Juni 2019

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Juni 2019

#1 Bericht door Bob » 01 jul 2019 11:41

De Grijze Maand zit er op!
Altijd een rustige periode, tenzij je toevallig in deze maand ver naar het zuiden zit, dan is het natuurlijk anders...

Dankzij de succesvolle midzomerstarparty op de 29e bij Gasteren toch nog wat waarnemingen kunnen registreren.
Ik heb daar 21 waarnemingen kunnen doen met daarbij toch weer 8 nieuwe dubbelsterren kunnen afvinken.
Ook was het aardig om weer eens bij Saturnus te kijken welke maantjes zichtbaar waren. Het blijkt dat ik in 2015 voor het laatst, ook in Gasteren met de 40cm, de maantjes van Saturnus serieus heb bekeken.
Het zijn natuurlijk wel de 'standaard' 5 die zichtbaar waren, lage positie en slechte seeing daar maken het heel moeilijk om wat van de zwakkere maantjes te zien.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Juni 2019

#2 Bericht door Muddelflut » 04 jul 2019 10:23

Ik heb mijn waarnemingen ook weer toegevoegd en inderdaad, dankzij de Midzomernacht starparty zijn het nog een paar waarnemingen geworden.
Saturnus, Jupiter en de groene vuurbal waren natuurlijk wel hoogtepunten, maar ook heb ik nog een nieuwe PN weten te scoren.
Toch weer iedere keer verbazend dat je op zo'n kortste nacht nog best aardig wat kunt zien.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie