Problemen met USB verbinding Altair camera

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Problemen met USB verbinding Altair camera

#1 Bericht door Astrovirus » 09 nov 2020 15:17

Sinds ik mijn nieuwe Altair Astro Hypercam 269C aan het proberen ben loop ik tegen een probleem aan met de USB verbinding van de camera met de PC. Als ik de camera vers installeer met de drivers, dan heb ik de eerste keer tot nog toe geen problemen. Als ik dan echter na een week of wat de boel weer opnieuw opstart, dan komt de camera vrij snel in een soort non-respons stand terecht, waardoor het uitlezen van het beeld bestand door de software niet wil lukken en de preview niet laadt/sessie gestopt wordt. Deze Altair camera heeft een eigen driver voor de Altair capture software, SharpCap en APT en daarnaast een ASCOM driver. Ik ondervind dit probleem met zowel de eigen driver in zowel SharpCap als Altair capture, als ook met de ASCOM driver onder CCDciel.

De USB 3.0 kabel is gloedje nieuw. Echter heb ik in mijn kabel management wel meerder kabels in een gecombineerde kabelgeleider naar de telescoop lopen. In deze geleider zit ook de 230VAC naar 12VDC adapter voor de stroom voorziening van de TEC koeling, aangezien deze niet voldoende kabel; heeft om los van de camera naar een stopcontact te lopen (omvormer zit op de achterkant van de dovetail gemonteerd en loopt vandaar naar het stopcontact en richting de focuseerinrichting). Alle USB kabels lopen ook via deze kabelgeleider van de PC naar de verschillende USB apparaten op de telescoop en dus langs de omvormer. Wat ik ook zie is dat de camera niet continu als USB 3 device wordt gezien, maar ook vaak als USB 2.0 device gelist staat in apparaatbeheer.

Ik kan er op dit moment geen vinger achter krijgen waar ik de oorzaak van dit probleem moet zoeken, al heb ik wel een paar mogelijke oorzaken in het hoofd:

1) storing vanuit de 230VAC-12VDC op de USB kabel.
2) Altair adviseert 8GB geheugen, ik heb maar 4GB op een Core i5 3470 @3.2Ghz HP compaq desktop, met 64 bit Win10 OS. Ik het het idee dat 4GB meer dan genoeg moet zijn en dat de 8GB alleen het advies is voor als de camera in high speed video mode gebruikt wordt. Maar ik kan dit mis hebben. Van de 4GB is tijdens gebruik 3-3.5 GB geheugen beschikbaar volgens windows.
3) Mijn QHY5 guider camera is aangesloten op 1 van de 2 USB 2.0 poorten die als USB hub in de camera zijn ingebouwd, misschien dat dit te veel van de USB verbinding vergt?

Mijn eerste idee zou nu zijn om te gaan testen met de kabels los van de stroomvoorziening van de camera en ook de guider niet meer via de interne USB hub van de camera (jammer, scheelt weer een extra kabel) aan de PC te hangen.

Andere ideeën en suggesties zijn van harte welkom.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#2 Bericht door gerard van den braak » 09 nov 2020 16:19

Lastig probleem, als het niet aan de software ligt moet je het zoeken in stoorsignalen. Ik zou alle kabels uit de kabelgoot halen en dan alles aansluiten en testen. Als dat werkt eerst de USB kabels terug plaatsen en weer testen. Als het werkt een voor een, met tussentijds testen, de kabels weer terug. De adapter als laatste.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#3 Bericht door Astrovirus » 09 nov 2020 17:44

Ja dat was mijn plan ook al Gerard.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#4 Bericht door Arie » 10 nov 2020 17:05

Is dit een nieuw model camera?
Dan zou ik het in de software zoeken.
Een tijd geleden kocht ik als een van eersten een QHY294C.
Omdat dit , voor QHY, een nieuw model was hadden ze de softwrae en drivers niet voor elkaar.
ZWO had dat wel. Vraag maar aan Gerard.
Maanden zitten kl . . . . n met die kamera. Bijna dagelijks contact met QHY over de drivers en allerlei quick fixes. Uiteindelijk hebben ze het opgegeven. Ze verkopen hem niet meer.
Ik heb het vermoeden dat het met de jongens van Altair iets soortgelijks is.
Ze (laten) bouwen een camera om een bekende chip, maar met eigen electronika toegevoegd.
Interferentie op je usb kabels heb ik nog nooit last van gehad. Maar zeg natuurlijk nooit nooit.
Maar dan zouden andere camera’s hetzelfde probleem moeten hebben.
Kun je er ergens eentje lenen?

Arie

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#5 Bericht door Alnilam » 11 nov 2020 11:35

In de scheepsbouw en bij andere installtaties is er een grond regel: Geen datakabels en stroomvoerende kabels bij elkaar in een kabelgoot!
Ik heb genoeg problemen gezien met installaties die daar niet aan voldeden. Van motoren die niet wilden starten tot andere (erg) rare storingen...
Dus.... :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#6 Bericht door Han » 12 nov 2020 10:47

Zelf heb ik ook veel problemen gehad met de USB3.0 verbinding naar mijn ASI1600 camera. Ik had wel twee kabels in serie omdat de afstand toch een meter of 4 was. Dat is langer dan de maximaal geadviseerde afstand van 3 meter?

Een QHY5 aan de uitgang heeft geen invloed. Geheugen en type cpu heeft ook geen invloed.

Er zit verschil in kabel kwaliteit. De koper diameter is belangrijk voor transport van de hoogste frequenties maar daar kunnen de fabrikanten op besparen. Uiteindelijk heb ik het definitief opgelost met een actieve USB3.0 kabel van 5 meter. (aan deze zit nog een 2 meter kabel naar de kamera) In de USB 3.0 stekkers zit dan een versterker. Daarmee bereik je de beste verbinding. Prijs voor een 5 meter actieve USB3.0 kabel is minimaal circa Euro 22,-

https://www.allekabels.nl/usb-30-kabel/ ... kabel.html
https://www.bol.com/nl/p/nordic-usb-xt5 ... 001368592/


Storing van de omvormer kan, maar lijkt me minder waarschijnlijk omdat de datakabel twisted/gedraaid is. Scheiden kan helpen maar een actieve kabel lijkt me eerder een oplossing. Een kortere kabel indien mogelijk kan ook helpen.

Een USB3.0 hub heb ik ook geprobeerd maar dat was geen succes. Mijn USB2.0 kabels heb ik inmiddels ook vervangen door actieve 10 meter kabels. Je kan ze in het verre oosten bestellen (2 maanden levertijd) maar zijn in Nederland ook online te bestellen zie boven.

Han

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#7 Bericht door Astrovirus » 22 nov 2020 21:03

OK, afgelopen tijd heel veel trouble shooting gedaan, maar helaas nog geen oplossing, dus lijkt het er meer en meer op dat er iets defect is aan de camera. Ik heb kunnen uitsluiten dat de voeding geen problemen geeft, want na verplaatsen van de voeding nog steeds zelfde probleem. Ook is het niet de USB kabel, want met andere kabel ook zelfde probleem. Geheugen in de PC ook getest, door de camera op mijn game PC aan te sluiten met aanbevolen hoeveelheid RAM, nog steeds zelfde probleem. Dus blijft in mijn optiek over, de camera zelf. Vandaag dus maar een support ticket aangemaakt bij zowel de producent als de leverancier. Wordt hopelijk snel vervolgd.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#8 Bericht door Arie » 23 nov 2020 08:37

Als ik je kan helpen met een andere camera?
Je mag mijn Asi071c wel even lenen.
Dan kun je nog wat meer uitsluiten.

Arie

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#9 Bericht door Wjdrijfhout » 23 nov 2020 22:15

Zit er in de driver voor je camera dan wel de besturingssoftware een mogelijkheid voor het aanpassen van de USB bandwidth? Dit is een getal tussen de 0 en 100. Soms wil de standaard waarde wel eens voor problemen leiden, afhankelijk van camera, connectie, computer, etc. Er is geen regel van 'hoger is beter' of 'lager is safer'. Maar bij het soort problemen wat je beschrijft kan het handig zijn wat verschillende waarden (40, 60, 80 en 100 of zo) te proberen en kijken of het effect heeft.

Rico
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2018 16:39

Re: Problemen met USB verbinding Altair camera

#10 Bericht door Rico » 20 jan 2021 11:04

Astrovirus schreef: 22 nov 2020 21:03 OK, afgelopen tijd heel veel trouble shooting gedaan, maar helaas nog geen oplossing, dus lijkt het er meer en meer op dat er iets defect is aan de camera. Ik heb kunnen uitsluiten dat de voeding geen problemen geeft, want na verplaatsen van de voeding nog steeds zelfde probleem. Ook is het niet de USB kabel, want met andere kabel ook zelfde probleem. Geheugen in de PC ook getest, door de camera op mijn game PC aan te sluiten met aanbevolen hoeveelheid RAM, nog steeds zelfde probleem. Dus blijft in mijn optiek over, de camera zelf. Vandaag dus maar een support ticket aangemaakt bij zowel de producent als de leverancier. Wordt hopelijk snel vervolgd.
Heb je het al eens zonder die lange kabel geprobeerd? Dus een kortere verbinding. Zoals Han aangaf, de lengte en kwaliteit van de draden kan een lagere spanning aan het einde van de kabel veroorzaken. En de lengte geeft uiteindelijk een beperking aan de bandbreedte van signaal doorvoer kwaliteit.

Volgens wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0
Unlike previous standards, the USB 3.0 standard does not specify a maximum cable length, requiring only that all cables meet an electrical specification: for copper cabling with AWG 26 wires, the maximum practical length is 3 meters (10 ft).[11]

Hebben die camera en andere apparatuur die via de extra USB2 aansluitingen aangesloten zijn nog andere stroom-toevoer aansluitingen die direct of indirect naar een stopcontact gaan? Zo ja dan is het wellicht mogelijk dat er sprake is van een grondlus. En dat kan stoorsignalen induceren. Of een zodanig spanningsverschil over de min van de usb kabel dat er stroom loopt en de PC de USB poort uitschakeld. Of las ik goed dat de camera wel als USB2 device functioneert?

Plaats reactie