Nieuwe gadget

Heb je wat nieuws gekocht of gewoon een mooie foto van je spullen, laat die dan hier zien.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Nieuwe gadget

#1 Bericht door StarWatcher » 07 jan 2021 16:11

TS 7-21mm zoom oculair.

Omdat ik niet te veel geld wilde uitgeven voor een zoomoculair koos ik voor een zoomoculair van Teleskop-Express, het TS-Optics 1.25" Zoom Okulair 7-21. Ik keek ook op de astromarket site naar Omegon maar ik ken dat merk niet die heb ik dus maar links laten liggen...

De reviews op de site van Teleskop-Express waren goed te noemen over dit oculair. En ook op Cloudynights las ik toch wel een positief berichtje over de Skywatcher 7-21. Als ik berichten moet geloven word dit oculair onder meerdere namen verkocht. Waaronder dus Skywatcher en heeft Agena Astro ook dit oculair in het assortiment onder eigen naam.

Het oculair ziet er goed uit en is makkelijk te verdraaien van 21 naar 7 mm en weer terug. De verstelling is traploos

Ik kon het oculair vanmiddag niet even buiten testen door de regen maar wel even de kijker op de Porta II gezet en even gekeken.
Eerste indruk: een leuk oculair! Geeft een mooi beeld... makkelijk instelbare vergroting.

Waarom een zoomoculair als ik een leuke set oculairs heb (Plossls TV Radian en 2 Vixen LV oculairs...)
Met name om niet te hoeven wisselen van oculair als ik de kijker mee neem naar, bijvoorbeeld, het Lofargebied om vogels en ander wild te spotten. ( Geloof me... dat is erg lastig!)
Al zal een oculair met een vast brandpunt vaak beter presteren dan een zoom... (Heb ik dit mis... corrigeer me dan!)

Ben benieuwd hie het oculair presteerd op het gebied van Maan, Planeten of dubbelsterren. Maar het weer laat te wensen over...

En nog een reden waarom ik koos voor een eigen merk zoom oculair In dit geval TS-Optics, ik geloof niet dat een winkel in astronomische speeltjes zijn naam te grabbel gooit door op een minderwaardig product een eigen merknaam te zetten...
TS7-21zoom.jpg
TS7-21zoom.jpg (31.14 KiB) 12551 keer bekeken
Vergroting in de 70mm kijker 22.8x tot 68.x

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe gadget

#2 Bericht door StarWatcher » 26 nov 2021 13:13

Een nieuwe gadget (deel 2)

Tuurlijk had ik bij een van de winkels in de buurt kunnen kijken naar een nieuw exemplaar en er iets van 45€ voor neer kunnen leggen...
Ook had ik bij een van de webshops Duitsland, België of Nederland kunnen kijken naar een waarneemstoel maar een prijs van rond de 180€ sprak me niet erg aan.

Ik vond bij het bedrijf waar ik werk een strijkstoel in zeer goede staat... dit gaat het plezier in het bekijken van astro-objecten vast ten goede komen.
En een stuk relaxter dan staand achter de kijker.
#hetzelfdespulmaargoedkoper
Bijlagen
20211124_172208.jpg
20211124_172208.jpg (35.08 KiB) 9510 keer bekeken

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe gadget

#3 Bericht door Muddelflut » 26 nov 2021 22:55

Veel plezier er mee :)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Nieuwe gadget

#4 Bericht door Bob » 27 nov 2021 13:45

Succes ermee!
Het is 'even' wachten op beter weer, maar laat dan zeker even weten hoe je bevindingen zijn!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe gadget

#5 Bericht door Alnilam » 30 nov 2021 19:09

Hij zit vast net zo fijn"als een "echte waarneem stoel" :D
We horen het wel

Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe gadget

#6 Bericht door StarWatcher » 01 dec 2021 14:32

Het zal vast een stuk beter zijn dan achter de kijker staan of een te laag stoeltje van een tuinset...
Voor de driepoot niet zon probleem in hoogte verstelbaar.
Maar een te laag stoeltje bij de Dobson dat is een minder mooie ervaring :mrgreen:

Plaats reactie