Einde aan de (te?) lange heldere periode...

Over waarnemen en waarnemingen in 'Deepsky'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Einde aan de (te?) lange heldere periode...

#1 Bericht door Bob » 27 apr 2020 08:39

Gisterenavond weer tot bijna 3 uur met de 50cm in de tuin gezeten...
Hiermee komt denk ik dan toch een einde aan die fikse waarneemperiode van deze maand.
Maar goed ook want we hebben nu REGEN nodig, en geen heldere nachten meer! (Of hooguit heldere nachten met overdag regen... :mrgreen: )

Deze periode wel iets van 200 zwakke sterrenstelsels en tientallen zwakke dubbelsterren waargenomen. Ik raak flink achter in de registratie, dus precies weet ik het (nog) niet. Dat wordt nog wat, het moet allemaal natuurlijk ook nog eens een keer in Deepskylog gezet worden, want ook daar raak ik flink achter...

Wat opviel is dat het aan de noordelijke hemel al niet meer donker werd. De grijze nachten komen er aan en als we in mei weer maanloze, heldere nachten krijgen dat zitten we in de 'grijze nachten periode'. Voorlopig dus geen zwakke stelsel meer erbij.
Evengoed hoop ik dat we in mei weer een heldere periode krijgen want ook met grijze nachten is er genoeg te zien!
(Maar eerst regen!)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Einde aan de (te?) lange heldere periode...

#2 Bericht door Muddelflut » 27 apr 2020 08:44

Nou jij hebt de afgelopen heldere periode goed benut!
Op zich ben ik het met je eens dat we regen nodig hebben, althans de tuin heeft regen nodig.
Ook qua grijze nachten heb je gelijk maar toch.... Over twee weken ga ik weer naar Terschelling dus daar zou ik toch nog graag wat waarnemingen doen.
Dan graag geen regen, laat het dan de komende twee weken maar plenzen :mrgreen:

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie