Waarneming in Odoorn 19-09-2020

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Waarneming in Odoorn 19-09-2020

#1 Bericht door Alnilam » 20 sep 2020 11:35

De Newton 15cm stond nog op de StarSeeker IV en was snel op zijn plek gezet en uitgelijnd. Het was helder maar killetjes... :roll: De seeing viel eigenlijk iets tegen en was niet wat ik er van verwacht had. Dat bleek gedurende de avond/nacht wel.
Heb gedurende de hele waarneming vnl 2 oculairs gebruikt : Hyp 13mm (57x) en de Hyp 10mm (75x) en voor de planeten de TMB GenII 5mm (150x) en 1x de HYP 21mm (35x)
Als eerste begonnen met een advies van Bob ( waarvoor hartelijk dank!! :D ) en heb naar NGC869 en NGC884 gekeken. Twee mooie dubbelclusters in Perseus. Opgezocht met de Hyp13 en bekeken met de Hyp10 de 2 kernen waren mooi tezien met de verstrooide sterren er om heen. Ga ik zeker nog eens naar kijken. Vervolgens willde ik naar M33 maar helaas stond er op dat moment een boom in de weg. Toen maar naar M52 een open cluster in Casseiopea gegaan, die was prima te zien met zowel 57x als 75x, een paar mooie heldere sterren met vele kleinere er om heen gestrooid.! Vandaar naar M81 gegaan Bode's Nebula in UMA, die was redelijk te zien met zowel 57x als 75x. Ook niet moeilijk te vinden als je Dubhe hebt gevonden, ga je rechts af :lol: . Was mooi om te zien maar redelijk vaag, alleen de kern en een wat gerekte nevel er om heen. De seeing was dus niet goed als we dachten en hoopten. Toch mooi en we gaan er zeker nog eens naar kijken. Vandaar naar M92 een Globular Cluster in Hercules, die was mooi te zien echt een bolachtig hoop met en zeer heldere kern. Hij was met57x mooier te zien als met 75x. Zeker de moeite waard om nog eens naar toe te gaan. Vandaar terug naar UMA om Mizar een fraaie dubbelster te bekijken. Hij was echt prachtig 2 sterren blauwachtig wit naast elkaar de een iets hoger dan de ander, maar erg mooi.was goed bij 57x maar mooier bij 75x. Eigenlijk mis ik een oculair dat op 100x komt dus een 7 of een 8mm voor de newton dan.Toen heb ik op aanwijzing van Bob M33 geprobeerd op te zoeken met de HYP21 (35x) maar terwijl ik aan het zoeken wa schopte ik met mijn maatje 43 tegen een statief poot aan en weg was de uitlijning :evil: :oops: Nog een poging gedan maar de moed op gegeven. De volgende keer dan maar, dat is dus vanavond/vannacht in Gasteren. Heb het geheel iets verplaats en handmatig Mars bekeken, met de TMB 5 mm ging dat wel maar kreeg hem niet echt scherp, die seeing he, met de HYP10 ging het redelijk maar het hield niet over. :twisted: :cry: Uranus maar helemaal niet geprobeerd.Het was inmiddels 00.30 uur op de 20e en na 4 uur toch wel fijn kijken ondanks de mindere seeing, de boel ingepakt.
Tot een volgende maal, heldere hemels.
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waarneming in Odoorn 19-09-2020

#2 Bericht door Muddelflut » 20 sep 2020 15:02

Mooi verslag en goede waarnemingen Nils.
Goed bezig :)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie