Juni/juli 2020

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Juni/juli 2020

#1 Bericht door Bob » 03 aug 2020 07:00

De maanden juni en juli zijn normaal gesproken niet bepaald geschikte waarneemmaanden, zeker als je in NL blijft en niet naar een meer zuidelijke landen gaat.
Toch waren het in dit geval wel 'leuke' en geslaagde maanden dankzij de meerdere waarneembijeenkomsten die we hadden bij Gasteren EN natuurlijk de verschijning van komeet NEOWISE!
Ook het nieuwe waarneemprogramma 'Object van de Maand' was voor mij een stimulans, in die zin dat het aanleiding was voor mij om een aantal keer oude bekenden en makkelijke, toegankelijke objecten te bekijken.

In juni heb ik 43 waarnemingen gedaan. Een flink aantal daarvan gerelateerd aan de waarneemobjecten van juni en juli. Daarnaast heeft natuurlijk de verschijning van Jupiter en Saturnus (weliswaar erg laag aan de hemel) geresulteerd in wat planeetwaarnemingen. Ook de op 1 na grootste planetoïde, 2 Pallas, is aan bod gekomen.
Overzicht waarnemingen per type object:
Maan - 2, planetoide - 1, planeet - 4, ster - 1, dubbelster - 21, open sterrenhoop - 5, planetaire nevel - 3, bolhoop - 4, sterrenstelsel - 2.

In juli kwam NEOWISE en met de komst van het waarneemobject voor augustus waren er meerdere komeetwaarnemingen en zijn er meerdere objecten in Lier bekeken.
Totaal 75 waarnemingen. Deze maand weer behoorlijk veel dubbelsterren bekeken waaronder bekende, makkelijke in Lier, maar ook onbekende, wat obscure paren die nieuw voor mijn 'lijst' zijn.
Overzicht per type object:
Komeet - 8, planeet - 6, ster - 1, dubbelster - 50, open sterrenhoop - 3, bolhoop - 2, sterrenstelsel - 3.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waarnemingen juni/juli 2020

#2 Bericht door Muddelflut » 03 aug 2020 09:40

De maanden juni en juli zijn normaal gesproken niet bepaald geschikte waarneemmaanden, zeker als je in NL blijft en niet naar een meer zuidelijke landen gaat.
Toch waren het in dit geval wel 'leuke' en geslaagde maanden dankzij de meerdere waarneembijeenkomsten die we hadden bij Gasteren EN natuurlijk de verschijning van komeet NEOWISE!
Ook het nieuwe waarneemprogramma 'Object van de Maand' was voor mij een stimulans, in die zin dat het aanleiding was voor mij om een aantal keer oude bekenden en makkelijke, toegankelijke objecten te bekijken.
Nou dit zijn opmerkingen waar ik me helemaal in kan vinden! Ik zou zeggen voor mij waren het topmaanden. In juni en juli heb ik alle instrumenten die ik heb ook gebruikt. En NEOWISE, maar ook het object van de maand-project waren echt een goede stimulans om weer eens voluit bezig te zijn.

Juni:
Zon - 1, dubbelster - 1, Jupiter -1, Satunrus - 1, bolhoop - 1
Gebruikte instrumenten: 25cm dob - 1, 80mm Lunt - 1

Juli:
Zon - 1, dubbelster - 3, Jupiter - 4, Saturnus - 4, komeet NEOWISE - 4, bolhoop - 2, sterrenstelsels - 6, open clusters - 4, asterisme - 2, ISS - 2
Gebruikte instrumenten:
80mm Lunt - 1, 13cm SW - 1, 10x50 - 5, 15x70 - 2, blote oog - 3

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Waarnemingen juni/juli 2020

#3 Bericht door gerard van den braak » 03 aug 2020 14:51

Het gehele voorjaar was TOP, veel heldere nachten, met goede seeing en transparant. In Zenit las ik dat er nog onderzoek komt omdat verwacht wordt de oorzaak daarvan de wereldwijde lockdown is.
Ik heb de camera even laten liggen en ben vooral visueel aan het werk geweest. De komeet Neowise was natuurlijk het toefje op de taart en die heb ik wél ik de foto gezet. Hierbij mijn activiteiten van juni en juli 2020.
.
juni en juli 2020.JPG
juni en juli 2020.JPG (51.64 KiB) 6558 keer bekeken

Plaats reactie