Camera importern

Heb je wat nieuws gekocht of gewoon een mooie foto van je spullen, laat die dan hier zien.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Camera importern

#1 Bericht door gerard van den braak » 07 jan 2021 18:52

Camera importeren.
.
ASI.jpg
ASI.jpg (227.88 KiB) 9072 keer bekeken
Toen het besluit, een ZWO ASI 1600, camera te kopen genomen was moest er een leverancier gevonden worden. Gelijktijdig wilde ik ook een IDAS nevel booster filter kopen. Al snel bleek dat aanschaffen in de VS het vele Euro’s goedkoper zou maken. Natuurlijk moeten er ook btw betaald worden. Netto zou ik er een ‘gratis’ filter aan over houden. De camera is besteld in juni.
De levering liet wel op zich wachten. Corona in China en bosbranden in Californië. Eenmaal in Zuidlaren aangekomen bleek de camera niet goed te werken. De communicatie tussen camera en computer werkte niet goed bij het downloaden van de opname. Dat wil zeggen dat de camera meer niet dan wel werkte. De communicatie met de leverancier verliep net zo moeilijk. Tussen elke vraag en antwoord zat bijna een week. Vele zijn ziek, anderen werken thuis i.v.m. de corona epidemie, niemand is eigenaar van het probleem. Maar goed, de camera kon retour waarna een vervangende zou worden toegezonden.
Binnen een week lag de camera, met UPS, weer in de VS. Als de nieuwe camera naar Nederland wordt verzonden wordt het stil. Het track & tracé systeem geeft aan dat de camera onderweg is. Hij komt echter niet aan. Uiteindelijk heb ik PayPal ingeschakeld omdat ik het een wanprestatie vind. Deze zegt actie te ondernemen. Wat er gebeurd is weet ik niet maar na drie maanden, op 31 december te 12:29, komt hij aan. De dagen die volgde heb ik gebruikt om de camera te testen, het ziet er allemaal goed uit.
Maar was al dit werk de moeite waard? Oordeel zelf na het bestuderen van de tabel.
.
tabell.jpg
tabell.jpg (128.45 KiB) 9072 keer bekeken
Conclusie
-- Als de camera niet terug hoefde was de winst: €91,15
-- Omdat de camera retour moest is het verlies: € 6,11
.

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Camera importern

#2 Bericht door StarWatcher » 07 jan 2021 19:02

Een heel avontuur dus...

Maar... de ZWO-ASI camera's maken mooie plaatjes!
Gefeliciteerd met deze camera!

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Camera importern

#3 Bericht door Alnilam » 11 jan 2021 10:44

Tja trieste boel Gerard, het gezegde: " wat je van ver haalt is lekker" gaat in dit geval dus niet op. Maar afijn, eind goed algoed dus..... Je hebt de camera en het werkt begrijp ik. Gefeliciteerd! Nu nog mooie heldere avonden/nachten....
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Camera importern

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 15 jan 2021 23:02

Wat vervelend dat je zo'n ellende hebt gehad met het importeren van je camera. Gelukkig is het eind goed/al goed, en heb je nu een prachtige camera. Maar ja, wel na heel wat gedoe.
Heb je ook nog overwogen de camera rechtstreeks bij ZWO te bestellen? Ik heb dat laatst gedaan, beetje knikkende knieën, maar ging boven verwachting goed. De camera was er binnen twee weken, geen verzendkosten, afgerekend in dollars en nooit een BTW-rekening ontvangen... Ook hier geldt natuurlijk, dat als de camera niet werkt hij weer helemaal terug moet naar China.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Camera importern

#5 Bericht door gerard van den braak » 17 jan 2021 14:00

Ach, als je alles van te voren weet is het geen kunst. Het importeren was eenvoudig, tot de camera defect bleek te zijn. Maar als je daar ervaring mee zou hebben valt het ook wel weer mee. Probleem is dat je hiermee (gelukkig) geen ervaring meer hebt.
Arie had me, vorig jaar, z'n 1600 met filterwiel aangeboden maar wat moet ik met een filterwiel als ik al een kleurencamera heb?
Nu, een jaar later, denk ik daar anders over. Nu wil ik wél een filterwiel met smalband filters én LRGB. Niets zo veranderlijk als een mens. :)

Plaats reactie