Mijn 1e telescoop

Heb je wat nieuws gekocht of gewoon een mooie foto van je spullen, laat die dan hier zien.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#21 Bericht door Alnilam » 21 sep 2019 16:53

Jan Peter schreef: 20 sep 2019 20:18 Waarschijnlijk maak je je fotos met je mobiel. Bij deze foto wordt o.a. bijgehouden hoe je de foto hebt genomen (staand of liggend). Een telefoon en je (windows?)pc draaien je foto's automatisch goed.
Als je je foto gaat bewerken krijg je hem waarschijnlijk als origineel (dus gedraaid) te zien. Zet de foto dan goed en sla hem (kleiner) op.
Dank Jan Peter, deze foto was rechtopstaand genomen.... heb hem daarna op "medium" opgeslagen ( geschikt voor mail etc was toen ook nog maar 695 KB of zo. Ik exerimenteer wel wat.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#22 Bericht door Alnilam » 22 sep 2019 13:49

Heb zowat alles voor elkaar nu, zoeker afgesteld, polarscope zat goed, zit er af fabriek in, als ik de RA as 180 graden draai en weer terug beide katen op blijft alles mooi in het midden staan. Heb alleen nog niets gezien, denk dat er gecollimeerd moet worden, vanmiddag gekeken met mijn collimator eye piece, lijkt niet goed. Heb dat nog nooit gedaan, dus heb daar wat hulp bij nodig tzt. als ik dat een keer gezien heb dan lukt het wel denk ik. Frustrerend als je niets scherp krijgt.
heb maar 1 oculair, een 28mm 2" . zal er nog wat andere bij kopen. 20, 25 mm denk ik om meet te beginnen.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Mijn 1e telescoop

#23 Bericht door Jan Peter » 22 sep 2019 15:07

Over de oculairen heb ik recentelijk ook nog een vraag gesteld in het forum in het onderwerp:
http://www.vwsnoorddrenthe.nl/phpBB/vie ... ?f=6&t=127

Misschien helpt je dat.
Als je al een 28mm hebt, dan lijkt mij die van 25 niet echt nodig.
Ik hoor graag van anderen als ik het verkeerd heb, maar je hebt nu een vergroting van 750/28 = 26 keer.
Als je nu één van 25mm neemt het je een vergroting van 750/25 = 30 keer. Dat is maar een kleine stap.
Neem je nu één van 20mm dan vergroot je 750/20 = 37,5 keer. Dat is een leuke stap groter.
Eén van 13mm levert je 750/13 = 57 keer groter en 8mm zelf 750/8 = 93 keer.

Die van 25 lijkt mij wel weg te kunnen en ik zou gaan voor iets grotere stappen. 8, 13 en 20 zijn denk ik dan leuk.

Bovenstaande is voor mijn nog puur theoretisch, maar hier heb ik mijn keuze gebaseerd. Ik hoop graag als het niet klopt.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mijn 1e telescoop

#24 Bericht door Bob » 22 sep 2019 15:41

Klopt helemaal wat Jan Peter zegt!
Geen 25mm kopen als je al een 28mm hebt!
(Tenzij die 28mm heel slecht is...)
20mm is dan inderdaad iets om aan te denken, maar zeker ook 10mm (of dicht in die buurt).
Naast de lage vergroting van de 28mm wil je toch als eerste ook een flinke vergroting hebben (bijv voor Maan en planeten). Daarvoor is 10mm bij uitstek geschikt als eerste keuze, belangrijker dus dan een 20mm.
Denk je aan twee extra oculairs dan is iets van 20mm en iets van 10mm de beste keuze. Dat komt wel overeen met wat Jan Peter aangeeft, als je uitgaat van 3 oculairs dan is het een goede optie om wat om die 10mm heen te zitten, een 13mm voor wat minder vergroting en een 8mm voor net wat meer.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#25 Bericht door Alnilam » 23 sep 2019 14:18

Nou weer wat geleerd. Ik schijn een LET 2" 28mm te hebben. De 28 weet ik zeker staat er op. De 2" ook, ik heb een 2" focusser.
Ik kan het oculair zelf ook in en uit draaien (buiten de focusser om ). Neem aan dat dit en oculair is van SkyWatcher zelf. Kan ze bij de geeigende leveranciers, zoals Astro Market, Ganymedes, Robtics niet vinden.
Heb aan Rob Lefebre gevraagd om mij te te vertellen.
Ik denk echt dat ik moet collimeren, want ik zie gewoon niets een groot grijsachtig waas, Mijn collimator laat een kruis zien met een zwarte stip in het midden en ik zie daar ook nog weer een kruis en een zwarte stip verschoven achter zitten.
Lijkt me niet zoals het hoort. Nou ja ik kom er wel uit en ga aan het proberen, als het weer een beetje mee wil werken
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mijn 1e telescoop

#26 Bericht door Bob » 23 sep 2019 16:40

"groot grijsachtig waas", dat klinkt niet goed...
Heb je al eens overdag naar een ver object gekeken, bijv een boom of gebouw dat niet al te dichtbij staat?
In principe moet je telescoop ook zo'n object goed scherp kunnen afbeelden.
Testen bij heldere hemel zal lastig worden, we hebben hier geen heldere hemels voorlopig...
Mocht het nodig zijn en uitkomen dan wil ik wel eens langskomen om eea te bekijken!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#27 Bericht door Alnilam » 23 sep 2019 16:59

Bob schreef: 23 sep 2019 16:40 "groot grijsachtig waas", dat klinkt niet goed...
Heb je al eens overdag naar een ver object gekeken, bijv een boom of gebouw dat niet al te dichtbij staat?
In principe moet je telescoop ook zo'n object goed scherp kunnen afbeelden.
Testen bij heldere hemel zal lastig worden, we hebben hier geen heldere hemels voorlopig...
Mocht het nodig zijn en uitkomen dan wil ik wel eens langskomen om eea te bekijken!
Ja heb ik gister middag geprobeerd, heb een plek waar ik 360 graden rondom zicht heb en wat bomen etc. tussen de 300/500 mtr afstand. 3 minuten met de auto dus dat word mijn vaste plek geen lichten, helemaal niets.
Maar had een goedherkenbare boomtop in mijn zoeker, kon dat vaag herkennen op de kijker maat kreeg het niet scherp. zelfs de avond van de 21e was het glashelder veel sterren maar alleen wazige dingen in mijn kijker .
Krijg echt niets scherp. vandaar ook mijn idee om andere oculairs aan te schaffen.Maar deze moet het natuurlijk ook doen. Als ik mijn Cheshire collimatie occulair in de kijker zet, dan zie ik dus zolas eerder beschreven 2 beelden.
Kan nu niet vergelijken omdat ik geen andere heb. de spiegels zien er voor zover ik kan zien goed uit. Nu las ik vanmiddag iets over een zwarte plaat op de achterkant van de kijker, ik kijk tegen de lock scres en de adjustment screws aan en zie een een melkwitte achterkant. niet transparant maar ik kan vaag mijn hand zien als ik die beweeg ad achterkant. Wellicht dat iemand anders met een explorere 150/750 dat weet.. ik niet in ieder geval. wellicht moet de deksel die de voorkant tegen stof beschermt tijdens het kijken aan de achterzijde geplaatst worden. Staat nergens maar het zou kunnen. Ik baal wel een beetje, nog steeds niets gezien.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mijn 1e telescoop

#28 Bericht door Bob » 23 sep 2019 17:26

Op basis van je beschrijving kan ik er niet zoveel mee, maar het is natuurlijk gewoon een newtonkijker en die zijn toch heel simpel.
In ieder geval geen deksel op de voorkant, die moet gewoon helemaal open zijn.
Ik snap niet waar die deksel zit of zou moeten zitten, maar de buis moet helemaal open zijn aan de voorkant/bovenkant, zodat je rechtstreeks door de buis op de spiegel kijkt...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#29 Bericht door Alnilam » 23 sep 2019 17:43

Bob schreef: 23 sep 2019 17:26 Op basis van je beschrijving kan ik er niet zoveel mee, maar het is natuurlijk gewoon een newtonkijker en die zijn toch heel simpel.
In ieder geval geen deksel op de voorkant, die moet gewoon helemaal open zijn.
Ik snap niet waar die deksel zit of zou moeten zitten, maar de buis moet helemaal open zijn aan de voorkant/bovenkant, zodat je rechtstreeks door de buis op de spiegel kijkt...
De voorkant is open uiteraard. Ik had het over de stofkap die er voor op zit als ik hem niet gebruik. Ik had het over de achterkant!. Ik las iets daarover op Sky Watcher site. Zal een beschermplaat zijn voor afstel schroeven en lock schroeven van de primary spiegel. Ik heb dat dus niet ik zie en melkwitachtige afdichting vd achterkant vd buis. Ja het is gewoon een pijp. Ik snap het principe, dat is niet zo erg moeilijk. Ik denk dat de spiegels gecollimeerd moeten worden. Of het is het oculair. Ik weet het niet. Vandaar mijn vraag om hulp. Ik wil niet aan dingen gaan draaien en stellen als het niet nodig is. Het is allemaal nieuw voor me en ik wil niets verzieken. Ik kan het niet duidelijker uitleggen. Ik ga daarom een ander oculair kopen, zowiezo niet verkeerd dan kan ik zien of het daar ook mee gebeurd. Dan zal het dus waarschijnlijk gewoon collimeren worden. Als ik in de buis kijk van af de boven kant dan zie ik me zelf prima en ik kan als ik het oculair er uit haal ook zien dat de secundaire spiegel er goed uitziet.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mijn 1e telescoop

#30 Bericht door Bob » 23 sep 2019 18:02

Ik neem aan dat er geen dop zit op de achterkant van het oculair...
Als je door het oculair kijkt, gewoon los in de hand, en dat is helder dan kan het daar niet aan liggen, ander oculair zal dan niet uitmaken.
Toch klinkt het alsof er een obstructie in de lichtweg zit, kan haast niet dat je door slechte collimatie een grijsachtig wazig beeld krijgt. Alleen misschien als de spiegel helemaal scheef zit en tegen de zijkant van de buis kijkt...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie