50 jaar dubbelsterren - AL 87

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

50 jaar dubbelsterren - AL 87

#1 Bericht door Bob » 04 dec 2020 11:08

Je kunt het nauwelijks geloven, maar 50 jaar geleden waren er ook al dubbelsterren!
Niet alleen waren de dubbelsterren er al, maar ook waren er al amateurastronoompjes die naar die dubbelsterren keken!

Het is 4 december 2020 en in mijn schrift uit de beginjaren van mijn sterrenkijkerij vind ik 1 van mijn eerste astrotekeningen terug, gemaakt op 4 december 1969. Het onderwerp is Omicron-1 Cyg.
Het is niet mijn eerste tekening, ik was in 1968 begonnen met sterrenkijken en had in de loop van '68 - '69 nog een paar andere tekeningen gemaakt.
Maar deze tekening is wel een mooi voorbeeld van de 'ontwikkeling'. Niet alleen die meer dan 50 jaar ervaring maar ook die van de hele wereld met daarbij alle technologieën die ons ter beschikking staan en die nu allemaal zo gewoon lijken.
Toen: een velletje papier waarop met de passer een paar cirkels gezet zijn en een paar gekleurde ballpoints! Ja, die kleuren ballpoints waren je van het, daar was ik zeer trots op. Hetzelfde gevoel dat je nu zou hebben bij een nieuwe laptop met geavanceerde software.
Als telescoop had ik toen een eenvoudige 11cm newton met 2 eenvoudige (waarschijnlijk Kellner) oculairs, 20mm en 12mm. Daarmee heb ik toen al wat dubbelsterren bekeken en getekend.
Het boekje 'Welke ster is dat' was de enige bron van informatie die ik zelf had. Gelukkig had de bibliotheek nog wel wat sterrenkunde boeken en die had ik ook regelmatig in huis.
Omicron-1 Cyg stond daarin natuurlijk ook vermeld, het is psvr een zeer fraai en zeer toegankelijk object.
Omdat Omicron-1 Cyg ook in de AL-lijst staat heb ik deze onlangs weer waargenomen en getekend. Dat geeft een mooie vergelijking, zie hieronder.
Bij de recente tekening moet ik opmerken dat in werkelijkheid in het veld (Melkweg!) veel meer sterren te zien zijn. Geen doen om allemaal te tekenen, daar heb ik het geduld niet voor. Op de tekening dus alleen de meest opvallende en redelijk heldere sterren (tot ongeveer mag 11).
De oude tekening heb ik wel een nieuw jasje gegeven om de informatie even netjes erbij te kunnen zetten.
-
Omicron1_Cyg_1969.jpg
Omicron1_Cyg_1969.jpg (192.56 KiB) 11311 keer bekeken
-
Cyg_Omicron1_AP13_55x.jpg
Cyg_Omicron1_AP13_55x.jpg (53.94 KiB) 11311 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: 50 jaar dubbelsterren - AL 87

#2 Bericht door StarWatcher » 04 dec 2020 17:56

Bob, je bent begonnen met een erg leuke dubbelster!

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 50 jaar dubbelsterren - AL 87

#3 Bericht door Muddelflut » 05 dec 2020 09:39

Heel erg leuk Bob. Dit toont maar weer hoe leuk/belangrijk het is om vanaf het begin je waarnemingen bij te houden.
T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: 50 jaar dubbelsterren - AL 87

#4 Bericht door gerard van den braak » 05 dec 2020 12:10

Leuk je historische tekening te zien. Je tekenkwaliteit is wel verbeterd :).
Misschien wel leuk eens een 'workshop tekenen' te organiseren, b.v. na een AVL

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: 50 jaar dubbelsterren - AL 87

#5 Bericht door Alnilam » 11 dec 2020 21:21

gerard van den braak schreef: 05 dec 2020 12:10 Leuk je historische tekening te zien. Je tekenkwaliteit is wel verbeterd :).
Misschien wel leuk eens een 'workshop tekenen' te organiseren, b.v. na een AVL
Leuk Bob, ben al aan het oefenen..... :mrgreen: ( ook met access, maar dat is weer wat anders.. m :) )
Goed idee Gerard, ik had het er laatst met Bob over, ook omdat dat bij 2in1 waarnemeningen/beelden een noodzaak is en ik kan wel technisch tekenen, maar zo uit de losse hand, da's ff wennen.
Hoop dat we zo'n workshop kunnen organiseren.
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: 50 jaar dubbelsterren - AL 87

#6 Bericht door Han » 15 dec 2020 07:52

Heel mooi Bob. Je was er vroeg bij. Ik liep rond die tijd ook in Amsterdam rond. Begin jaren zeventig kijk ik naar de Maan en Venus met een warenhuis telescoopje, maar dubbelsterren daar had ik nog nooit van gehoord. Wel wat sterrenstrepen gefotografeerd met een rolfilm camera.

Han

Plaats reactie