Filters

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Filters

#1 Bericht door gerard van den braak » 22 feb 2021 17:03

Gisteren was er veel maan en het was behoorlijk helder. Tijd om mijn nieuw verworven camera en filterwiel in te zetten. Mijn oog was gevallen op Sharpless 2-223, en Sharpless 2-235 twee planetaire nevels. Sh2-232 is de grootste en de zwakste (m18), Sh2-235 is kleiner en veel beter zichtbaar.
Ik heb opnames gemaakt in H alfa, OII en SII. Het was een goede oefening. Zo ik moest b.v. weer zoeken naar de juiste positie van de elektrische focusseer. Maar al met al een leerzame avond. De aangemaakt sequens werkte goed, het filterwiel werkte zoals verwacht.
Het resultaat van de opnames is wat raadselachtiger.
Het blijkt dat de opnames in H alfa, zoals verwacht, het meest laten zien van de PN. Wat ik niet verwachtte was dat de opnames in OIII laten niets van de nevel zien en in SII heel weinig.
Wat ik me nu afvraag is hoe je vooraf kan voorspellen of een filter het juiste effect brengt. Hoe kom je aan objectinformatie om de juiste filters in te zetten.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Filters

#2 Bericht door Wjdrijfhout » 22 feb 2021 20:33

Mooi dat je ze ‘echt’ hebt kunnen inzetten Gerard.
Meestal zoek ik foto’s van het object op in Astrobin. Daar staan bij veel foto’s de relatieve bijdrage van de verschillende filters en in het commentaar nog wel eens wat achtergrond informatie over welk filter wat bijdroeg.

Zowel SII als OIII zijn vaak veel zwakker dan Ha. Zelf ben ik gisteren begonnen met Sh2-129. Daar zou een OIII emitterende planetaire nevel in moeten zitten. Heb nu 3.5 uur OIII data, maar zie de nevel maar heel erg zwakjes. Zal nog wel flink wat uurtjes belichting nodig hebben.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Filters

#3 Bericht door Arie » 22 feb 2021 21:22

Net zoals WJ zegt.
Lang niet alle objecten zijn interessant om met smalband te fotograferen.
Ha komt bijna overal wel voor, maar S2 en O3 zijn veel minder uitbundig aanwezig.
Hier moet je bewuste keuzes maken welke objecten je wil en kunt fotograferen.
De hart&soul bijv. De Pacman en Tulip. Maar ook de Rosette is leuk om te doen.
Maar inderdaad heel lang belichten . . . . . .
Arie

Plaats reactie