Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#1 Bericht door Bob » 22 apr 2019 11:34

We hebben een mooie periode met veel heldere hemel achter de rug. Natuurlijk weer precies rond Volle Maan...
Dus alleen voor de H-Alpha jongens interessant...

Gerard en ik hadden een beetje het plan om dinsdagavond (23 april) het veld in te gaan voor wat waarnemingen. Dat kan wel qua Maan, want die komt pas rond om 01.37 op en het is vanaf 23.15 astronomisch donker.
Maar ja, blijft het helder???
ClearOutside geeft dat wel aan voor deze avond, maar Meteoblue voorspelt wat sluierbewolking. Het is dus even afwachten wat dat betreft.
Begin deze week komt de weersomslag en voor de verdere periode (zonder Maan!) hoeven we deze maand niks meer te verwachten. :(
Ook de wind kan een rol spelen. Er lijkt een toch wel stevige oostenwind te blijven staan en dat maakt het in het open veld met een grote Dobson erg lastig.
In geval van stevige wind maar wel helder ga ik het veld in met de 'kleine' kijker, die kun je achter de auto wel redelijk uit de wind zetten.

Dus, voor de belangstellenden: hou dit onderwerp in de gaten, morgenmiddag gaan we kijken of het kan doorgaan!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#2 Bericht door Muddelflut » 23 apr 2019 09:12

De H-Alpha "jongens" vonden de afgelopen periode héél interessant. Er was eindelijk weer activiteit!

Ik houd dit topic vandaag in de gaten :-)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#3 Bericht door gerard van den braak » 23 apr 2019 10:24

De wind gaat in de loop van de middag wat liggen en het blijft vlg. Clear Outside helder.
Ik ga vanavond in ieder geval naar Gasteren.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#4 Bericht door Bob » 23 apr 2019 12:11

Als het idd helder blijft kom ik ook.
Alleen is de lucht erg stoffig (Saharastof) en ik wil niet dat mijn (erg dure) spiegel er net zo uit komt te zien als mijn auto nu...
Dat wordt dan dus een sessie met de kleine kijker, helaas, helaas...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#5 Bericht door Muddelflut » 23 apr 2019 12:26

Als het helder blijft kom ik ook.
Ik neem toch wel mijn 25cm mee.

Hoe laat ongeveer?

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#6 Bericht door Bob » 23 apr 2019 13:05

Zo rond 22.00 wordt het voor mij.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#7 Bericht door Han » 23 apr 2019 17:32

Gaan jullie vanavond? Lucht is niet optimaal. Misschien kom ik met een verrekijker.

Han

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#8 Bericht door gerard van den braak » 23 apr 2019 17:58

We komen t.o.h. Met z’n drieën. Leuk als je ook komt.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#9 Bericht door gerard van den braak » 24 apr 2019 15:22

Een heerlijke waarneemavond bij een behaaglijke temperatuur. Voor mij was het een avond met een ‘missie’. Een missie met twee doelen.
1: Van de H400 objecten mis ik er nog drie en één daarvan staat vanavond aan de hemel. Ik wil graag NGC 5054 waarnemen.
2: Het uitproberen van de nieuwverworven C8 op een EQ5 Pro.
Om met het laatste te beginnen. Ik had wat vrees m.b.t. het uitlijnen op drie sterren omdat de kijker een brandpuntsafstand van 2000 mm heeft en dat is wat lastiger dan mijn Takahashi met een brandpuntsafstand van 500 mm. Gelukkig viel het allemaal erg mee en verliep dat prima.
Het waarnemen van NGC 5054 lag wat moeilijker, of beter…. die heb ik, ondanks herhaalde pogingen, niet kunnen zien. Het staat op een declinatie van -16 en boven de horizon was weinig te zien. Het Saharazand ontnam ons het zicht.
Daarom maar overgegaan op het waarnemen van dubbelsterren, dat is niet alleen leuk maar ook stelt ook minder eisen aan de luchtkwaliteit.
Al met al een gezellige, geslaagde waarneensessie.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Geen Volle Maan meer, maar blijft het helder...?

#10 Bericht door Bob » 25 apr 2019 07:03

Het was zeker een geslaagde waarneemsessie!
Niet zozeer vanwege het waarnemen zelf, want dat was vanwege de erg matige tot zelfs slechte omstandigheden niet al te best.
Maar het was vooral geslaagd omdat het weer eens leuk en gezellig is om met elkaar met deze toch wat geheimzinnige hobby bezig te zijn.
Geheimzinnig? Stel je voor dat je in Gasteren woont, je ziet dan vrij laat in de avond, in het donker, een paar auto's een afgelegen weggetje op rijden om dan een paar uur later, diep in de nacht, weer terug te komen. Als dat niet geheimzinnig is!
En wat dacht je van die lui met sterrenwachten! Die doen 's avonds laat in het donker geheimzinnige luikjes open in vreemde kleine gebouwtjes en gaan dan aan de gang met allerlei geheimzinnige apparatuur. En sommigen laten dan later vreemde foto's zien van geheimzinnige rookwolkjes die je verder helemaal niet kunt zien...

Maar goed, het was een gezellige, geslaagde avond waarbij ik een tiental aardige dubbelsterren heb kunnen bekijken in Crt en Crv en die tot de conclusie heeft geleid dat ik maar weer eens een mooie moderne notebook moet kopen die zonder problemen de hele nacht kan werken met een opgeladen accu...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie