Voorproefje

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Voorproefje

#1 Bericht door Muddelflut » 13 sep 2020 07:58

Gisteravond zijn we aangekomen op Terschelling. Het was nog behoorlijk bewolkt maar toch leek het wat op te klaren.
Binnen twee uur na aankomst had ik toch de telescoop (13cm) maar alvast opgebouwd.
En ja hoor, het werd helder en dus zat ik om 21:00 uur al buiten met de telescoop omdat Jupiter en Saturnus al zo prominent zichtbaar waren ook al was nog niet eens helemaal donker.
Gewoon op het terras van het huisje, met de binnenverlichting nog aan, maar ik kon het niet weerstaan om te kijken en ondanks de omstandigheden toch heerlijk genoten van Jupiter en zijn 4 manen en Saturnus met zijn ringen en Titan erbij.
Geen details natuurlijk op deze manier, maar dat hoeft ook niet, er moest gewoon even naar deze twee topplaneten worden gekeken.
Later kwam ook Mars nog op dus die ook meegepakt. Zo! Dat is al even genieten, 3 planeten, heerlijk.
Tegen 23:00 uur de honden uitgelaten en oh wat een pracht. Zwarte hemel, Melkweg, Andromeda en dubbele cluster zo met het blote oog, wauw. Ook de Pleiaden waren er alweer.
De seeing was slecht maar ik ben heel tevreden mijn bedje in gedoken.
Ik ben benieuwd wat ik verder nog ga zien de aankomende tijd, het belooft goed weer te worden :)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Voorproefje

#2 Bericht door Bob » 13 sep 2020 08:58

Zo, klinkt weer goed, jaloers! :mrgreen:

Het belooft zeker wat voor de komende dagen, wij gaan hier in het lichtvervuilde Drenthe toch ook maar proberen wat mee te pikken...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Voorproefje

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 13 sep 2020 09:23

Klinkt zeker goed, Ria!

Tot dusver heb ik alleen DSO's gedaan, maar vanavond wil ik de planeten ook een keer proberen te fotograferen. Heb al een tijdje een camera in de telescoop-koffer die hier geschikt voor zou moeten zijn. Zal wel veel trial en error worden... In onze achtertuin staat ons huis echter pal voor de laagstaande Jupiter/Saturnus. Dus ik ben van plan in Gasteren vanavond mijn spulletje op te zetten.

Groeten, Willem Jan.

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Voorproefje

#4 Bericht door Muddelflut » 13 sep 2020 09:35

lichtvervuilde Drenthe
Hahaha ja ik moet toch zeggen dat het op Terschelling toch nog donkerder is dan in het mooie Drenthe.
Dus ik ben van plan in Gasteren vanavond mijn spulletje op te zetten.
Dat lijkt mij een heel goed plan Willem Jan!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Voorproefje

#5 Bericht door Alnilam » 19 sep 2020 12:03

Klinkt allemaal prima Ria!!
Hier best wel veel gekeken, al dan niet met lchtvervuiling..... :D op 14/15 en17 September gekeken maar ook veel turbulentie en hoge sluier bewolking.
Gisteravond leek het rond 2200 nog waardeloos, maar volgens Bob klaarde het naderhand op.
Vanavond maar weer lijkt er nu prima uit te zien, wellicht in Odoorn maar misschien ook wel in Gasteren. Nog even bekijken.
Veel plezier nog daar met heldere hemel. :mrgreen: T!
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie