Heb nog veel te leren.... :D
Laatst gewijzigd door Alnilam op 29 mar 2021 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#6 Bericht door Bob » 28 mar 2021 11:16

Alnilam schreef: 28 mar 2021 10:56 Was even aan het kijken maar wist niet goed waar te kijken ...
Ja Nils, zoiets moet je goed voorbereiden... :mrgreen:
Een nauwkeurig zoekkaartje is absoluut nodig en je moet exact weten wat de positie is tov van de 'normale' sterren, anders kun je nooit vaststellen of de 'ster' die je ziet de juiste is.
In het artikel van S&T kun je de informatie vinden met daarbij ook een zoekkaartje van AASVO.
Je kunt de nova ook in Skymap zetten via de 'Quick Catalog' en dan zie je hem op je scherm met (uiteraard) de omliggende sterren ter oriëntatie. Zie bijgaand plaatje.

Succes de komende avonden, hopelijk blijft hij nog even helder!
-
Nova Cas bij M 52.JPG
Nova Cas bij M 52.JPG (16.65 KiB) 11969 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#7 Bericht door Alnilam » 29 mar 2021 15:08

Dank je Bob :mrgreen: We gaan het proberen. Met de Newton denk ik. Hoop dat het wat helder blijft.! :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#8 Bericht door Bob » 30 mar 2021 13:10

Gisterenavond de nova nog even bekeken met de 13cm @ 55x. De hemel was nu veel beter, maar de Maan 100% vol en al op in het oosten.
De helderheid van de nova lijkt niet veranderd te zijn, ik zie nog steeds vrijwel geen verschil met de ster van vMag 7,9 die er een 'stukje boven' staat.
Ook van M 52 zijn nu wat zwakke sterren te zien. Bij de vorige waarneming was alleen de ene heldere ster in M 52 van mag 8,3 waarneembaar.
Met hogere vergroting is ietsje roodachtige kleur te bespeuren bij de nova, maar veel is het niet. De meeste nova's die ik gezien heb zijn toch wat roder.

Ik heb de situatie opgetekend om even de oriëntatie tov M 52 te laten zien (vooral voor Nils... :mrgreen: ) en daarbij het redelijk opvallende driehoekige figuur waar de nova deel van uitmaakt.
-
Nova_Cas_kompas_AP13_55x.jpg
Nova_Cas_kompas_AP13_55x.jpg (108.76 KiB) 10097 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#9 Bericht door Alnilam » 30 mar 2021 14:59

DankU dank U :roll: :D
Dan heb ik het gisteravond toch gezien, met de Newton en de Hyp 13mm (56x)
Ga vanavond nogmaals kijken maar dan met de refractor op de EQ5.
:mrgreen: :mrgreen: T!
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Nova in Cassiopeia - V1405 Cas

#10 Bericht door Bob » 13 mei 2021 15:50

Zoals in de Whatsappgroep al gemeld: Deze nova is plotseling een stuk helderder geworden!
Vanaf de beginperiode was hij rond mag. 8, de laatste dagen echter is de helderheid toegenomen tot 5,5!
Onder goede omstandigheden dus blote oog object!
Maar zeker voor de verrekijker heel makkelijk binnen bereik. Kijken dus!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie