I3 of I5 PC in mijn koepel

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

I3 of I5 PC in mijn koepel

#1 Bericht door Arie » 08 jan 2019 13:54

Ik heb nu een NUC mini PC in mijn koepel.
I3-4GbRam 128Gb SSD met Win10Pro
Dat draait eigenlijk wel netjes.
Alleen bij het maken van een sky model duurt het platesolven redelijk lang.
Als ik 100 punten wil solven is hij dus eventjes bezig.
Ik zie een 2e hands mini PC met een I5 4GbRam 500Gb SSD met Win10Pro aangeboden.

Vraag:
Is de snelheidswinst voor het platesolven (wat me reken-intensief lijkt) een justificatie voor een upgrade van I3 naar I5 ?

Arie

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: I3 of I5 PC in mijn koepel

#2 Bericht door Han » 09 jan 2019 15:06

Hallo Arie,

Waar gaat de meeste tijd in zitten? Plate solven, mount move of model bouwen?

Momenteel heb ik een game computer van de kinderen overgenomen. Voor single processor taken is hij niet sneller dan mijn oude computer. Moderne computer zijn alleen sneller voor multi processor activiteiten en programmas geschreven voor snelle grafische kaarten of programmas die veel geheune gebruiken. Voor de meeste andere taken merk ik geen verschil. Wel vermoed ik dat met SSD e.a een stuk sneller gaat.

P.s ik heb je een mail gestuurd met verzoek voor test opnames (kleur) voor ASTAP

Han

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: I3 of I5 PC in mijn koepel

#3 Bericht door gerard van den braak » 09 jan 2019 15:32

Arie,
Ik zou niet weten of het verschil tussen een I3 en een I% significant is. Wel dat een SSD aanzienlijk sneller is. Maar ik heb -en raad het jou ook aan- een HD gebruiken voor de data opslag. Plate solven zou ik op de SSD zetten.

Rico
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2018 16:39

Re: I3 of I5 PC in mijn koepel

#4 Bericht door Rico » 19 mar 2019 01:13

Arie,

Wellicht dat je met de ingebouwde Windows tool "Resource Monitor" (Broncontrole in het Nederlands; je vindt een link of knop in het prestaties tabblad van Taakbeheer) de bottleneck in je systeem kan traceren. Deze geeft grafiekjes en lijstjes van processen die de CPU in beslag nemen, data opslaan/inlezen in bestanden, netwerkverkeer creëren en ontvangen en daarnaast hoeveel geheugen die in beslag nemen nodig hebben dan wel indiceren dat er tekorten zijn. Traagheid is een uiterlijk verschijnsel dat als oorzaak een gebrek aan geheugen kan hebben waardoor de schijf aangesproken wordt als virtueel geheugen. In de geheugen grafiek zul je zogenaamde 'harde fouten' zien oplopen. Er kan dan niet binnen afzienbare tijd geheugen van de schijf opgehaald worden. Meer geheugen is dan uiteraard wenselijk. Of voor het plate-solven is veel toegang tot bestanden nodig op een langzame (mechanische) schijf. De wachttijd kan dan oplopen. Bijvoorbeeld bij toegang tot het eerder genoemde virtueel geheugen, naar mogelijk ook random toegang tot veel kleine stukjes van de afbeelding bestanden. Een SSD kan dan een oplossing zijn. Als het echt processor intensieve berekeningen betreft dan is een CPU met hogere kloksnelheid te overwegen boven een CPU met meerdere cores/kernen. (omdat zoals Han zegt, niet alle programma's van de meerdere processor kernen gebruik zullen maken) Het is dan van belang te weten welk specifiek type en model processor je hebt.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: I3 of I5 PC in mijn koepel

#5 Bericht door Arie » 20 mar 2019 17:18

Dank je wel Rico.
Mijn NUC pc-tje doet het best aardig, maar soms duurt het platesolven wat lang. Dus ik vroeg me af of dat misschien aan de snelheid van het computertje ligt.
Maar Han weet daar natuurlijk alles van want die schrijft ASTAP.

Rico
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2018 16:39

Re: I3 of I5 PC in mijn koepel

#6 Bericht door Rico » 20 mar 2019 17:21

Ja, en het is natuurlijk zijn taak om zijn programma's multi-threading te maken. Voor zover die dat nog niet zijn, en de berekeningen zich daar voor lenen, uiteraard.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: I3 of I5 PC in mijn koepel

#7 Bericht door Han » 21 mar 2019 16:24

ASTAP werkt single core. Solven duurt een paar seconden. Het wordt alleen sneller op een SSD en hoge clock snelheid.

Multithread heb ik overwogen maar dat is niet makkelijk. De hele hemel kan je nu al in een paar minuten doorzoeken. Als de hele wereld ASTAP gebruikt dan wil ik er nog eens naar kijken maar voorlopig wil ik het even zo laten. p.s. Het programma NINA heeft over een paar dagen ASTAP in het menu en APT volgt ook binnenkort, dus het komt langzaam. :)

Verder kan je de blind solving snelheid verhogen met twee settings. "Maximum stars number of stars to use" op 200 en disable "small steps". Save the setting in het file menu. Dit werkt voornamelijk by blind solving en als er meer als 200 sterren in de opname zichtbaar zijn.

De eerste seconden gaan zitten in het laden en analyseren van de opname. Daar helpt multithread ook niet. Dus ik denk dat dit weinig helpt bij Arie. Waarschijnlijk win je meer met korter belichten in bin 2x2.

Voor performance zie: http://www.hnsky.org/astap.htm#performance_blind
astap_fast.png
astap_fast.png (88.75 KiB) 15703 keer bekeken

Plaats reactie