September 2020

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

September 2020

#1 Bericht door Bob » 01 okt 2020 07:30

Met de lange periode van goed weer, die ook nog eens samenviel met de periode zonder Maan, was september een zeer goede waarneemmaand!
Erg vergelijkbaar met april van dit jaar, ik heb toen een vergelijkbaar aantal waarnemingen kunnen doen en ook vrij veel nieuwe objecten met de 50cm Dobson kunnen vinden.

Mijn mooiste waarneming was wel die van de twee overvliegende kleine jagers bij de Duunsche Landen. O nee... dat is die andere belangrijke hobby...
Tja, die bijzondere waarneming zit zo in mijn hoofd dat het al die vage vlekjes en dat zwakke gepriegel aan de sterrenhemel geheel verdringt... :roll:
Maar om toch wat te noemen dat hier terzake is vond ik het wel heel aardig om weer eens extragalactisch te gaan. En dan geen sterrenstelsels maar objecten binnen sterrenstelsels.
Het zijn natuurlijk M 31 en M 33 die zich daarvoor lenen en dat kwam ihkv 'object van de maand' goed uit!
Het gaat dan om bolhopen in M 31 en HII/stervormingsgebieden in M 33. In het verleden heb ik daar diverse van waargenomen met de C14. De 50cm kan daar natuurlijk nog beter mee uit de voeten en ik heb er weer diverse kunnen zien en ook een paar nieuwe kunnen noteren.
Planetaire nevels doen het ook altijd goed, de variatie is enorm, zoals de deze maand bekeken gigant M 57 tot de nauwelijks waarneembare en nauwelijks van een zeer zwakke ster te onderscheiden PK 104-1.1 en PK 131-5.1.
Hoogtepunt (als het gaat om objecten aan de sterrenhemel) heb ik bij 'object van de maand' van oktober al genoemd, dat was de ongelooflijk mooie waarneming van Mars bij 330x met goede seeing.
Naast het beeld van de overvliegende kleine jagers zal dat beeld van Mars me nog zeer lang bijblijven :mrgreen:

Het overzicht:
2020_09_overzicht_waarnemingen.png
2020_09_overzicht_waarnemingen.png (190.46 KiB) 6847 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: September 2020

#2 Bericht door Muddelflut » 01 okt 2020 08:48

Inderdaad was september een geweldige maand om waarnemingen te doen en al helemaal als je op het donkere eiland Terschelling zit.
Mijn "oogst" deze maand was:
Zon - 1, planeet - 7, bolhoop - 4, open cluster - 7, planetaire nevel - 4, sterrenstelsels - 5, asterisme - 1
Gebruikte instrumenten:
80 mm Lunt - 1, 13cm SW - 2, 10x50 - 2, blote oog - 1

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: September 2020

#3 Bericht door gerard van den braak » 03 okt 2020 12:24

September 2020 zal me lang heugen. De vakantie naar zuidelijke streken, waar ik altijd veel kon waarnemen, waren nu geen 'place to be'. We zijn in Holten (Overijsel) neergestreken. De telescoop had ik thuis gelaten maar gewapend met een 10x50 en een 15x70 bino heb ik veel kunnen waarnemen. We hadden tot voor kort op onze website een waarneemproject voor verrekijkers maar die is een zachte dood gestorven door gebrek aan belangstelling. Ik vind de verrekijker een geweldig instrument en kijk er graag mee. Het leuke is dat het field of view veel groter is waardoor je kijk op de hemel anders is dan bij het gebruik van telescoop en camera. Gewapend met mijn 'bino-wens-lijst' en het atlasje van Gary Seronik 'Binocula Highlights' ben ik vele avonden in de weer geweest en heb genoten.
.
wrn_sep-2020_gvdb.JPG
wrn_sep-2020_gvdb.JPG (186.43 KiB) 6817 keer bekeken

Plaats reactie