Dikke stofnesten verwijderd en weer in stelling >> 50cm!

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Dikke stofnesten verwijderd en weer in stelling >> 50cm!

#1 Bericht door Bob » 27 feb 2019 07:51

Lang niet gebruikt maar wel steeds aan gedacht om weer eens te gaan gebruiken...
De 50cm Dobson is wat op de achtergrond geraakt door de aanschaf van de fantastische 40cm. En dat is niet terecht! De spiegel van de 50cm is van dezelfde topkwaliteit als die van de 40cm, daar zit het hem zeker niet in.
Verder is de 50cm een f/4 en de 40cm een f/4,5 dus veel 'hoger' komt hij niet en het zoekbeeldveld met 40mm oculair van de 50cm is niet zo heel veel kleiner.
Wel weegt de 50cm spiegel 25 kilo en met koffer er omheen 35 kilo. Maar dat kan ik nog makkelijk tillen en voor gebruik bij huis dus geen probleem en GEEN reden om steeds maar weer die 40cm te pakken.
Het wordt anders bij veldsessies maar dat is dan een ander verhaal. De 40cm is eigenlijk daarvoor bedoeld, veldsessies en vakanties in Frankrijk.
Het probleem zat hem eigenlijk meer in het dubieuze weer en het gemak van de sterrenwacht met de 13cm AstroPhysics. Meestal kwam het er op neer dat ik toch maar even snel het dak van de sterrenwacht open schoof en met de 13 cm ging kijken.

Gisterenavond dus maar eens anders en daadwerkelijk in de middag de 50cm buiten gezet. Even alle stofnesten eruit en de spiegel kon mooi een paar uurtjes afkoelen.
En het was een groot succes!
Zo'n 3,5 uur bezig geweest en veel gezien. Langer hoefde ook niet, vanavond kan het nog een keer! (En het wordt rond middernacht toch vrij fris... :mrgreen: )
Een mix bekeken, mooie bekende objecten, zowel dubbelsterren als 'andere deepsky', en wat nieuwe objecten uit mijn 'targetlists' opgezocht, zowel zeer zwakke sterrenstelsels als zwakke en moeilijke dubbelsterren. En daarbij nog twee kometen.
De twee echte toppers waren twee objecten die niet eens zo heel bekend zijn maar wel al in mijn favorietenlijst stonden, en ik had ze nog niet eerder met de 50cm gezien: NGC 2683 en NGC 2371. Met deze twee heb ik da avond afgesloten met een tevreden gevoel :D . NGC 2683 is een prachtig helder stelsel in zijaanzicht, met de 50cm echt zeer helder. NGC 2371 is de 'Gemini nevel' een planetaire nevel met twee lobben, supermooi met 330x en ook de centrale ster van mag 14,8 voor het eerst heel goed te zien!
En wat te denken van de Eskimonevel @ 330x, en M 37 @ 85, allemaal zeer zeer mooi natuurlijk!
Ik was ook even bij Castor in de buurt om wat zwakke stelsels op te zoeken en hem toch even met 165x in beeld genomen. Nou zeg, dat is wat je ziet als je 's avonds een auto met groot licht tegemoet komt :roll:
-
50cm in actie.jpg
50cm in actie.jpg (192.54 KiB) 14667 keer bekeken
De 50cm in actie
-
50cm ligt klaar.jpg
50cm ligt klaar.jpg (290.4 KiB) 14667 keer bekeken
En hij ligt nog klaar voor de komende nacht!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dikke stofnesten verwijderd en weer in stelling >> 50cm!

#2 Bericht door Muddelflut » 27 feb 2019 09:21

Geweldig Bob! Goede keus om je 50cm weer in te zetten en zo te lezen heb je er geen spijt van.
Mooi en enthousiast verslag.
Ik kan me helemaal voorstellen hoe zo'n gevoel dat moet geven.
Dat zal genieten zijn geweest van de mooie beelden.
Ook leuk dat je nog twee kometen hebt meegenomen. Je zal je wel al weer verheugen op vanavond :-)
Succes alvast en veel plezier T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Dikke stofnesten verwijderd en weer in stelling >> 50cm!

#3 Bericht door gerard van den braak » 27 feb 2019 09:39

Het was helder genoeg om 'Het Beest' van stal te halen. De twee NGC's die je noemt zijn inderdaad fantastische waarneemobjecten. Die waren in mijn 106mm als mooi, in de 500 moet het wel briljant geweest zijn. 's Middags had ik mijn reis-montering, onder een lekker zonnetje in de tuin opgezet. Ik wilde een en ander opnieuw afstellen. Maar toen het donker werd koelde het snel af. Dan is het toch ineens weer februari.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Dikke stofnesten verwijderd en weer in stelling >> 50cm!

#4 Bericht door Han » 01 mar 2019 19:53

Mooi verslag. Ja grote opening is altijd mooi. T!

Plaats reactie