Midzomernacht starparty deel 2

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Midzomernacht starparty deel 2

#1 Bericht door Bob » 23 jun 2020 10:55

Er komen enkele heldere nachten aan!
Weliswaar midzomer dus erg 'grijs' maar tussen 01.00 en 02.00 zijn er toch wel mooie objecten te zien.
Uiteraard wordt de situatie in juli en (vooral) augustus veel beter, vroeger en langer donker, maar ja, wordt het dan helder rond Nieuwe Maan...?
Dus daarom hebben Nils en ik besloten woensdagnacht nogmaals naar Gasteren te gaan om daar een uurtje waar te nemen.
Bij vroeg beginnen (23.00) is de jonge maansikkel nog te zien in het westen, ook altijd leuk voor een blik met de telescoop!
De 'objecten van de maand' zijn bij deze grijze nachten ook mooi te zien, ook in de lichte hemel van 00.00 zijn deze heel aardig om te bekijken, zie dat forumonderdeel.

Wie ook zin heeft is van harte welkom!
(We letten bij deze bijeenkomst natuurlijk wel op de Corona-regels!)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty deel 3

#2 Bericht door Alnilam » 23 jun 2020 18:35

Zal ook even een steentje bijdragen aan de “ Starparty” van Zaterdag j.l.
Zo rond 22.45 waren Ria, Bob en ik in Gasteren en hebben we de telescopen opgesteld, Bob had zijn 13cm APO bij zich en Ria haar Dobson, ik had mijn 15cm Newton en 13 cm MAK bij me. De laatste uiteindelijk niet gebruikt. Het was redelijk helder en VEGA en ARCTURUS lieten zich het eerst zien. Naarmate het donkerder werd, werden de constellaties Cygnus en Leo goed zichtbaar... Inmiddels 2 gasten gearriveerd, nieuwe potentiële leden die ook op afgelopen sterrekijk dagen waren. ook dhr Astrovirus ( sorry heb je naam niet onthouden )meldde zich. Zo rond middernacht kwan het klapstuk van de avond met Jupiter en Saturnus die boven de zuid oostelijke horizon opkwamen. Hier hebben we met veel genoegen naar gekeken. Saturnus is werkelijk schitterend. Met de 13mm Hyperion van Ria in mijn Newton was het een mooi schouwspel. Er zat toch wel veel vocht hoog in de lucht dat was jammer. Witte wieven om ons heen laag over de velden, ook een mooi schouwspel.Rond 01.30 de boel weer ingepakt en huiswaarts in opperbeste stemming over al het moois dat toch gezien hebben. Deze week gaan Bob en ik nog weer terug naar Gasteren om nog even te genieten van al het moois dat de sterrenhemel ons te bieden heeft. Dus wie ook wil.....

Al met al een goede Starparty en ook weer wat leuks in het vooruitzicht.
Nils
Laatst gewijzigd door Alnilam op 17 nov 2020 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#3 Bericht door Muddelflut » 24 jun 2020 10:16

Ja, het was toch een heerlijke avond onder de sterren, al duurde het wel even voordat het "donker" werd.
En inderdaad was het geweldig om Jupiter en Saturnus weer eens te kunnen zien. Al stonden ze laag en was de seeing belabberd toch heb ik er erg van genoten.
Het was mijn 7e midzomernachtparty en als altijd erg leuk en gezellig.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#4 Bericht door Bob » 25 jun 2020 08:42

Deel 2 van het midzomergebeuren is geslaagd, maar ook informeel gebleven qua waarnemingen.
Ik had begin van de avond de auto al vol met de 40cm en alles wat erbij hoort, maar zag veel sluier in de lucht en op Sat24. Ook dreigde er een band bewolking vanuit Duitsland onze kant op te komen.
Toen besloten de 40cm weer 'uit te pakken' en de 13cm mee te nemen. Dat gaf iig veel minder gedoe op de waarneemlocatie met installeren, de-installeren en inpakken.

Ik kwam om 22.45 ter plaatse en Nils stond er al met de Maksutov naar de Maan te kijken, een vrij smalle sikkel in het westen.
De 13cm meteen neergezet en ook even naar de Maan gekeken. Mooi gezicht met 45x, veel details op de sikkel van 14,6%. Uiteraard ook het asgrauwe schijnsel, hoewel dat door de nog erg lichte hemel nog wat vaag was.
Maar ook de sluier was goed te zien langs de westelijke en noordelijke horizon en in het oosten/zuidoosten kwamen de wolken uit Duitsland langzaam dichterbij.
Het duurde nog een tijdje voor het redelijk donker werd en ook voordat Jupiter en Saturnus een beetje omhoog kwamen. In tussentijd kwamen wel die wolken wat hogerop, voor Jupiter en Saturnus gunstig want die zaten onder die wolkenband. Maar voor bijv omgeving Aquila, waar ik juist wat dubbelsterren wilde opzoeken, minder gunstig, Aquila zat eigenlijk de hele tijd een beetje achter de wolkenslierten.
We hebben het waarnemen beperkt tot wat 'show-objecten' zoals Albireo, Graffias, M 57, M 27, M 5 en natuurlijk Jup en Sat. De seeing laag aan de hemel was echter wat slechter dan afgelopen zaterdag, de beelden van Jup en Sat waren daardoor verre van optimaal.
Uiteindelijk 01.30 weer ingepakt en vertrokken.
Toch weer een leuke 'bijeenkomst', met aangename temperatuur, weinig vocht, maar nogal matige omstandigheden.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#5 Bericht door Muddelflut » 25 jun 2020 09:23

Nou dat klinkt toch nog als een leuke ontspannen sessie.
Maar ik denk dat je achteraf blij was dat je toch de 40cm hebt verwisseld voor de 13. Maar ook daar is genoeg mee te zien toch?
Leuke "eyecandy" heb je gezien in ieder geval T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#6 Bericht door Bob » 25 jun 2020 09:35

Muddelflut schreef: 25 jun 2020 09:23 Nou dat klinkt toch nog als een leuke ontspannen sessie.
Maar ik denk dat je achteraf blij was dat je toch de 40cm hebt verwisseld voor de 13. Maar ook daar is genoeg mee te zien toch?
Zeker!
Ik was erg blij niet de 40cm bij me te hebben, is toch een hele auto vol en hoop gedoe om het goed in de auto te krijgen.
Daarnaast heb ik een gloednieuwe auto, dus ook 'eng' om al dat grote spul middenin de nacht zonder kleerscheuren (lees: krassen aan de binnenbekleding...) in en uit de auto te krijgen :mrgreen:

Met de 13cm is er niet veel nieuws meer te zien, behalve nog wel wat dubbelsterren. Voor meer en andere objecten moet ik toch met de 40cm of 50cm aan de gang.
Maar gemak en ontspannenheid is beslist een belangrijke factor die zelfs wel eens de doorslag kan geven!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#7 Bericht door Alnilam » 25 jun 2020 12:39

Bob schreef: 25 jun 2020 08:42 Deel 2 van het midzomergebeuren is geslaagd, maar ook informeel gebleven qua waarnemingen.
Ik had begin van de avond de auto al vol met de 40cm en alles wat erbij hoort, maar zag veel sluier in de lucht en op Sat24. Ook dreigde er een band bewolking vanuit Duitsland onze kant op te komen.
Toen besloten de 40cm weer 'uit te pakken' en de 13cm mee te nemen. Dat gaf iig veel minder gedoe op de waarneemlocatie met installeren, de-installeren en inpakken.

Ik kwam om 22.45 ter plaatse en Nils stond er al met de Maksutov naar de Maan te kijken, een vrij smalle sikkel in het westen.
De 13cm meteen neergezet en ook even naar de Maan gekeken. Mooi gezicht met 45x, veel details op de sikkel van 14,6%. Uiteraard ook het asgrauwe schijnsel, hoewel dat door de nog erg lichte hemel nog wat vaag was.
Maar ook de sluier was goed te zien langs de westelijke en noordelijke horizon en in het oosten/zuidoosten kwamen de wolken uit Duitsland langzaam dichterbij.
Het duurde nog een tijdje voor het redelijk donker werd en ook voordat Jupiter en Saturnus een beetje omhoog kwamen. In tussentijd kwamen wel die wolken wat hogerop, voor Jupiter en Saturnus gunstig want die zaten onder die wolkenband. Maar voor bijv omgeving Aquila, waar ik juist wat dubbelsterren wilde opzoeken, minder gunstig, Aquila zat eigenlijk de hele tijd een beetje achter de wolkenslierten.
We hebben het waarnemen beperkt tot wat 'show-objecten' zoals Albireo, Graffias, M 57, M 27, M 5 en natuurlijk Jup en Sat. De seeing laag aan de hemel was echter wat slechter dan afgelopen zaterdag, de beelden van Jup en Sat waren daardoor verre van optimaal.
Uiteindelijk 01.30 weer ingepakt en vertrokken.
Toch weer een leuke 'bijeenkomst', met aangename temperatuur, weinig vocht, maar nogal matige omstandigheden.
Zoals Bob al schreef, een leuke voortzetting vd Starparty deel en 2en 3....
Voor mij weer een prima gelegenheid om e.e.a. Op te steken van Bob en mijn apparatuur verder te leren kennen en uit te testen. IK had vanavond alleen mijn MAK127/1500 bij me op de StarSeeker IV montering.
Het Maan sikkeltje bekeken 60x , mooie details en een prettig begin. Daarna even snel uitgelijnd ( dat gaat flitsend nu) op Arcturus en Vega. Ik ga hier niet alles herhalen wat Bob schreef,maar wel mijn indrukken geven.
M57 is mooi om te zien, eigenlijk was het niet echt donker genoeg. Van IC 4665 de Beehive Cluster was ik echt onder de indruk. Wat prachtig mooi om te zien ook 60x.
Albireo de beta van Cygnus was echt heel bijzonder. 2 verschillend gekleurde delen van de dubbelster er rug mooi. M5 kon ik niet echt veel van zien, wellicht door een te lichte hemel en het Makje kan het dan niet echt aan, maar eens proberen met mijn Newton. M27 daarentegen was mooi zichtbaar. Weer iets nieuws gezien ( zoals veel deze avond m.u.v. Saturnus/Jupiter en Vega en Arcturus.). Toen ook nog Graffias de beta van Scorpio. Ook erg mooi om naar te kijken.
Jammer dat er veel vocht in de lucht zat. Bij aankomst was vochtigheid 65%, toen Bob en ik weggingen 79%. Weinig wind uit het ESE en temperaturen van rond de 17 graden.
Ik merk inmiddels dat ik wat oculars mis een 15mm en een 5 mm. Al met al een prachtige avond met dank aan Bob voor de hulp/advies en het suggereren van de objecten. Ik was mijn atlas en noteboekje vergeten :x Een leerzame en leuke avond.
Tot gauw allemaal!!
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#8 Bericht door Muddelflut » 25 jun 2020 14:07

Leuk om te lezen Nils.
Fijn dat je zo'n leerzame en leuke avond hebt gehad.
Voor mij weer een prima gelegenheid om e.e.a. Op te steken van Bob en mijn apparatuur verder te leren kennen en uit te testen
Dat is Bob wel toevertrouwd en inderdaad, hoe meer je je spullen gebruikt en de hemel verkend des te beter je er mee uit de voeten kunt T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#9 Bericht door gerard van den braak » 25 jun 2020 20:03

Leuke verslagen en mooi dat de zowaar gelukt is een star party te houden en niet 1 maar zelfs 2.
Maar nog even over ic4665, dit is niet de Beehive cluster want dat is NGC 2632 ofwel M44.
IC 4665 is het waarneemobject van de maand juli 2020.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Midzomernacht starparty deel 2

#10 Bericht door Bob » 25 jun 2020 22:59

IC 4665 heeft als bijnaam 'Summer beehive', dat bedoelt Nils.
Het is geen bekende of veelgebruikte naam, maar er zijn wat bronnen die het vermelden. Voor mij is dit ook nieuw en dus tot nu toe onbekend.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie