Waarnemingen in Odoorn

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Waarnemingen in Odoorn

#1 Bericht door Alnilam » 19 sep 2020 12:51

Tot op heden en na mijn vakantie 3x waargenomen op 14/15 en 17 September in Odoorn.
Zal niet alles neer pennen maar de hoofdzaken even de revue laten passeren.
Op de 14e de Skymax 127/1500 MAK maar eens op de EQ5 ( geen goto) gezet en het uitlijnen op de Poolster met Vega als controle ster geoefend . Dat ging prima!! :D
Daarna M57 opgezocht dat ging redelijk maar de seeing hield niet over. (uiteindelijk met de plossel 10mm dus 150x) de Ring Nebula toch wel kunnen zien. Daarna Jupiter en Saturnus bekeken met de TMB GenII 5mm bekeken dat was prachtig om te zien maar wel het matje voor de MAK. DE 3,2 is veel te klein en werkt dus niet echt.( of ik doe iets verkeerd natuurlijk ) Het begon langzaam dicht te trekken maar toch nog even snel Mars meegepkat met de 10mm Plossel, dat was ook een feest om te zien wat mooi!
Op de 15e de Explorer PDS 15cm maar op de StarSeeker IV gezet en uitgelijnd op Arcturus en Altair met de SW 28mm (std oculair vd Newton ) Jupiter en Saturnus bekeken met TMB 5mm (150x ) en dat was nog al een verschil met de 14e, echt prachtig! Ook de 3,2 TMB gepakt en dat ging wel maar was niet eenvoudig scherp te krijgen, maar wat scheel die 2mm in wat je kunt zien in details...... :shock: :o
Vervolgens weer naar M57 gegaan en met Hyp 13mm was die prima te zien ondanks een onrustige lucht. Vervolgens naar M51 de Whirlpool Galaxy gegaan en die was ook met Hyp 13mm redelijk goed te zien. Daarna naar M31 en dat was echt een eye opener, ik heb hem nog nooit zo mooi kunnen zien als op deze avond, kon er geen genoeg van krijgen!! Wilde toen ETA CAS nog even bekijken maar wederom gooide de slechte seeing en hoge sluier bewolking roet in het eten en ben ik gestopt.
De 17e dan, wederom de SW Explorer 15cm op de StarSeeker IV gezet en uitgelijnd. Ondanks de toch wat kille wind en hogeluchtvochtigheid(87%) eerst M31 maar weer opgezocht, niet zo mooi als de laatste keer maar alleszins redelijk, toen en klein uitstapje naar ETA CAS en die met 75x bekeken. was ondanks de onrustge lucht goed te zien, mooi oranje en geel... ;) vandaar naar Albireo ook met 75x prima te zien. ( beiden met de hyp10mm). Daarna door gedraaid naar M51 en die was beter met 57x te zien ( hyp 13mm) dan met hyp 10mm. Maar wel onrustig en niet zo goed als de vorige keer. Daarna naar een nieuw object voor mij, NGC 7243 een open xluster in of nabij Lacerta. Die heb ik uiteindelijk gevonden, dat viel eerst niet mee, maar kon niet echt veel detail zien, alleen een hoop sterren bij elkaar met een lichtere vlek in het midden, dat bleek, hoorde ik van Bob, eennogal grillige dubbelster te zijn.. denk toch dat ik meer opening moet gaan overwegen.. :D
Toen nog even Jupiter bekeken maar door de erg onrustige lucht viel dat qua seeing wat tegen en heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Al met al toch weer een paar mooie waarnemingen en weer wat zaken er bij geleerd. Vanvond ( zaterdagavond 19-09)gaan we weer verder .
Ik wens jullie allen heldere hemels toe...
Nils :mrgreen: :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waarnemingen in Odoorn

#2 Bericht door Muddelflut » 19 sep 2020 17:09

Mooie waarnemingen Nils T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie