18 augustus acties bij ff helder dus doen!

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

18 augustus acties bij ff helder dus doen!

#1 Bericht door Alnilam » 20 aug 2020 13:24

Avond 18-08, Clea Outside voorspelde heldere hemel... Dus ff snel de MAK C op de ALT/AZ gezet en rond 2200 gestart. Snel ff een appje gestuurd naar Bob en de anderen. Leuke reacties.. Als ik had geweten dat zo mooi helder zou worden had ik de 15cm Newton op SSIV gezet, maar ja... DE MAK stond er..
Alleen de Plosselachtige oculairs 25 en 10 mm gebruikt, die standaard bij de MAK horen. Begonnen met Jupiter die recht voor mijn neus stond, met de 25mm mooie details te zien ( 60x ), raar genoeg kreeg ik hem met de 10mm ( 150x) niet scherp..misschien te veel vocht in de lucht, daarna even naar Saturnus , die zowel met 60x en 150x prima te zien was. Daarna Albireo opgezocht met de 25mm, maar ook deze was met de 10mm niet scherp te krijgen helaas. Maar zelfs met de 25mm is hij prachtig om te zien. Intussen wat contact gehad met Gerard die rond middernacht ging beginnen. IK heb toen M27 opgezocht en bekeken, was erg vaag en niet echt duidelijk. Daarna even naar M31 maar die kon ik om een duistere reden niet vinden. Makje nogmaals uitgelijnd en weer geprobeerd, maar geen verbetering. Heb toen in navolging van Gerard naar NGC 6823 gekeken, de sterren hoop was prima te zien, de nevel was wat matig te zien, verkeerde oculair denk ik. Sleuteltje weg van mijn oculair koffer. ( inmiddels weer terecht :-) )
Ik begin me nu echt af te vragen of ik de 12,7cm MAK moet vervangen door een 10cm APO. Misschien is MAK niet echt geschikt voor wat ik wil. Wat is wijsheid.... ? :?: Al met al was het toch wel een geslaagde waarneming.

Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 18 augustus acties bij ff helder dus doen!

#2 Bericht door Muddelflut » 20 aug 2020 14:26

Leuk verslag Nils T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie