Zon, Saturnus en Jupiter

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Zon, Saturnus en Jupiter

#1 Bericht door gerard van den braak » 08 aug 2020 12:44

Een WhatsApp bericht van Rutger werkte als een wake up call, want het is alweer lang geleden dat ik de telescoop op de Zon zette. Met mijn kleinkinderen hebben we een telescoop in de tuin opgesteld waarbij het hoe-en-waarom meteen kon worden uitgelegd. Met een 1000-oaks objectief filter konden we mooi de gekleurde Zon zien. De zonnevlek waar Rutger op doelde was goed te zien. Sunspot 2770 met umbra en penumbra was weliswaar klein maar goed waarneembaar.
We hebben de telescoop laten staan en 's avonds tegen 22:00 konden we Saturnus en Jupiter met het blote oog zien. Een van mijn kleinzoons kreeg het voor elkaar Saturnus in het oculair te zetten en na een 'Wow' kon hij vertellen dat de ring open was en er ook een streepje door de ring loopt (de Cassinischeiding).
Vervolgens zocht hij Jupiter en daar hebben we de beide equatoriale banden en de maantjes kunnen bewonderen.
Albireo in Cycnus heb ik maar in het oculair gezet, die staat 62 graden boven de horizon en lastig te vangen. De prachtig gekleurde dubbelster is en blijft een lust voor het oog, hoe vaak je het ook ziet. Het was een succesvolle waarneemdag.
Laatst gewijzigd door gerard van den braak op 08 aug 2020 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zon, Saturnus en Jupiter

#2 Bericht door Muddelflut » 08 aug 2020 12:55

Heel leuk Gerard T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Zon, Saturnus en Jupiter

#3 Bericht door Alnilam » 13 aug 2020 18:00

Leuk Gerard, mijn kleinzoon vraagt er ook altijd om. Maar slaapt meestal als ik ga kijken. Hij word morgen pas 4. Maar hij loopt altijd eerst naar de schuur waar de kijkers staan.....😀👍
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie