Een halve Maan en een deken van mist

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Een halve Maan en een deken van mist

#1 Bericht door Bob » 11 jan 2022 12:21

Gisteren, aan het begin van de avond stond de halve Maan (60%) hoog aan de hemel en het was mooi helder.
Om in januari toch wat te kunnen waarnemen daarom het besluit genomen om eens wat naar die Maan te gaan kijken. Zo bij deze gestalte zijn er zeer fraaie strukturen te zien langs de terminator.
Daarnaast stond ook Uranus niet ver van de Maan en die kon mooi meegenomen worden om af te vinken voor 2022... :mrgreen:
Het waarneemplezier duurde echter maar kort, na een half uurtje werd een dikke deken van mist over ons heen getrokken :roll:
Als eerste object van 2022 dus de Maan in beeld, nou ja, beter iets dan niets ;)
Onderweg bij de hop naar Uranus kwam als tweede object dubbelster STTA 27 in beeld, een wijd paar dat met 20x al makkelijk is te zien. Hoera, toch een deepsky-object!
Derde object was dus Uranus.
Vlakbij Uranus staat dubbelster STF 287, daar was ik naar aan het kijken toen de mist definitief toesloeg. Ik zag hem zwakker worden en de zwakke B van dit paar kon niet meer gezien worden.

En daar bleef het dus bij...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een halve Maan en een deken van mist

#2 Bericht door Muddelflut » 11 jan 2022 13:10

Nou maar heel lekker meegepikt Bob T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Een halve Maan en een deken van mist

#3 Bericht door gerard van den braak » 11 jan 2022 18:40

Goed te lezen dat ik niet de enige was die een 1e poging van het jaar deed. Jaap appte dat hij ook in de weer was met de maan. Zelf ben was ik ook vroeg begonnen al was mijn kijkrichting met de maan in de rug. Mijn waarneming staat bij deep sky.

Plaats reactie