Waarneming 20-07-2020 Gasteren met 4 andere leden

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Waarneming 20-07-2020 Gasteren met 4 andere leden

#1 Bericht door Alnilam » 22 jul 2020 15:46

Op maandag 20-07-2020 met een spontane actie zijn we met 5 leden naar Gasteren getogen om van een heldere nacht gebruik te maken en wat waarnemeningen te doen, wij waren: Bob, Ria, Gerard, Simon en ondergetekende.
Zo rond 2300/2330 was iedereen er en zijn we aan de slag gegaan. Het was erg helder en niet al te koud, een zeer licht NNW windje bij zo'n 10/11 graden. Ria, Bob en ik met een Newton en Gerard met een Mak/Cassegrain (wellicht niet correct Gerard, in dat geval mijn excuus...) en Simon met Camera.
Ik zal in dit verslag melden wat ik heb gezien. De anderen hebben eigenlijk het zelfde gezien en wellicht nog wat andere objecten, dat gaan ze hopelijk zelf wel melden. :roll:
Ik heb de volgende oculairs gebruikt, de standaard 28mm van mijn PDS 150/750 Explorer voor de uitlijning en het zoeken naar de verschillende objecten, de Hyperion 13 en 5 mm voor meer gedetailleerd kijken, respect 57 en 150x vergroot.

Na de uitlijning op Arcturus en Altair, Jupiter bekeken, stond prachtig helder, redelijk hoog a.d. hemel. Kon redelijk wat details zien die ik de laatste keer niet had waargenomen. Zoals de 2 maantjes die vlak boven de planeet hingen en steeds verder uit elkaar gingen! Daarna Saturnus bekeken met de 13 en 5 mm, kon zelfs heel vaag wat van de ruimte tussen de ringen zien ( bij de 5mm ) niet echt goed en wellicht verbeelding. Maar het was wel erg mooi!! Het blijft een fascinerende planeet.
Uiteraard wilden we allen graag de komeet Neowise F3 zien en na wat zoeken in het NNW deel vd hemel, onder Ursa Major werd hij gespot. Was met het 13mm Oculair mooi te zien, een heldere kern en de Vapour trail er achter. Hij word nu wel snel zwakker, maar het was prachtig om te zien. Daarna heb ik nog even naar M13, de Sterrenhoop (bol) in Hercules gekeken, dat was een voornemen en is mooi gelukt!
Daar na nog weer even naar Neowise gekeken en Jupiter om de de bewegingen van de maantjes te volgen. Zo rond een uur of 0100,kwam het ISS nog even voorbij racen. ( heb nog gezwaaid, maar geen reactie..... :( :lol: ) Ria had toen M31 in het vizier en die heb ik toen zelf ook even opgezocht en was onder de indruk van de enorme hoeveelheid sterren die zichtbaar waren. Het was zo helder dat we zelfs met verbazing naar de melkweg hebben staan kijken, die was echt zeer goed waarneembaar! Een unicum volgens de meer ervaren mensen..., een gelukje voor mij als beginneling. :D :D Als laatste kwam Mars boven de horizon in het oosten en die hebben we dus ook nog even bekeken. Een waardig einde aan een geweldige waarnemings sessie. Zo rond 01.30 hebben we de boel weer ingepakt en zijn we richting huis gegaan. Een geweldige nacht met een hoop zichtbaar aan het zwerk en veel bekeken met een leuke groep!! Definitief voor herhaling vatbaar.

Heldere nachten gewenst aan een ieder!!
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Waarneming 20-07-2020 Gasteren met 4 andere leden

#2 Bericht door Bob » 22 jul 2020 20:40

Mooi compleet verslag Nils!

De bijzonderheid van deze nacht zat hem in de combinatie van goede seeing (= rustige lucht) en transparantie (= heldere/doorzichtige lucht). Meestal gaan die twee niet samen.
Gelukkig kunnen we in onze omgeving de Melkweg vaak heel mooi zien, zoals ook deze nacht. Alleen is dan vrijwel altijd de seeing slecht. Heldere lucht geeft veel uitstraling van warmte en dat veroorzaakt turbulentie en daarmee dus 'slechte seeing'.
Jupiter en Saturnus waren inderdaad 'hoofdmoten' deze nacht en dat kwam door die goede seeing. Heel uitzonderlijk dat bij zo lage positie (14 graden boven de horizon) de lucht zo rustig is en dat de planeten zo mooi gezien kunnen worden!
Ik had (ook) een 15cm f5 Newton meegenomen, in dit geval om eens te kijken hoe zoiets presteert. Het is nml. een heel compact setje om snel even mee te nemen. Mijn 13cm AstroPhysics is veel groter en zwaarder en vraagt 2x zoveel tegengewicht op de montering... Maar ja, je kunt een 15cm Meade Newton natuurlijk niet vergelijken met een 13cm AstroPhysics Apochromaat, dat is zoiets als een brokje glas vergelijken met een diamant :mrgreen:
Dat bleek ook wel de dag na deze bijeenkomst waarbij het weer erg helder was en waarop ik met de 13cm heb waargenomen. Hierbij Jupiter en Saturnus weer bekeken. In dit geval vanuit Annen en met mindere seeing (de lucht boven zo'n dorp is uiteraard veel onrustiger dan boven het platteland). Het beeld was echter veel mooier, veel meer details te zien, veel beter contrast en (binnen de perken van de seeing) veel scherper.
Een ander object dat ik bij Gasteren met de Newton heb bekeken is de dubbele-dubbele (Epsilon-1 en -2 van de Lier). Met 110x kon ik deze wel herkennen als dubbelsterren, maar echt fraai was het niet. Met de AstroPhysics de avond erna waren beide paren met dezelfde vergroting prachtig te zien, perfect mooie sterbeeldjes, heel mooi van elkaar gescheiden.
Wat wel heel aardig is van zo'n 15cm f5, met name icm een 2 inch oculairhouder, is dat je met 2 inch oculairs met lange brandpunten heel fraaie 'rich-field' beelden kunt realiseren. Met mijn 40mm Pentax heb je een vergroting van slechts 19x en een beeldveld van 3 graden. Zoeker niet meer nodig... :D. Ik ben ook de trotse bezitter van de geweldige TV Panoptic 27mm, die geeft 28x bij 2, 5 graden beeldveld en door de gunstigere uittredepupil het mooiste rich-field beeld dat je kunt krijgen. Met deze combinaties heb ik deze avond het trio M 31, M 32, M 110 bekeken, alledrie ruim binnen het beeldveld, heel fraai om te zien!
Verder heb ik deze avond een voorschotje genomen op het nieuwe object-van-de-maand voor augustus. Gerard en ik zullen de keuze binnenkort publiceren en dan zal ik de waarneming ervan ook bespreken. Het is weer een mooi en makkelijk object, weer heel geschikt voor waarnemingen met lage vergroting en ook in een interessante omgeving. Ik kan alvast verklappen: Het object bevindt zich in de Lier 8-)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Waarneming 20-07-2020 Gasteren met 4 andere leden

#3 Bericht door Alnilam » 23 jul 2020 14:07

Dank je Bob voor de aardige woorden! :mrgreen:
Ik loop er wel eens aan te denken om de 127 MAK weg te doen en een refractor te kopen ( al dan niet 2e hands ) het liefst een APO natuurlijk, maar die hakken er qua prijs redelijk in, die zou dan op mijn EQ5 montering kunnen. Aan de andere kant is de MAK natuurlijk handig om snel even op te zetten op de Alt/AZ montering.... Keuzes dus.... Goed nadenken. Heb zelf dinsdag ook nog even weer gekeken...
Laten we hopen dat het weer meewerky en dat we in Augustus weer eens op pad kunnen.
T! :D
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie