Oktober 2021 - Neptunus

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Oktober 2021 - Neptunus

#1 Bericht door Bob » 25 sep 2021 08:05

Als beginnende amateur sterrenkijker wil je natuurlijk eerst alle planeten van ons zonnestelsel hebben gezien! Althans, zo kan ik me dat uit het verre verleden herinneren...
Nu is dat tegenwoordig veel makkelijker dan vroeger, Pluto telt niet meer mee als planeet en de resterende planeten zijn allemaal makkelijk te zien.
De verste planeet komt in de maand oktober mooi in positie: Neptunus
Neptunus was op 14 september in oppositie en staat dus eigenlijk al een hele tijd vrij gunstig. Vanwege de zomertijd is het echter vooral oktober dat we Neptunus rond middernacht in het zuiden kunnen zien.
Net als Jupiter, Saturnus en Uranus komt Neptunus langzamerhand hoger aan de hemel te staan. Dat gaat echter bij Neptunus, vanwege zijn grote afstand en lange omlooptijd, heel langzaam.
Ik kan me herinneren dat hij bij mijn eerste waarneming van in 1971 heel laag stond, in Schorpioen. Er was toen een conjunctie met Jupiter en Neptunus was daardoor voor mij ook makkelijk te vinden.
Al die jaren daarna is hij laag gebleven en zijn pad bracht hem langs Boogschutter en Steenbok naar Waterman, waar hij nu staat. Hij bereikt daarmee bij deze oppositie een redelijk comfortabele hoogte van 32 graden boven de horizon.

Neptunus is een ijsreus en heeft een diameter van een kleine 50.000 km. Hij werd voor het eerst gezien in 1612 door Galilei tijdens een nauwe samenstand met Jupiter. Alleen besefte Galilei toen niet dat het om een planeet ging, hij dacht dat het een ster was. Ook Lalande overkwam dit toen hij Neptunus waarnam in 1795. Pas in 1846 werd Neptunus bewust als planeet waargenomen door Galle en d'Arrest op basis van nieuwe berekeningen.
De omlooptijd van Neptunus is bijna 165 jaar. Dat merk je dus goed aan zijn beperkte verplaatsing als je hem waarneemt en volgt vanaf 1971... :mrgreen:

Door de grote afstand is Neptunus klein voor ons, ondanks zijn werkelijke grote afmeting. Zijn afmeting aan onze hemel is 2,3". Verwacht dus geen mooi en duidelijk planeetschijfje in het beeld. Flinke vergroting is nodig, maar dan is hij toch wel te herkennen als heel klein schijfje. Ook de blauwe kleur die hij heeft is redelijk goed zichtbaar. De wat hogere positie aan de hemel helpt hierbij, we hebben wat meer kansen op redelijke waarneemomstandigheden.
Voor de astrofotografen is het ook een leuke uitdaging om eens te kijken wat er vastgelegd kan worden van zo'n klein planeetschijfje!
Zijn helderheid is mag. 7,8, hij is daarmee al met een verrekijker te zien. Uiteraard dan natuurlijk alleen als 'sterachtig' object.
En natuurlijk is het van het grootste belang dat je precies zijn positie weet! Daarvoor de kaartjes hieronder.

Als extraatje voor deze maand nemen we ook even planetoïde Pallas erbij, die staat namelijk in dezelfde omgeving.
Het is altijd aardig om ook eens een planetoïde te bekijken en zeker de 'grote' planetoïden moet je toch wel eens gezien hebben!
Pallas is nr. 2, hij heet in planetoïdentermen dus 2 Pallas.
Helaas is Pallas niet zo erg helder, hij is mag. 8,8. Evengoed maakt dat hem toch wel redelijk makkelijk te vinden. Ook hiervoor onderstaand kaartjes.
Planetoïden verplaatsen zich redelijk snel aan de hemel. Dat is leuk want als je twee opeenvolgende dagen waarneemt kun je al duidelijk de verplaatsing zien. Het vinden is daardoor wel wat lastiger, je moet goed nagaan waar hij een bepaalde dag staat om hem te kunnen herkennen tussen de sterren.
Mocht je het willen proberen en voor een specifieke waarneemavond een nauwkeurig kaartje willen hebben, geef dan een seintje en ik maak er eentje en stuur die via mail op!

Kaartjes:
- Overzicht
Neptunus_pallas_1_oktober_2021.png
Neptunus_pallas_1_oktober_2021.png (21.99 KiB) 4187 keer bekeken
- Overzicht met verplaatsing
Neptunus_pallas_verplaatsing_oktober_2021.png
Neptunus_pallas_verplaatsing_oktober_2021.png (17.55 KiB) 4187 keer bekeken
- Detailkaartje Neptunus
Neptunus_oktober_2021.png
Neptunus_oktober_2021.png (17.91 KiB) 4187 keer bekeken
- Detailkaartje Pallas
Pallas_oktober_2021.png
Pallas_oktober_2021.png (22.73 KiB) 4187 keer bekeken
Succes met waarnemen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2021 - Neptunus

#2 Bericht door Alnilam » 25 sep 2021 08:57

Als "oude zeebonk" trekt dit me wel aan Bob.... Zie ik hem ook eens in een wat andere gedaante..... :D :mrgreen:
Leuke uitdaging! Gaan we zeker proberen!

Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2021 - Neptunus

#3 Bericht door Alnilam » 05 okt 2021 11:53

Nou gisteren was het zover, eindelijk weer een "heldere" avond. Dus na wat berichten op de waarneem app,toen nog wel..... , het spul buiten gezet.
Na eerst wat andere zaken bekeken te hebben op zoek gegaan naar Neptunus. Uiteindelijk gevonden en zelfs op 150x was het een klein blauw schijfje dat toch wel goed herkenbaar was.
Er kwamen wel steeds wolken banden door het beeld heen drijven en dat werden er steeds meer, dus de boel maar weer uitgezet en naar binnen gereden.
Pallas maar niet meer geprobeerd met deze hopeloze seeing. Die bewaren we tot de volgende keer!
Nils
:mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie