Regen en onweer?

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Regen en onweer?

#1 Bericht door Muddelflut » 11 sep 2021 08:29

Gisteren zijn we aangekomen op Terschelling. Om 19:00 uur even mijn moeder gebeld om te zeggen dat we goed aangekomen waren.
Ze vertelde dat het regende en onweerde bij haar (Nieuw-Buinen).
Op Buienradar was ook duidelijk een enorme regen- en onweerband te zien die "prachtig" over het noordoosten van ons land trok.
Maar niet over Terschelling!
Om 22:00 uur klaarde het helemaal op en was het super helder. Een zwarte hemel met, weliswaar, flonkerende sterren.
De Melkweg was prachtig met donkere banen en liep helemaal van Perseus tot aan Boogschutter,
Ik had alleen mijn spottingscope meegenomen want de voorspellingen waren toch niet goed en we zitten er maar een week en de maan zou er al weer wat zijn....
Maar op dat heldere moment er toch direct maar even bij gepakt en wat heb ik genoten!
Eerst Jupiter, met drie manen en de NEB goed te zien. Saturnus met Titan ook duidelijk in beeld.
Ik was bang dat het zoeken mij tegen zou vallen zonder zoeker erop en dus had ik een red dotje meegenomen om die er op te kunnen plakken maar op dit onverwachte heldere moment niet de tijd genomen om dat te doen.
Maar wat viel me dat mee. Uiteraard omdat je een groter beeldveld hebt lukte het eigenlijk prima.
M31 mooi in beeld maar de verrassing kwam daarna. Ik zakte af naar M33, die ik vorige week in Gasteren nog met mijn 25cm had gezien.
Toen was het een vormloze en behoorlijk vage grijze vlek, maar nu was hij duidelijk afgebakend en goed de vorm kunnen herkennen met ook duidelijk structuur erin. Ik was helemaal enthousiast.
Mel. 20 paste niet helemaal in beeld maar was prachtig, de sterren zo fel dat het bijna pijn aan de ogen deed.
Het dubbele cluster meegenomen, mooi sprankelend.
Nog een meteoor gezien en toen nog M13. Uiteraard niet echt op te lossen maar heel duidelijk en groot in beeld.
Alles met een vergroting van 48x en een opening van 100mm.
En na een klein uurtje kwam de bewolking opzetten en trok het helemaal dicht.
Maar dit heb ik te pakken en voor het eerst echt met de spottingscope waargenomen en dat beviel prima en is toch echt grab-and-go!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Regen en onweer?

#2 Bericht door Bob » 11 sep 2021 11:02

Mooi dat je dat uurtje hebt kunnen meepakken en er van hebt kunnen genieten!

Nu natuurlijk vogels kijken met die spotting scope, daar zijn ze voor gemaakt! :mrgreen:
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie