December 2020 - Pleiaden, M 45

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

December 2020 - Pleiaden, M 45

#1 Bericht door Bob » 20 nov 2020 13:37

De Pleiaden is wellicht het meest bekende hemelobject bij mensen die zich niet met sterrenkunde bezighouden maar wel 's avonds af en toe eens omhoog kijken als er een mooie sterrenhemel is.
Veel mensen kennen dit opvallende groepje sterren onder de volksnaam 'Zevengesternte'. Zoals bij de meeste opvallende hemelobjecten stamt de naam uit de Griekse oudheid en is verbonden met de Griekse mythologie.
De Pleiaden waren 7 nimfen, dochters van Atlas en Pleione en ook zijn ze de zusters van de Hyaden.
<Wiki:> Nadat de vader van de Pleiaden, Atlas, het hemelgewelf op zijn schouders moest torsen, achtervolgde Orion de zeven zusters en probeerde hen het hof te maken. Om Atlas gerust te stellen veranderde Zeus de Pleiaden eerst in duiven en later in het zevengesternte. Men zegt dat Orion de zusters nog steeds door de hemel achtervolgt. Volgens een andere mythe pleegden de zusters tegelijkertijd zelfmoord omdat ze het lot van hun vader ondraaglijk vonden, en zette Zeus ze uit medelijden aan de hemel.</Wiki>
De namen van de zusters, en dus ook van de 7 sterren zijn:
Alkyone, Celaeno, Elektra, Maia, Merope, Sterope en Taygete.
Voor de meeste mensen geldt dat er onder goede omstandigheden 6 sterren van de Pleiaden met blote oog gezien kunnen worden.
De Pleiaden is een relatief nabije en jonge open sterrenhoop. De afstand is ongeveer 440 lichtjaar en de leeftijd is bepaald op ongeveer 100 miljoen jaar. De sterrenhoop heeft een doorsnede van 12 lichtjaar en bevat ongeveer 500 sterren (lang niet allemaal zichtbaar, er zitten ook veel bruine dwergen tussen).
Voor visueel waarnemen is het prachtig om de Pleiaden met lage vergroting te bekijken waarbij de hele groep in het beeldveld past. Bij meer gedetailleerde waarneming zijn diverse dubbelsterren te herkennen, bijvoorbeeld Alcyone die met meerdere componenten STFA 8 vormt.
Voor astrofotografen is de groep zeer interessant vanwege de aanwezige reflectienevels. De foto's met de prachtige blauwe nevels in de groep zullen welbekend zijn, en ook binnen onze club zijn die de laatste jaren al meerdere keren langs gekomen.
Ook visueel is het mogelijk om iets van deze nevels te zien, maar het is niet makkelijk en oppassen voor de bijna altijd aanwezige vochtwazen. Tip voor visueel waarnemen: Ga alleen op zoek naar de nevels als er geen vocht in de atmosfeer is, pas dan kun je enkele delen zien en niet verwarren met vochtwazen. Kijk naar de Hyaden, en als de heldere sterren daarvan GEEN vochtwazen vertonen dan is het een goed moment om de echte nevels van de Pleiaden te proberen.

Succes met waarnemen en we horen en zien graag de resultaten!

Sterrenbeeld Stier met de Hyaden en de Pleiaden en links Orion die achter de Stier en wellicht ook achter de 7 zusters aan jaagt
-
Pleiaden.JPG
Pleiaden.JPG (38.96 KiB) 8018 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: December 2020 - Pleiaden, M 45

#2 Bericht door Bob » 21 nov 2020 09:20

In het centrum van de Pleiaden staat de helderste ster van de groep, Alcyone. Deze vormt met 3 nabije sterren een karakteristiek figuurtje dat al met lage vergroting is te zien. Samen zijn deze 4 sterren benoemd als STF A 8.
Gisterenavond kwamen er wat opklaringen langs en kon ik dit gebied even optekenen met de 13cm AP @ 110x. Die vergroting geeft een goed beeld van dat centrale gebied, waarbij ook BU 536 (A en C), de heldere Merope (23 Tau) en STF 450 (niet te scheiden met 110x, wel met 155x)
Het leek me aardig om dit even te doen en daarmee deze 'situatie' te verduidelijken :mrgreen:
-
Alcyone_AP13_110x.jpg
Alcyone_AP13_110x.jpg (69.86 KiB) 7988 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: December 2020 - Pleiaden, M 45

#3 Bericht door Alnilam » 22 nov 2020 17:23

Nou dan heb ik die alvast binnen voor december. Eergisteren de pleiaden waargenomen de 20e dus. Eerst met de SW 28mm (27x ) Daarna om ze echt helemaal te zien in hun omgeving met E-lux 40mm (18x) Blijft prachtig om te zien :D :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: December 2020 - Pleiaden, M 45

#4 Bericht door gerard van den braak » 15 jan 2021 10:05

Eerste test van de camera die onder garantie is teruggekomen uit de VS. Om drie redenen is gekozen voor M45. De eerste is omdat ik de camera wil gebruiken. De tweede reden is de nieuwsgierig wat de nevels rond de sterren in H-alfa te zien geven. De derde reden is dat het in december jl. het 'object van de maand' was en er door de bewolking niets van gekomen is er wat mee te doen.
Helaas zijn de omstandigheden slecht. Het is wel nieuwe maan maar de hemel is niet helder, ik kan het zwaard van Orion niet eens met het blote oog zien. Toch trappel ik om aan de gang te gaan en heb deze opname gemaakt.
Het was een leerzame avond. Het blijkt dat de nevels in A-alfa moeilijk te vangen zijn. Alleen de Merope Nebula staat er op. De sterren zijn sterk opgeblazen, blijkbaar is 200 seconden te lang voor de sterren en tekort voor de nevels. Op de foto heb ik naast de beschreven opname een foto gezet die ik eerder, onder veel betere omstandigheden, gemaakt heb.
.
Bijlagen
m45_2021-01-13_2.jpg
m45_2021-01-13_2.jpg (739.15 KiB) 7151 keer bekeken

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: December 2020 - Pleiaden, M 45

#5 Bericht door Han » 15 jan 2021 12:14

M45 heeft vrijwel geen H-alpha. Het valt me nog mee dat de nevel zichtbaar is. Reflectie nevels zijn blauw. Voor een goede H-alpha signaal zijn rode nevels beter. Ik check meestal the DSS deep sky survey rood (standaard) in HNSKY en de Sharpless catalogue http://www.sharplesscatalog.com/sharpless.aspx. Als de nevel niet zichtbaar is in de DSS survey rood dan is er vrijwel nooit H-alpha.

Of Google voor beelden van "naam h-alpha". Dat geeft meestal een goed indruk wat je kan verwachten.

M42 heeft een zeer sterk H-alpha signaal. Of de Paardenkop nevel.

Han

Plaats reactie